صفحات نمایش AMOLED و LCD؛ تفاوت‌ها و مقایسه

Images
Images
Images
Images

صفحات نمایش AMOLED و LCD؛ تفاوت‌ها و مقایسه

  • مقالات
  • 1,919 بازدید

  

تکنولوژی AMOLED

این صفحات نمایش با استفاده از تعداد فراوانی ال‌ ای دی اقدام به تولید نور و طیف مختلف رنگ‌ها می‌نماید.درواقع می‌توان گفت که شاکله اصلی این صفحات،  دیودهای ساطع کننده نور یا  همان ال ای دی ها می‌باشند.

بدون شک علاقه مندان به الکترونیک با چراغ‌های کوچک ال ای دی‌آشنا هستند اما باید بدانید که ال ای دی در صفحات نمایش به طور چشمگیری کوچک شده و به واسطه سه رنگ قرمز، سبز و آبی پیکسل‌های نوری را تشکیل میدهند که در نتیجه قادر خواهند بود نورهای سفید و سایر رنگها را ایجاد نمایند.

این ترکیب تولید رنگ به ترتیب و مطابق تصویر انجام می‌گیرد.

کلمه‌ی O در عبارت OLED بر مبنای مواد اورگانیک است. به عبارت ساده تر دراینجا یکسری صفحات فیلمی اورگانیک در بین دو هادی در هر ال ای دی می‌باشند که برای تولید نور استفاده می‌شود.

عبارت AM نیز در عبارت AMOLED مخفف ماتریکس‌های فعال است. این به ما می‌گوید که هر OLED کنترل می‌شود. در هر ماتریس منفعل یک سیستم شبکه پیچیده برای کنترل پیکسل‌ها استفاده می‌شود. هرچند که این فرآیند آهسته نیست و بسیار مبهم می‌باشد. سیستم‌های ماتریس فعال با متصل شدن یک TFT و خازن به هر ال ای دی ارتباط برقرار می‌کند.

 

تکنولوژی LCD

LCD نیز مخفف عبارت Liquid Crystal Display و به معنی صفحه نمایش از نوع مایع کریستال است. درواقع کریستال‌های مایع تنها ظاهری مایع دارند اما مولکول‌های آنها با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

هنگامی که پرتو نور از درون کریستال مایع عبور می‌کند پلاریزاسیون آن هم جهت با مولکولها می‌شود و نور را از خود عبور می‌دهد. به همین خاطر از ۲ تکه شیشه پلاریزه شده نیز استفاده می‌شود. در صورتی که این دو صفحه را رو یکدیگر قرار دهید نور به راحتی از آن عبور می‌کند.

 

تفاوت‌های ‌‌صفحات نمایش AMOLED و LCD

اما این صفحات نمایش علاوه بر تفاوت در ساختار، در موارد دیگری نیز تفاوت‌هایی دارند.

از مهمترین تفاوت تصاویر قابل نمایش در این دو صفحه نمایش می‌توان به کنتراست بسیار بیشتر، وضوح بالاتر، ایجاد رنگ‌های زنده تر RGB، زاویه دید بیشتر (تقریبا ۳۰درصد) و همچنین مصرف برق بسیار کمتر صفحات نمایش AMOLED نسبت به ‌LCD اشاره کرد که از هر نظر این صفحات را نسبت به دیگری برتر می‌کند.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو