مشکل عدم شناسایی USB توسط کامپیوتر

Images
Images
Images
Images

مشکل عدم شناسایی USB توسط کامپیوتر

  • مقالات
  • 2,089 بازدید

گاهی اوقات وقتی دستگاه هایی مثل فلش مموری، موس، کیبورد، پرینتر و… را به پورت یو اس بی کامپیوتر خود وصل می کنیم با مشکل عدم شناسایی آنها مواجه می شویم.  اگر برای شما هم این مشکل پیش آمده این مطلب را بخوانید. ما برای حل این مشکل  ۱۰ روش را با تصویر آموزش می دهیم.

امروزه کمتر کسی هست که بدون درگاه یو اس بی بتواند به راحتی با سیستمش کار کند. اهمیت درگاه یو اس بی به حدی است که خیلی از کاربران حتی به تعداد پورت های کامپیوتر خود اضافه هم می کنند. این کار را می توانید با استفاده از هاب های موجود در بازار انجام دهید. اما گاهی پیش می آید که به دلایل مختلفی با خطای عدم شناخت این دستگاه ها رو به رو می شوید. این مشکل برای بسیاری از افراد پس از نصب یک ویندوز جدید اتفاق می افتد. در ادامه روش هایی را آموزش می دهیم که با استفاده از آن ها می توانید این مشکل را حل کنید.

 

روش اول – جدا کردن کامپیوتر

اول از هر چیزی همین روش را امتحان کنید. نکته ای که وجود دارد این است که باید سیم برق سیستم خود را جدا کرده و مجدداً وصل کنید. همان طور که می دانید تمام سخت افزارهای کامپیوتر شما از جمله درگاه های یو اس بی بر روی مادربرد قرار گرفته اند. چون اکثر سیستم های جدید بعد از خاموش کردن کاملا از کار نمی ایستند ممکن است در فعالیت های مادربرد مشکلی ایجاد شود. بنابراین باید که آن را یکبار راه اندازی مجدد کنید و برای این کار هم بعد از خاموش کردن عادی سیستم، سیم برق را از پریز کشیده و بعد از گذشت چند دقیقه، بار دیگر وصل کنید.

 

  روش دوم – آپدیت درایور های دستگاه

اگر ویندوز نتوانست دستگاه متصل به پورت یو اس بی را شناسایی کند در بخش مدیریت دستگاه ها به صورت Unknown Device ظاهر می شوند. شما می توانید با کلیک بر روی استارت و تایپ عبارت devmgmt.msc  یا ورود به کنترل پنل و کلیک روی قسمت Device Manager  لیست دستگاه های متصل به سیستم را مشاهده کنید.

 در این مثال بر روی دستگاه Unknown Device کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب می کنیم. بعد از باز شدن پنجره اطلاعات دستگاه مربوطه به تب Driver رفته و بر روی دکمه  Update Driver کلیک کنید.

 اگر نتوانستید از این راه درایور را آپدیت کنید به سایت رسمی دستگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و آن را دانلود کنید.

اگر دستگاه شما یک فلش مموری است به احتمال زیاد مشکلی در رابطه با درایور وجود ندارد اما برای سایر دستگاه ها مثل پرینتر، موس، گیم پد و… این کار ممکن است مشکل به وجود آمده را حل کند.

 

روش سوم – ریستارت و قطع دستگاه USB

کار بعدی که می توانید امتحان کنید، قطع تمام دستگاه های یو اس بی و سپس ریستارت کردن سیستم است. بعد از اینکه کامپیوتردوباره راه اندازی شد، دستگاه های مربوطه را بار دیگر متصل کنید. اگر دستگاهی را به یک پورت وصل کردید و شناسایی نشد اما در پورت دیگری به درستی کار کرد حتماً مشکل شما سخت افزاری است. اگر هیچکدام از درگاه ها به صورت کامل کار نکردند می توانید روش های دیگر که در ادامه آورده می شود را به کار بگیرید.

 

روش چهارم – یو اس بی روت هاب

راه دیگری که وجود دارد این است که در بخش مدیریت دستگاه ها (Device Manager) لیست کشویی USB Serial Bus Controllers را باز کنید و بر روی USB Root Hub کلیک راست کرده و گزینه Properties  را انتخاب کنید.

 وارد تب Power Management شده و گزینه Allow the computer to turn off this device to save power را غیر فعال کنید. اگر شما گزینه های USB Root Hub بیشتری را در لیست مشاهده می کنید نیاز است که برای هرکدام از آنها این مراحل را تکرار کنید.

در آخر بر روی OK کلیک کرده و ویندوز را ریستارت کنید. همچنین دستگاه های یو اس بی خود را دوباره متصل کرده و ببرسی کنید که آیا این بار شناسایی می شوند یا خیر. اگر درست نشد نیاز است که دوباره همین قسمت ها را تکرار کرده و تیک گزینه ای که غیر فعال کرده بودید را باز گردانید.

 

روش پنجم – اتصال مستقیم به کامپیوتر

گاهی پیش می آید که با افزایش تعداد پورت ها این مشکل برای سیستم پیش آید. بعد از حذف هاب و اتصال مستقیم دستگاه ها به پورت های اصلی کامپیوتر ممکن است همه چیز حل شود. البته احتمال دارد با خرید یک هاب یو اس بی قدرتمند تر با چنین مشکلی بر نخورید. اگر برای شما این مشکل در ویندوز ۸ یا ۸٫۱ رخ داده است کمی خوش شانس هستید. چون کمپانی مایکروسافت راه حلی را برای مواقعی که دستگاه های یو اس بی توسط ویندوز ۸ و ۸٫۱ شناسایی نمی شوند، معرفی کرده است. اگر از ویندوز ۸ استفاده می کنید توجه داشته باشید که hotfix بر روی آن نصب شده باشد.

 

روش ششم – رفع کننده اشکال USB

اگر هنوز هم هیچکدام از روش های بالا به شما کمکی نکرد می توانید ابزار Windows  USB Troubleshooter  را دانلود کنید. این برنامه کاملاً رایگان است و برای ویندوز اکس پی، ۷ و ویستا عرضه شده است.

در این ابزار می توانید این مشکل را شناسایی کنید و اجازه بدهید که به صورت خودکار رفع شود یا اینکه پس از شناسایی، خودتان آن را به صورت دستی حل کنید. شما هم بهتر است گزینه اول را انتخاب کنید زیراکه بعضی مواقع با موارد پیچیده و دشواری برخورد می کنید که نمی توان آن را به صورت دستی رفع کرد.

 

 روش هفتم – بروز رسانی کلی یو اس بی هاب

اگر باز هم با مشکل نمایش عبارت Unknown Device در بخش مدیریت دستگاه ها مواجه بودید نا امید نشوید و یک راه دیگر را نیز امتحان کنید Device Manager را باز کرده و بر روی شاخه Universal Serial Bus Controllersکلیک کنید. شما باید حداقل یک مورد با نام Generic USB Hubرا مشاهده کنید. البته در برخی از کامپیوترها ممکن است این تعداد به دو، سه یا چندین مورد برسد. روی اولین مورد آن کلیک راست کرده و گزینه Update Driver Software  را انتخاب کنید.

وقتی که پنجره آپدیت باز شد بر روی گزینه Browse my computer for driver software کلیک کنید.

 سپس در پایین صفحه بر روی گزینه Let me pick from a list of device drivers on my computer کلیک کنید.

گزینه Generic USB Hub را انتخاب کنید. در حالت عادی مورد دیگری را در این لیست نخواهید دید و این گزینه به صورت خودکار انتخاب شده است. بر روی دکمه Next کلیک کرده و برای تمام شدن فرآیند بر روی Close نیز کلیک کنید. در این مرحله صفحه دیوایس منیجر رفرش شده و باید مشکل دستگاه هایی که شناخته نمی شدند حل شود. در غیر این صورت اگر گزینه های Generic USB Hub  بیشتری را در لیست مشاهده می کنید همین مراحل را برای آنها تکرار نمایید.

 

 روش هشتم – حذف دستگاه یو اس بی به عنوان آخرین نقطه های امید

می توانید حذف تمام دستگاه های یو اس بی و سپس راه اندازی مجدد ویندوز را نیز امتحان کنید. به این علت چنین موردی را در آخر مطلب اشاره می کنیم که در اکثر مواقع ویندوز به صورت خودکار درایورها، هاب ها، دستگاه ها و… را شناسایی می کند و تنها گاهی دچار مشکل می شود. ناگفته نماند که در اجرای این روش بادی به اندازه دقت داشته باشید و ریسکش را قبول کنید.

بهتر است زمانی که از همه چیز قطع امید کرده اید به سراغ این روش بروید. برای این یک بار دیگر به بخش Device Manager رفته و بعد از کلیک راست روی هر آیتم موجود در قسمت  USB Serial Bus Controllers، گزینه Uninstall  را انتخاب کنید. قبل از اینکه پورت های سالم را حذف کنید، این کار را بر روی آیتم هایی که به صورت Unknown Device مشخص شده اند اجرایی نمایید.

 

روش نهم – حذف دستگاه های پنهان به صورت پیش فرض

دیوایس منیجر ویندوز تمام دستگاه های نصب شده روی سیستم را نشان نمی دهد بلکه تنها مواردی به نمایش در می آیند که هم اکنون متصل هستند. با این حال فرض کنید که در گذشته یک پرینتر را به کامپیوتر خود متصل کرده اید اما دیگر به سیستم متصل نیست و از آن استفاده نمی کنید. قابل توجه است که درایور آن هنوز هم بر روی سیستم نصب است اما در صفحه مدیریت دستگاه ها ظاهر نمی شود. ممکن است بعضی از دستگاه های پنهان باعث اختلال در کار دستگاه های فعال شوند. بدین منظور برای مشاهده این گونه دستگاه های مخفی در دیوایس منیجر می توانید Command Prompt  را باز کرده و دستور های زیر را وارد کنید:

 

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1    

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1    

start devmgmt.msc

بعد از اینکه Device Manager بارگیری شد به تب View رفته و بر روی گزینه Show Hidden Devices کلیک کنید.

در این مرحله می توانید دستگاه های مخفی نصب شده بر روی سیستم را نیز مشاهده کنید. اگر موردی را دیدید که به صورت Unknown Devices  است یا اینکه به نظرتان اضافه می آید، بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید. بعد از ریستارت کردن سیستم، احتمالاً مشکل شما حل می شود.

به احتمال بسیار زیاد مشکل شما با یکی از ۹ روشی که گفته شد حل می شود.  اما اگر حل نشد مشکل پیش آمده برایتان از آن دسته مشکلاتی است که خیلی کم پیش می اید و باید برای حل آن به دنبال روش دیگری باشید. علاوه بر این می توانید روش های به نظر ساده ای مثل استفاده از یک کابل یو اس بی دیگر، بررسی محل اتصال دستگاه، اتصال دستگاه به یک کامپیوتر دیگر جهت اطمینان از سلامت آن و… را نیز امتحان کنید.

 

منبع:کلیک

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو