افزایش سرعت اینترنت با DNS گوگل

Images
Images
Images
Images

افزایش سرعت اینترنت با DNS گوگل

  • مقالات
  • 4,440 بازدید

 

آموزش استفاده از DNS عمومی گوگل برای افزایش سرعت اینترنت

گوگل برای افزایش سرعت دسترسی به اینترنت تمامی کاربران اینترنت از سال ۱۳۸۸ اقدام به ارائه سرویس DNS رایگان و عمومی کرده است و شما می توانید با استفاده از این DNS ها در هر دستگاهی که با آن به اینترنت متصل می شوید سرعت دسترسی به اینترنت خود را افزایش دهید. در این آموزش از تورتک به چگونگی استفاده از DNS گوگل در سیستم شخصی خود و همچنین مزایای استفاده از این سرویس گوگل می پردازیم.

 

DNS چیست ( Domain Name System ) ؟

به طور ساده DNS در شبکه جهانی اینترنت مانند یک دفتر تلفن می ماند که با ارسال یک آدرس صفحه وب ( URL ) و یا یک فایل در اینترنت به ما مسیر دسترسی به آن را که در اصل سرورهای نگهدارنده آن اطلاعات در سراسر جهان هستند نشان می دهد. یکی از امکاناتی که DNS های گوگل به آن مجهز هستند مسیر یابی به صورت هوشمند است که در این روش نزدیک ترین سرور به کاربر که دربردارنده اطلاعات مورد نیاز است تشخیص داده می شود و به سیستم کاربر معرفی می شود که این امر منجر به این می شود که با حداکثر سرعت ممکنه بتوانیم آن فایل یا صفحه وب را در سیستم دریافت و سپس در مرورگر وب خود مانند فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر و یا گوگل کروم مشاهده کنیم.

 

۷۰ میلیارد درخواست از DNS عمومی گوگل در یک روز

به تازگی گوگل اعلام کرده است به صورت روزانه پذیرنده ۷۰ میلیارد درخواست توسط این مسیر یاب ها است و همانطور که می دانید این رقم نشان دهنده گستردگی استفاده از این سرویس گوگل در سراسر دنیا است. البته توجه داشته باشید که با رفتن به یک صفحه وب جدید توسط مرورگر خود شما در حقیقت برای دیدن تصاویر و دیگر محتوای موجود در آن صفحه وب چند بار درخواست مسیریابی آن فایل ها را به DNS مورد استفاده خود می فرستید و رقم ۷۰ میلیاردی به معنای استفاده ۷۰ میلیارد کاربر از این سرویس به صورت روزانه نیست. [ Google Public DNS: 70 billion requests a day and counting ]

 

آیا DNS گوگل بهترین انتخاب برای اینترنت من هستند ؟

اما با توجه به موقعیت ، شرکت ارائه دهنده اینترنت ( ISP ) شما و … بهترین و پر سرعت ترین DNS که شما می توانید از آن در اتصال به اینترنت کمک بگیرید متفاوت است که در نوشته انتخاب بهترین DNS برای اینترنت شما توسط namebench با چگونگی انتخاب بهترین DNS برای اینترنت خود آشنا شدیم. اما DNS عمومی و رایگان ارائه شده توسط کمپانی گوگل علاوه بر امکاناتی که دیگر DNS ها در اختیار دارند به گفته توسعه دهندگان خود دیگر مزایایی را برای کاربران استفاده کننده خود به همراه دارند که در زیر با این مزیت ها به صورت کلی آشنا می شویم.

 

 

  • امنیت بیشتر : یکی از ویژگی های خوب DNS رایگان گوگل این است که می تواند در زمینه استفاده امن و پایدار از اینترنت و جلوگیری از نفوذ هکرها و کدهای مخرب با استفاده از الگوریتم های هوشمندانه خود کمک بسیاری را به صورت اتوماتیک بکند و از این طریق امنیت بیشتر را برای شما و دیگر سرورهایی که از آن بهره می برند را به همراه دارد.
  • استفاده از نزدیک ترین سرور : یکی دیگر از امکاناتی که در این سرویس گوگل وجود دارد امکان مسیر یابی نزدیک ترین سروری است که اطلاعات و داده های مورد نیاز کاربر در آن وجود دارد و این امر در مراحل بعد از مسیریابی در اینترنت منجر به افزایش سرعت انتقال داده ها می شود که یکی از مهمترین متدها برای افزایش سرعت کلی اینترنت شما می تواند باشد.
  •  بروزرسانی سریع و حذف کش : لیست های موجود در سرورهای DNS به صورت دوره ای مثلاً هر یک روز یک بار بروزرسانی می شوند تا توانایی مسیریابی جدیدترین آدرس ها و سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند را بدست آورند. این بار نیز گوگل در این زمینه با استفاده از دیگر سرویس های خود می تواند بهترین باشد و تقریباً هر تغییری در دنیای اینترنت را بعد از چند دقیقه از اجرای آن به راحتی تشخیص داده و لیست های موجود در سرورهای خود را بروزرسانی می کند.
  • کاهش تاخیر در مسیریابی و ارسال پاسخ : همانطور که می دانید هر درخواستی که شما به وب می فرستید برای دریافت فایل ، نمایش صفحه وب و … قبل ار اینکه عملیات مربوطه شروع شود نیاز است که چند لحظه ای منتظر آن باشیم که DNS مورد استفاده ما آن را مسیر یابی کرده و سرورهای مقصد شروع به انجام تراکنش مورد نظر کنند. DNS رایگان گوگل با استفاده از قدرت بالای سرورهای نگهدارنده خود و همچنین استفاده از الگوریتم های جدید می توانند این زمان را به حداقل کاهش داده و به شما احساس بهتری را در هنگام مرور وب بدهند.
     

مزیت های اشاره شده در بالا تنها گوشه ای از مزایای و قابلیت های استفاده از DNS گوگل بودند و توسعه دهندگان این بخش از کمپانی گوگل هر روز در حال کار بر روی این سرویس برای افزایش کیفیت آن هستند.

 

اطلاعات مربوط به دسترسی به DNS عمومی گوگل

با استفاده از دو آدرس زیر در تنظیمات دستگاهی که با آن به اینترنت متصل شده اید با توجه به اینکه از IPv4 و یا IPv6 استفاده می کند مثل تنظیمات کارت شبکه ، تنظیمات شبکه موبایل و یا تبلت شما ، تنظیمات مودم ADSL و … می توانید در هنگام استفاده از اینترنت به جای DNS پیش فرضی که ISP شما از آن استفاده می کند از این سرویس رایگان گوگل استفاده کنید.

لیست ip های گوگل

 

همانطور که می بینید گوگل برای کاربران و دستگاه هایی که از IPv6 نیز استفاده می کنند آدرس های دسترسی به DNS عمومی خود را انتشار داده است و توانسته است در این زمینه نیز یکی از کمپانی های پیشرو خود را معرفی کند.

 

 

چگونگی تنظیم Google DNS در ویندوز

.اما برای اینکه چگونگی استفاده از این آدرس DNS گوگل در سیستم خود استفاده کنید چگونگی تنظیم آن ها را در سیستم عامل ویندوز که در میان کاربران از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است مرور می کنیم. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید.

 

الف ) در ویندوز XP :

از منوی Start گزینه Control Panel را کلیک کنید و سپس در پنجره باز شده گزینه Network and Internet Connections را انتخاب کنید و برای دیدن روشی که شما با آن برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید گزینه Network Connections کلیک کنید. در پنجره نمایش داده شده کافی است بر روی کارت شبکه و یا Dial-up Connection خود راست کلیک کنید و سپس گزینه Properties انتخاب کنید.

 

در پنجره باز شده در زبانه General برای تنظیمات کارت شبکه و یا زبانه Networking برای دیگر روش های اتصال به اینترنت با انتخاب گزینه Internet Protocol (TCP/IP) و کلیک بر روی دکمه Properties پنجره زیر نمایش داده می شود که به راحتی می توانید در آن آدرس DNS های گوگل ( ۸.۸.۸.۸ و ۸.۸.۴.۴ ) را وارد کرده و شروع به استفاده از آن ها بکنید.

 

ب ) در ویندوز ویستا و ۷ :

برای تنظیم DNS در این سیستم عامل کافی است پس از باز کردن Control Panel ویندوز خود از طریق دکمه Start بر روی گزینه Network and Internet کلیک کرده و سپس بر روی Network and Sharing Center و در آخر نیز بر روی Manage network connections کلیک کنید تا تمامی کانکشن های سیستم شما نمایش داده شود و با کلیک بر روی کانکشنی که با آن به اینترنت وصل می شوید بر روی گزینه Properties کلیک کنید.

 

 

آموزش نصب و تنظیم DNS

در پنجره باز شده ابتدا به زبانه Networking بروید و در صورتی که از IPv4 استفاده می کنید گزینه Internet Protocol Version 4 TCP/IPv4 انتخاب و بر روی دکمه Properties کلیک کنید و اگر از IPv6 استفاده می کنید گزینه Internet Protocol Version 6 TCP/IPv6 انتخاب کرده و بر روی دکمه Properties کلیک کنید. در آخر تنها کافی است DNS مربوط به گوگل را در این پنجره وارد کرده و بر روی گزینه OK کلیک کنید.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو