واقعیت افزوده به انگلیسی Augmented Reality، یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS میباشد ایجاد میشود.
واقعیت رایانهای مفهوم کلی واقعیت افزودهاست. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمیشود بلکه فقط اضافه میشود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی میکند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک میکند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شدهاند.
در واقعیت افزوده، عناصر معمولا به صورت بیدرنگ نگاشته شده و به طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی میباشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفته واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بیناییکامپیوتری وتشخیص اشیاء) میتوان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین میتوان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت.
ایده ی اولیه واقعیت افزوده برای نخستین بار در سال 1990 توسط توماس کادل ، یکی از ار کارمندان شرکت هواپیما سازی بوئینگ مطرح شد توماس کادل زمانی که در بوئینگ به کارکنان، برای سرهم کردن کابلها در هواپیما کمک میکرد، مفهوم واقعیت افزوده را ابداع کرد. در این زمان، واقعیت افزوده را می توان در دو نوع گوشی های هوشمند و عینکهای پوشیدنی معرفی کرد.
ورزش
ساده ترین نمونه واقعیت مجازی را میتوان در برنامههای ورزشی تلویزیونی مشاهده نمود. برای مثال، نمایش نتیجه مسابقات فوتبال در دایره مرکز زمین، یا در زمان پخش مسابقات شنا در تلویزیون، نمایش شماره خط هر شناگر و نمایش رکورد در پشت هر شناگر (که امکان مقایسه شناگران را به بینندگان مسابقه میدهد) نمونههایی عادی از کاربرد این سیستم است.
بازی های ویدئویی دستی
بوسیله "کارت واقعیت افزوده" برای نینتندو ۳دیاس و پلیاستیشن ویتا با استفاده از دوربین مخصوص، میتوان بازی کرد.
واقعیت افزوده بر روی گوشی های هوشمند
با توجه به گسترش سریع موبایلهای هوشمند (Smart Phones) به عنوان اصلی ترین سخت افزارها برای واقعیت افزوده می توان به گسترش روز افزون نرم افزارهای کاربردی در حوزه های مختلف اشاره کرد.
در این حالت نرم افزار واقعیت افزوده بر روی گوشی هوشمند نصب و امکانات واقعیت افزوده را به گوشی شما اضافه می کند.تصاویر توسط دوربین گوشی هوشمند به عنوان ورودی به نرم افزار واقعیت افزوده داده می شود و پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن ، اطلاعات دیجیتالی که می تواند تصاویر ، صدا و ... باشد قابل استفاده می باشد.
واقعیت افزوده بصورت گجتهای پوشیدنی که روز به روز به لیست شرکتهای توسعه دهنده آن افزوده می شود و در حال تسخیر جهان واقعیت افزوده می باشند که می توان عینک های واقعیت افزوده طراحی شده توسط شرکتهای مطرحی چون گوگل و سونی یا هولو لنز شرکت ماکروسافت را نام برد.
نقشه واقعیت افزوده در آیفون مثالی از واقعیت افزوده در گوشی های هوشمند می باشد.
واقعیت افزوده از نوع ویدیو
فرض کنیم اطلاعیه ای در ماهنامه که توسط سردبیر قرایت شده است در ماهنامه درج شده است.و کاربر تمایل دارد این اطلاعیه را از زبان سردبیر به صورت ویدیویی مشاهده کند.که با واقعیت افزوده این ویژگی امکان پذیر خواهد بود.بدین شکل که کاربر نرم افزار موبایل را اجرا کرده و با نگاه داشتن دریچه دوربین بر روی تصویر سردبیر ، کلیپ مرتبط با آن از سرور دریافت و شروع به پخش می کند.
واقعیت افزوده از نوع 3D
در این حالت کاربر عملیات مثال قبل را اجرا کرده ، و به محض اسکن تصویر محصول چاپ شده ، محصول بصورت کاملا سه بعدی قابلیت مشاهده بوده و کاربر می تواند محصول را از زوایای مختلف مشاهده نموده و یا حتی درب محصول را باز نماید.
یا مسابقه ای در ماهنامه عنوان شده که با مشاهده آن از نگاه واقعیت افزوده ، فرم پاسخ به مسابقه باز شده و کاربر آن را تکمیل و ثبت می نماید.و دیگر نیازی به ارسال پیامک یا ایمیل وجود نداشته و همه ی مسابقات خیلی برنامه ریزی شده اجرا خواهند شد.
واقعیت افزوده از نوع کاتالوگ
در این حالت ، به کاربر اطلاعات تکمیلی مرتبط با محصول را نمایش داده و کاربر قادر به تصمیم گیری بهتر و سریعتری خواهد بود.
سخت افزار
اجزای اصلی سختافزاری برای واقعیت افزوده عبارتند از:
پردازنده، نمایشگر، حسگرها و دستگاههای ورودی. این عناصر بویژه سیپییو، نمایشگر، دوربین و سیستمهای میکرو الکترومکانیکی از قبیل شتاب سنج، جیپیاس، قطب نمای جامد در اکثر تلفنهای هوشمند مدرن وجود دارند که در آینده، پلتفرمهای واقعیت افزوده را تشکیل میدهند.
ردیابی
سیستمهای واقعیت افزوده قابل حمل مدرن از حداقل یک تکنولوژی ردیابی استفاده میکنند:
دوربینهای دیجیتال و یا سایر سنسورهای تصویری، شتابسنجها، جیپیاس، ژیروسکوپ، قطب نمای جامد، RFID و سنسورهای بیسیم. این تکنولوژیها با سطوح متفاوتی از صحت و دقت عرضه میشود. موقعیت و جهت سر کاربر بیشترین اهمیت را دارد.
تلویزیون، فیلم
بازیها
دستگاههای معروف بازی، مانند پلیاستیشن آی، کینکت، نینتندو ۳دیاس، پلیاستیشن همراه،پلیاستیشن ویتا و برخی از دستگاههای قابل حمل، از دوربین، برای افزودن گرافیک کامپیوتری بر روی تصاویر زنده استفاده میکنند. اکثر نرمافزارهای واقعیت افزوده از کارتهای ویژهای برای خواندن دقیق نقاط استفاده کرده و تصویر را رسم میکنند.
بازی پوکمون گو : یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین بازی ها در ژانر واقعیت مجازی است.
بازی جدید بتمن: شهر آرکهام از واقعیت افزوده استفاده میکند.
امروزه پنل های آنلاین مدیریت محتوای واقعیت افزوده مانند پنل پندار پلاس و نرم افزارهای مختلفی مانند نرم افزار دریچه ارائه شده اند که به کاربر این امکان را میدهد تا در کمترین زمان، ساده ترین شکل ممکن و کمترین هزینه، واقعیت افزوده خود را طراحی و در سراسر جهان منتشر نمایند.
1 - شما در حال مطالعه ی یکی از هفته نامه های پر مخاطب می باشید که در داخل یکی از صفحات این هفته نامه ، تصویر کوچک و متن مرتبط با سخنرانی ریاست جمهوری ایران در سازمان ملل چاپ شده است که با نصب نرم افزار واقعیت افزوده و نگاه داشتن دوربین گوشی هوشمند خود بر روی تصویر کوچک، ویدیوی کامل این خبر را مشاهده نمایید.
2- فرض کنیم اطلاعیه ای که توسط سردبیر قرایت شده است در ماهنامه درج شده است و کاربر تمایل دارد این اطلاعیه را از زبان سردبیر به صورت ویدیویی مشاهده کند که با نرم افزارهای واقعیت افزوده مانند نیک مدرن این ویژگی امکان پذیر خواهد بود. بدین شکل که کاربر نرم افزار موبایل را اجرا کرده و با نگاه داشتن صفحه دوربین بر روی تصویر سردبیر، کلیپ مرتبط با آن از سرور دریافت شده و پخش می شود.
3- مسابقه ای در ماهنامه درج شده که با مشاهده آن از نگاه واقعیت افزوده، فرم پاسخ به مسابقه باز شده و کاربر آن را تکمیل و ثبت می نماید و دیگر نیازی به ارسال پیامک یا ایمیل وجود نداشته و همه ی مسابقات خیلی برنامه ریزی شده و با کمترین هزینه اجرا خواهند شد.
4- در روزنامه ای ، اخبار مرتبط با نتایج انتخابات مجلس وجود دارد، در دوره انتخابات دو مشکل اساسی برای روزنامه ها وجود دارد که کاربران را جذب شبکه های تلویزیونی می کند:
اما با واقعیت افزوده، روزنامه کاغذی تبدیل به یک پورتال کاملا خبر رسانی شده که این امر موجب می شود کاربر نیازی به گشت و گذار در سایتهای مختلف و روزنامه های دیگر نداشته و اطلاعات و آمار مورد نظر و لحظه ای را بدون توقف مشاهده نماید. که در این مدل می توان هم در پورتال واقعیت افزوده اطلاعات را وارد نمود یا اطلاعات را با استفاده از وب سرویس یا RSS از پورتال خبری روزنامه دریافت و به مخاطب نمایش داد.
5 - درج آگهی ثبت نام کارگاه آموزشی در هفته نامه، ثبت نام و پرداخت آن از طریق واقعیت افزوده و بخش فروشگاه نرم افزار بسادگی امکان پذیر است. بخش ثبت نام پورتال هفته نامه بصورت خودکار باز می شود.
6- به عنوان مثال شما در حال مطالعه ی یکی از صفحات روزنامه یا مجله می باشید ، و بر روی صفحه ای که تبلیغ خودروی لکسوز مدل 2015 چاپ شده است با استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده و نگاه داشتن دریچه دوربین گوشی هوشمند خود ،می توانید ویدیوی این محصول را مشاهده نمایید.
نرم افزار دریچه واقعیت افزوده که هر دو سیستم عامل iOS,Android پشتیبانی می کند ، امکان ایجاد واقعیت افزوده دلخواه را در کمتر از 5دقیقه محیا می سازد.
همین حالا می توانید واقیت افزوده را از نگاه دریچه تست کنید!