آینده شبکه‎های پر سرعت بی‎سیم در دست فیس‌بوک

Images
Images
Images
Images

آینده شبکه‎های پر سرعت بی‎سیم در دست فیس‌بوک

  • عمومی
  • 2,272 بازدید

کابل‎های معمولی با تمام مشکلاتی که ممکن است داشته باشند، اما قابل اطمینان هستند. مهندسان دقیقا می‎دانند که یک شبکه چه میزان داده را می‎تواند جابه‌جا کند. این میزان حتی با وجود معضلاتی مثل باران، تگرگ یا برف تغییر نخواهد کرد. اما شبکه‎های وای‎فای گیگابیت چنین تضمينی را نمی‎دهند. در یک رقابت شکل گرفته بین Starry و پروژه Terragraph فیسبوک، این فناوری جدید از فرکانس‎های بالاتری برای ارسال داده از راه هوا با نرخ تبادل تا 7 گیگابیت در ثانیه استفاده می‎کند. اما رسیدن به چنین سرعتی بهای خود را دارد.

امواج کوتاه‎تر به راحتی جذب رطوبت شده یا با اجسام معلق در هوا برخورد می‎کنند، بنابراین هر یک از لینک‎های ارتباطی ممکن است در هر زمانی تنزل پیدا کرده و یا کاملا قطع شوند. از آن جا که یک ارتباط برقرار شده ممکن است به چندین لینک مختلف متکی باشد، هدایت این داده‎ها از طریق یک سیستم نیاز به برنامه‎های مسیریابی دارد که بتوانند تقریبا در آن واحد تصمیمات هوشمندانه‎ای اتخاذ کنند.

 

به غیر چند نمونه اولیه محدود، نرم افزاری كه بتواند چنین مشکلاتی را برطرف کند هنوز وجود ندارد. حالا فیسبوک یک نرم افزار جدید به نام Open/R را معرفی کرده است که می‎تواند این مشکل را برطرف کند. این پلتفرم به عنوان یک پایه برای تمام نرم افزارهایی که روی انواع سخت افزار Terragraph اجرا می‎شوند عمل می‎کند و به توسعه دهندگان انعطاف پذیری لازم برای اعمال تغییرات مورد نیاز در زمان عبور داده‎ها در آسمان را می‎دهد. Open/R به تنهایی نمی‎تواند مشکلات پیچیده مسیریابی در Terragraph را برطرف کند، اما یک فریم ورک را برای آزمایش سریع‎تر و موثرتر برنامه‎های مسیریابی ارائه می‎کند.

 

فیسبوک امیدوار است انعطاف‌پذیری Open/R آغاز راهی برای Terragraph در مسیر پی بردن به چگونگی انتقال داده‎ از طریق چنین شبکه‎های غیر قابل پیش بینی باشد. مهندس ارشد نرم افزار گروه شبکه‌سازی فیسبوک، عمر مالدونادو می‎گوید: «اکثر پروتكل‎های مسیریابی بر پایه شبکه‎های پایدار سیمی‎ تعریف شده‎اند. شما چگونه نرخ‎های انتقال متنوع را مدیریت می‎کنید در حالی که سایر گلوگاه‎ها می‎توانند میزان پهنای باند پر سرعت شما را تغییر دهند. این مشکلی است که در وضع پروتكل‎های گذشته به آن پرداخته نشده است.»

 

این چالشی است که رقیب Terragraph نیز با آن روبرو است. Starry هم قصد دارد سرعت ارتباط بی‎سابقه‎ای را از طریق سیستم وای‎فای گیگابیت خود ارائه کند، هر چند خیلی از جزئیات فنی این دو با یک دیگر متفاوت هستند. هنوز این شرکت اطلاعات زیادی در مورد چگونگی مدیریت بی ثباتی ذاتی سیگنال‎های فرکانس بالاتر ارائه نکرده است. هر راه حلی که بتواند مشکلات Starry و Terragraph را برطرف کند به طور بالقوه می‎تواند روی اینترنت فعلی تاثیرگذار باشد. با وجودی که Open/R نقشی اساسی در Terragraph ایفا می‎کند، اما می‎توان آن را برای هر نوع شبکه دیگری سازگار کرد و فیسبوک قصد دارد در نهایت این پلتفرم را به صورت منبع‌باز منتشر کند. Open/R همین حالا هم در شبکه سرورهای داخلی خود فیسبوک و همین طور سیستم پایلوت Terragraph در پایگاه منلوپارک این شرکت به کار گرفته شده است. قرار است اواخر امسال Terragraph در سن خوزه مورد آزمايش عمومی‎ قرار گیرد.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو