بازاریابی Business to Business ( که معمولا با نام بازاریابی B2B شناخته می شود) شامل فروش محصول و یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است. تکنیک های بازاریابی B2B برهمان اصول اساسی بازاریابی مصرف کننده تکیه می کند، اما با روشی منحصر به فرد اجرا می شود.
با توجه به این مسئله که مصرف کنندگان محصولات را نه تنها با توجه به قیمت انتخاب می کنند بلکه مواردی از قبیل محبوبیت، وضعیت، و دیگر محرک های احساسی را نیز در نظر می گیرند، در حالیکه برای خریداران B2B تنها قیمت و سود بالقوه محصول اهمیت دارد. در بازاریابی b2b تجار مجبور به شناخت مشتریان و واسطه ها می باشند.
در تجارت b2b هرآنچه که بتواند امور خرید و فروش را سرعت و سهولت بیشتری دهد از قبیل شرکا و خدمات مرتبط با تجارت همچون تامین کنندگان، خریداران، ترانزیستورهای دریایی محصولات، logestic (پشتیبانی)، سرویس های بازرسی، کاربری های نرم افزار و... در مکان واحدی جمع می گردند. یافتن راه های جدید برای ترویج روابط ازطریق رسانه های اجتماعی در حال حاضر یک موضوع داغ در جهان و بازاریابی B2B است.
شبکه های اجتماعی راه جدیدی را برای مکالمات و ارتباطات بین کسب وکارها ایجاد کرده اند. بررسی های سازماندهی شده توسط چادویک مارتین بیلی و iModerate نشان داد که احتمال خرید شرکت ها از طریق رسانه های اجتماعی بسیار زیاد است. شرکت های B2B حرفه ای و فرصت طلب راه های ابتکاری ای برای استفاده از رسانه های اجتماعی به نفع خود یافته اند.
در این مدل تجارت (b2b) خرده فروشی اهمیت و جایگاهی ندارد و خریداران به دنبال خرید عمده محصولات با سود خوب هستند، زیرا خرده فروشی خالی از ریسک نیست و خریداران تمایلی برای خرید هرنوع جنسی را از اینترنت ندارند.
شرکت cisco پیشرو در راه اندازی سایت تجارت الکترونیک در سال 1996 شناخته می شود و به فاصله کمی بعد از آن شرکت های بزرگ ومطرح دیگری همچون Microsoft و IBM پا به این عرصه گذاشته و نرم افزارهای تجاری خود را روانه بازار کردند. و امروزه تجارت الکترونیک b2b بیشترین پیشرفت را در زمینه تجارت الکترونیک داشته و پیش بینی می شود این نوع از تجارت با سرعت بیشتری در آینده رشد خواهد نمود.
در بازاریابی b2b سیستم های سیسکو، یک فروشنده پیشرو در سیستم های شبکه و راه اندازی یک کمپین معرفی یک روتر جدید، صرفا در تبلیغات رسانه های اجتماعی لازم است.
موفقیت در بازاریابی B2B از پخش تبلیغاتی یک محصول از رادیو یا تلویزیون بدست نمی آید بلکه موفقیت در بازاریابی B2B از تعبیه شرکت در بخش صنعت و قرارگرفتن محصول به عنوان جزء اصلی تجارت بدست می آید.
برای پیشرفت در این تجارت رعایت موارد زیر اهمیت بسزایی دارد:
مطالعه در قدرت و رشد بالقوه صنعت قبل از اینکه به این حرفه مشغول شوید ایده بسیار خوبی است.
در شروع بازاریابی B2B این حقایق رادر نظر بگیرید:
با توجه به تحقیقات شرکت eMarketer در حالی که هزینه های B2B ایالات متحده با 0.8٪ افزایش به 129 میلیارد $ تا سال 2012 رسیده است هزینه های B2B تعاملی با 9.2٪ به 51.5 میلیارد $ افزایش می دهد. پس نقش شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.
طبق تحقیقات BizReport هشتادو شش درصد (86%) از شرکت های بازاریابی B2B با استفاده از رسانه های اجتماعی به فعالیت می پردازند که در مقایسه با شرکت های بازاریابی مصرف کننده مشاهده می شود که این شرکت ها تنها 82 درصد از این شبکه ها بهره برده اند.
طیق ارزیابی های موسسه بین المللی بازاریابی AMR پیش بینی می شود تا سال 2017 شرکت های بازاریابی B2B پیشرفت بیش از50% در استفاده از رسانه های اجتماعی در مقایسه با سایت های نسل قدیم تجارت الکترونیک داشته باشند.
در پایان باید خاطر نشان کنیم که تجارت b2b یا تجارت شرکت با شرکت در میان انواع دیگر تجارت های الکترونیک از رشد به سزایی برخوردار است. برای ورود به این حرفه بهتر است از تحصیلات بازاریابی و یا تجربه بالا برخوردار باشید تا به موفقیت بیشتری دست یابید. در بازاریابی b2b شما باید از قدرت تصمیم گیری و سرعت عمل بالایی در فرصت های بسیار کوتاه و فشرده برخوردار باشید.
جهت آشنایی با تکنیک های بازاریابی محتوا در استراتژی b2b، مقاله "بازاریابی محتوا با ۲۰ ایده برتر در همه کسب و کارها" را مطالعه فرمایید.
سامانه گستر آکو قادر است با طراحی سایت b2b به بهترین شکل ممکن شما را به دیگران معرفی و پل ارتباطی شما با خریداران و تولیدکنندگان و معرفی کالاها به خریداران باشد. در صورت دارابودن وب سایت b2b می توان با یک سئو سایت مناسب موفقیت بیشتری در کسب و کار ایجاد نمود.
منبع: سئو کار