دانش و تکنیک مورد نیاز برای سئو سایت

Images
Images
Images
Images

دانش و تکنیک مورد نیاز برای سئو سایت

  • مقالات
  • 2,490 بازدید

اگر در زمینه خدمات بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر و یا همان سئو فعالیت می‌کنید حتماً برای شما جالب است بدانید که برای پیشرفت در کار خود و بدست آوردن نتایج و رتبه های بهتر در موتورهای جستجوگر محبوب مانند گوگل، یاهو و بینگ نیاز به استفاده از چه تکنیک‌هایی هستید. دانش بهینه سازی سایت با توجه به افزایش فروش از طریق اینترنت و ارتقاء الگوریتم موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی دقیق‌تر صفحات وب این روزها نیاز به چیزی بیشتر از کد نویسی استاندارد قالب سایت شما دارد که در این نوشته به آن می پردازیم.

دسته بندی تکنیک سئو سایت

با انتشار الگوریتم تشخیص و تائید رتبه صفحات وب از طرف گوگل مانند پاندا، پنگوئن، کافئین و … روش‌های جدیدی برای بهینه سازی سایت توسط تیم‌های سئو انجام می‌شود که سامانه گستر آکو نیز با استفاده از آخرین استراتژی به بهینه سازی سایت مشتریان خود می‌پردازد. اما به طور کلی اگر فعالیت مربوط به سئو و بازاریابی سایت اینترنتی را بخواهیم دسته بندی کنیم می‌توان از چارت زیر استفاده کرد.

چارت - افزایش SEO

 

همانطور که می‌بینید در چارت بالا دانش بهینه سازی و افزایش فروش توسط تکنیک سئو جدید در اینترنت به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند که برای درک بهتر شما از این مهم در زیر به بررسی این سه دسته بندی به صورت خلاصه می‌پردازیم.

۱. استراتژی و شیوه بازاریابی در اینترنت : برای فروش محصولات، ارائه خدمات و یا به طور کل درآمد زایی از طریق اینترنت شما باید ابتدا یک استراتژی قدرتمند و زود بازده را برای فعالیت خود انتخاب کنید. اما اگر این سؤال به در ذهن شما به وجود آمده است که شیوه فروش محصولات از طریق سایت شما چه ربطی به SEO آن دارد باید بگوییم دلایل زیادی در این امر باعث می‌شود که برای به حداکثر رساندن بازده سئو سایت شما نیاز به انتخاب یک استراتژی و روش خوب در سایت شما است.

برای مثال همان طور که در نوشته مربوط به الگوریتم جدید گوگل با نام پنگوئن گوگل بررسی کردیم یکی از بهترین شیوه موجود برای افزایش تعداد لینک ورودی به سایت شما، افزایش طبیعی تعداد لینک به سایت شما است که این امر تنها در زمانی به طور کامل رعایت می‌شود که شما با استراتژی به کار رفته در سایت خود کاربران را تشویق کنید به سایت شما در سایت یا وبلاگ خود و دیگر شبکه های مجازی لینک بسازند. مثلاً ارائه آموزش و محتوای رایگان در سایت یکی از ساده‌ترین استراتژی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند باشد.

۲. نویسندگان و تولید محتوا : یکی دیگر از تکنیک‌هایی که شما برای افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجوگر می‌توانید استفاده کنید توجه به انتخاب نویسندگان حرفه ای و تولید محتوای جدید است. نویسندگان حرفه ای به جای اینکه به تعداد تکرار کلمات کلیدی در نوشته های سایت شما برای افزایش رتبه توجه کنند یک نوشته کامل و کاملاً روان را برای سایت شما به وجود می‌آورند و به این دلیل که معمولاً در این نوشته‌ها سعی می‌شود با استفاده از کلمات رایج به بهترین نحو ممکن منظور کلی بازگو شود معمولاً نوشته های سایت شما در اولین نتایج موتورهای جستجوگر برای کلمات کلیدی پر جستجو نیز نمایش داده می‌شود.

البته به غیر از بازدید کنندگان ثابتی که استفاده از این تکنیک برای سایت شما به همراه دارد و اشتراک گذاری نوشته های سایت شما توسط این افراد موتور جستجوگر گوگل نیز به خوبی با استفاده از الگوریتم پاندا خود محتوای سایت شما را به عنوان یک محتوا مفید شناسایی کرده و رتبه کلی سایت شما از این طریق خیلی زود می‌تواند افزایش یابد. اما معمولاً اکثر تیم بهینه سازی سایت به این دلیل که در زمینه تولید محتوا برای سایت شما انرژی سرمایه گذاری نمی‌کنند به بهبود ساختار مقالات و محتوای موجود در سایت شما می‌پردازند که این محتوا متن، تصویر، ویدئو و … هستند.

۳. تکنیک فنی : در اکثر مواقع برای افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجوگر ما از طریق رعایت این نکات سعی بر بهینه سازی سایت یا وبلاگ خود داریم که در بعضی از موارد نیز این امر باعث شناسایی سایت ما به عنوان یک سایت متخلف از دید موتورهای جستجوگر تبدیل می‌شود. البته همیشه نیز این تکنیک‌ها منجر به کاهش رتبه سایت شما نمی‌شوند و درصد قابل توجهی از روند اختصاص رتبه به صفحات وب از طریق موتورهای جستجوگر با رعایت این نکات انجام می‌شود که رعایت آن‌ها به ساده‌ترین روش برای افزایش رتبه سایت‌ها و فروشگاه‌ها تبدیل شده است. این تکنیک فنی مانند انتقال کاربر از صفحات خطا ۴۰۴ با استفاده از Redirect 301، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، استاندارد سازی کدهای HTML – CSS – JAVA به کار رفته در صفحات، استفاده صحیح از محتوا فلش و نمایش محتوا از طریق Ajax و … با توجه به دیگر مسائل فنی سایت‌هایی که قصد بهینه سازی آن‌ها را دارید متفاوت هستند که به مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم.

زبان برنامه نویسی سمت سرور : معمولاً برای نمایش محتوا و صفحات سایت در سایت دینامیک از زبان برنامه نویسی سمت سرور رایج مانند PHP، ASP.net، Perl، Phyton، Cold Fusion و … استفاده می‌شود که در تعیین روش اعمال تغییرات شما در سایت مورد نظر با توجه به محدودیت ممکن، دانش و شناخت شما در مورد ساختار کلی این زبان‌ها و پلتفرم به کار رفته برنامه نویسی تأثیر گذار هستند.

تنظیمات سرور : در بهترین حالت ممکن شما به عنوان بهینه ساز یک وب سایت دسترسی کامل را به سرور سایت مورد نظر که به صورت شخصی یا VPS هستند را دارید و با تعیین بهترین تنظیمات با توجه به منابع مورد نیاز سایت مورد نظر می‌توانید در افزایش درصد بازدهی تکنیک‌های به کار رفته خود در صفحات آن سایت موثر باشید. اما در صورتی که سایت مربوطه از هاست اشتراکی و یا سرورهایی که سطح دسترسی در آن‌ها محدود است استفاده می‌کند نیاز است که قبل از تعیین مراحل و روشی که می‌خواهید در آن سایت بهینه سازی را انجام دهید نگاهی به این تنظیمات انجام شده بیندازید. البته سرعت لود سایت و محل سرور و پایداری آن (UPTIME) نیز از اهمیت خاصی برخوردار است بطوری که حداقل زمان پاسخ دهی دارای بیشترین امتیاز و توجه از نظر موتورهای جستجو می باشد.

پایگاه داده‌ : یکی دیگر از عوامل سمت سرور مربوط به انتخاب مسیر بهینه سازی یک سایت نوع و برنامه استفاده شده برای نگهداری محتوا در سرور آن سایت است که خوشبختانه در اکثر سایت این روزها از سه پایگاه داده های معروف MySQL, مایکروسافت SQL Server و Oracle برای این منظور استفاده می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا : سایت‌های امروزی اکثراً با استفاده از سیستم مدیریت محتوا راه اندازی و انتشار می‌یابند که از پر استفاده ترین این سیستم انتشار سایت و وبلاگ نویسی می‌توان به وردپرس، جوملا، دروپال، دیتالایف انجین، OS Commerce، ZenCart، xCart و … اشاره کرد. با توجه به این مسئله که مشتریان شما نیاز دارند با انتشار نسخه جدید این سیستم‌ها، آن را بروز رسانی کنند پس تغییرات شما باید با توجه به ساختار کلی سیستم مورد نظر و پوسته و یا همان قالب استفاده شده در آن باشد.

نسخه موبایل سایت :  با نگاهی به آمار سایت خود یا مشتریان خود در ایران نیز متوجه خواهید شد درصد استفاده از گوشی موبایل و دستگاه قابل حمل روز به روز در حال افزایش است و موتورهای جستجوگر نیز به چگونگی نمایش سایت در این دستگاه که معمولاً از صفحه نمایش کوچکی نیز استفاده می‌کنند خیلی حساس هستند. با استفاده از تکنیک رایج مانند Responsive Web Design و یا حتی شناسایی user agent کاربران و نمایش نسخه ای مناسب برای این دستگاه‌ها شما می‌توانید این چالش را نیز پشت سر گذارید.

البته با توجه به دیگر شرایط سایت ممکن است به این لیست از مسائل فنی برای SEO سایت گزینه های دیگری نیز اضافه شود.

 

چگونه از این روش در بهینه سازی سایت استفاده کنیم؟

حال که با هم دسته بندی کلی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجوگر با توجه به الگوریتم جدید بررسی کردیم نوبت به آن می‌رسد که در پروژه سئو جدید خود برای بدست آوردن حداکثر بازدهی ممکنه استفاده کنیم. برای استفاده از این روش در بهینه سازی سایت‌هایی که انجام می‌دهید تنها کافی است جدول زمان بندی دقیقی را برای انجام تغییرات و آنالیز دوره ای نتایج بدست آمده تنظیم کنید. توجه داشته باشید پس از هر آنالیز انجام شده نیاز است نگاهی به نتایج بیندازید و در صورت کاهش رتبه در بعضی از شرایط بهتر است برنامه خود را با توجه به آن دوباره نویسی کرده و راه صحیحی را در این باره پیش بگیرید.

توجه داشته باشید استفاده از یک تکنیک از سه تکنیک معرفی شده در این آموزش ممکن است که به صورت دوره ای برای افزایش بازدید سایت شما مفید واقع شود اما برای افزایش سئو اصولی یک سایت و محیا کردن شرایط کسب رتبه بالا در کلمات کلیدی پر جستجو و باقی ماندن در رتبه های بالا نیاز است به صورت موازی در هر یک از این زمینه‌ها فعالیت‌هایی انجام شود که درصدی از آن نیز می‌تواند به عهده شما که کار سئو را انجام می‌دهید نباشد. امیدوارم این آموزش  با وجود کوتاه بودن آن توانسته باشد نکات پایه ای و جدیدی را در این زمینه به شما برساند.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو