آموزش سئو با تغییرات در ساختار و محتوای سایت

Images
Images
Images
Images

آموزش سئو با تغییرات در ساختار و محتوای سایت

  • مقالات
  • 2,504 بازدید

بهینه سازی ساختار سایت (Site Structure) یکی از اساسی‌ترین مراحل بهینه سازی و سئو سایت برای افزایش رتبه در موتورهای جستجوگر مثل گوگل است که با رعایت چند نکته کلیدی در هنگام انجام این کار می‌توانید سایت خود را به سرعت در زمینه کاری خود به مقام اول صفحه نتایج موتور جستجوگر برسانید. دلیل این امر این است که هم اکنون ۹۰ درصد رقیبان کاری شما در وب از ضعیف‌ترین قالب بندی موضوعی (Subject Themeing) ممکنه در سایت خود استفاده می‌کنند پس با رعایت موارد بررسی شده در این آموزش می‌توانید سایت خود را به بهترین زمین برای بازی موتورهای جستجوگر تبدیل کنید.

 

اهمیت ساختار سایت در سئو

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم تعیین و بهینه سازی ساختار سایت شما یکی از نکات کلیدی در افزایش رتبه سایت در موتور جستجوگر، بزرگ‌ترین تأمین کننده ترافیک بازدید کننده و مشتریان خواهد بود و سریع‌ترین نتایج ممکنه و افزایش فروش را برای شما به همراه خواهد داشت. وقتی اکثر رقیبان شما از ساختار سایت یکسانی مانند صفحه اصلی، محصولات، وبلاگ، تماس با ما و درباره ما استفاده می‌کنند روند این کار برای شما خیلی ساده تر نیز خواهد شد. بله این قالب بندی در اکثر سایت تجاری فارسی زبان و سایت رقیبان کاری شما وجود دارد در صورتی که از لحاظ سئو ساختار سایت و بهینه سازی سایت یکی از ضعیف‌ترین قالب بندی موجود برای سایت‌ها نیز همین ساختار است.

سئو سایت

در حقیقت زمان تعیین ساختار سایت در مراحل ابتدایی طراحی سایت است اما به این دلیل که اکثر طراحان و توسعه دهندگان سایت تنها به کاربران فکر می‌کنند نیاز است که شما و یا یک تیم سئو کار قالب بندی موضوعی سایت شما را برای گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر در آینده یک بار بازبینی و ویرایش کند. در این روند همواره باید به استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پر جستجو در عناصر تشکیل دهنده صفحه، ساختار لینک داخلی و خارجی موجود در هر صفحه و قابل مرور بودن تمامی قسمت‌ها توسط ربات موتورهای جستجوگر توجه ویژه ای داشته باشیم تا با تعیین ساختار جدید حداکثر بهره را از افزایش رتبه سایت خود و افزایش فروش محصولات و خدمات به دست آوریم. در سه مرحله زیر از این آموزش سعی می‌کنیم با هم روال بهینه سازی ساختار کلی یک سایت را برای موتور جستجوگر بررسی کنیم.

مرحله اول: تعیین و نام گذاری قسمت سایت

اولین مرحله که در روند ایجاد ساختار سایت بهینه سازی شده، تعیین و نام گذاری قسمت سایت خواهد بود. قالب فعلی سایت شما ممکن است چیزی شبیه به صفحه اصلی، وبلاگ، محصولات و خدمات، تماس با ما، نمونه پروژه‌ها و صفحه درباره سایت شما باشد. با نگاهی کلی به آمار بازدید و وضعیت گردش کاربران در سایت شما متوجه خواهید شد شاید نیاز باشد صفحه اصلی تعدادی از این بخش و اولویت آن‌ها شامل تغییراتی شوند مثلاً صفحه وبلاگ به طور کلی به صفحه اصلی سایت انتقال داده شود و در صفحه اصلی به جای نمایش محتوایی تکراری از صفحه درباره ما محتوای جذاب‌تری برای کاربران و موتورهای جستجوگر نمایش دهیم.

توجه داشته باشید اکثر لینک ورودی به سایت شما به صفحه اصلی سایت شما اشاره می‌کنند و معمولاً کاربران برای معرفی سایت‌های تجاری و … در شبکه های مجازی به صفحه اصلی این سایت‌ها اشاره می‌کنند پس ما برای انتقال پیج رنک و Page Authority به وجود آمده در صفحه اصلی سایت خود به صفحه های داخلی و تبلیغ محصولات خود توسط موتورهای جستجوگر نیاز است که از صفحه اصلی سایت خود به بخش داخلی لینک بسازیم که بهترین مکان برای ایجاد لینک هدایت کننده کاربران بالای صفحات سایت شما خواهد بود که البته به دلیل محدودیت به وجود آمده توسط قوانین موتور جستجوگر به بخش اصلی سایت معمولاً لینک می‌دهیم.

پس از تعیین Subject Themeing قسمت مختلف سایت خود نوبت به این می‌رسد که برای لینک‌های هدایت کننده کاربران و ربات موتورهای جستجوگر بهترین عنوان را انتخاب کنیم. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عنوان این لینک‌ها باعث می‌شود زودتر از آن چیزی که فکر می‌کنید به رتبه های اول صفحه نتایج موتورهای جستجوگر سایت شما ارتقاء داده شود و از این طریق بازدید کنندگان و مشتریان زیادی را برای محصولات و محتوای سایت خود به دست آورید. اما کدام یک از کلمات می‌توانند بهترین تأثیر را در افزایش بازدید کننده سایت ما از طریق موتورهای جستجوگر داشته باشد؟ بر روی کدام کلمات کلیدی باید در عنوان بخش و محتوای سایت خود تاکید کنیم؟ جواب این سؤال ها برای نام گذاری بخش مختلف ساختار سایت شما کلماتی هستند که به فعالیت سایت شما و محصولات شما مرتبط بوده و به صورت روزان کاربران زیادی برای پیدا کردن محصولات و محتوای دلخواه خود در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر آن‌ها را جستجو می‌کنند. برای این منظور سرویس زیادی تا کنون با امکانات مختلف به صورت پولی و یا رایگان ارائه شده‌اند که ما دو سرویس رایگان زیر را برای شروع به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  1. Google Trends
  2. Google AdWords Keyword tool

در صورتی که از نرم افزارهای سامانه گستر آکو مانند سیستم مدیریت محتوای مرلی و فروشگاه ساز کاریبو استفاده مینمایید تمام این اقدامات بصورت پیش فرض انجام گرفته و ساختار نرم افزار کاملا مطابق با موتورهای جستجو می باشد.توجه داشته باشید اگر یک کلمه هزاران جستجو به صورت روزانه داشته باشد اما با قالب موضوعی سایت ما مرتبط و سازگار نباشد هیچ فایده ای برای قرار گیری در عنوان قسمت مختلف سایت ما نخواهد داشت پس در کنار جستجو برای کلماتی که بازدهی بیشتری برای سایت ما دارند به مرتبط بودن آن کلمات نیز توجه کنید.

مرحله دوم: نحوه نمایش لینک سایت

در صورتی که نکات ذکر شده در این مرحله را در سایت، وبلاگ و یا فروشگاه اینترنتی خود رعایت کنید هر یک از صفحات سایت شما که کاربران از طریق موتورهای جستجوگر به آن‌ها وارد شده‌اند و یا همان Landing Page توانایی این را خواهند داشت که به غیر از نمایش محتوای موجود در خود به عنوان یک صفحه هدایت کننده به دیگر بخش سایت به کاربران کمک کنند و از این طریق خروج کاربر پس از مشاهده محتوای موجود بدون دیدن صفحه ای دیگر از سایت شما (Bounce Rate) که در الگوریتم پنگوئن گوگل به آن توجه خاصی نیز می‌شود تا درصد بالایی کاهش یابد.

عملکرد اکثر سایت‌ها در این زمینه نیز کاملاً اشتباه است و تنها یک نوار هدایت کننده در تمامی صفحات وجود دارد که کاربر از طریق آن می‌تواند به بخش کلی سایت و یا زیر بخش‌ها برود. به همین دلیل این لینک به خاطر وجود در تمامی صفحات سایت لینک بی اهمیت از طرف گوگل شناسایی می‌شوند و هر چقدر هم که عنوان خوبی برای آن‌ها انتخاب کرده باشید در مرحله قبل باز هم نمی‌توانند در افزایش رتبه صفحه فعلی و صفحات مقصد نقش موثری داشته باشند.

اما برای انتخاب بهترین راه کار در این زمینه بهتر است نگاهی به بزرگ‌ترین سایت فروشگاهی دنیا مانند eBay، Amazon و … بیندازیم. همان‌طور که می‌دانید دسته بندی موجود در این سایت‌ها آنقدر وسیع هستند که به هیچ عنوان امکان نمایش آن‌ها در تمامی صفحات وجود ندارد و همین امر نیز باعث شده است توسعه دهندگان این سایت‌ها بهترین راه کار ممکن را برای افزایش فروش محصولات انتخاب کنند.

در تمامی صفحات سایت خود در قسمت سرآیند (Header) و پایین صفحه (Footer) می‌توانید برای اجرای سیستم هدایت کاربران در سایت از لینک صفحه اصلی، دسته بندی به همراه بخش اصلی، تماس، قوانین و … استفاده کنید اما کاربر با رفتن به هر یک از بخش سایت شما بهتر است به غیر از محتوای موجود در آن بخش، لینک هدایت کننده به بخش مرتبط با آن بخش را مشاهده کند که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در امر بهینه سازی ساختار داخلی سایت شما کمک بزرگی را می‌کنند. همچنین با رفتن به صفحه اختصاصی هر یک از محصولات باید لینک محصولات مرتبط نیز وجود داشته باشد که وجود محتوا و کلمات کلیدی مرتبط در عنوان این لینک‌ها و محتوای صفحه مقصد باز هم به دوری از اسپم شناخته شدن این لینک و افزایش Page Authority محصولات مرتبط کمک می‌کند.

تنها توجه داشته باشید باید نوعی تعادل در استفاده از کلمات کلیدی پر جستجو که در مرحله قبلی برای سایت خود پیدا کردیم در عنوان این لینک‌های داخلی برای اشاره به دیگر قسمت سایت داشته باشیم و استفاده بیش از حد از این کلمات در صفحات و یا عنوان لینک‌ها باعث غیر طبیعی دیده شده سایت شما توسط ربات موتورهای جستجوگر خواهد شد که در نهایت به جای افزایش رتبه ممکن است به کاهش رتبه سایت شما منجر شود. همچنین سعی کنید هر یک از صفحات و بخش سایت شما در تمامی سایت یا یک عنوان لینک شوند و هیچ گاه از تکنیک استفاده از کلمات کلیدی مرتبط برای لینک دادن به یک صفحه خاص از سایت خود به صورت داخلی استفاده نکنید که باعث ایجاد Over Optimized در SEO سایت شما از دید گوگل خواهد شد. توجه داشته باشید ساختار سایت خوب توسط کاربران و موتور جستجوگر به سادگی قابل مرور هستند و هر کدام از قسمت دسته بندی شده و در هر کدام از صفحات داخلی به صفحات مرتبط و در همان قسمت یا دسته بندی لینک داده شده است.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در تعیین ساختار سایت و نمایش لینک امکان دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحاتی است که در آن‌ها محتوایی وجود ندارد. برای مثال در صورتی که از سیستم فروشگاه ساز و CMS برای راه اندازی سایت خود استفاده می‌کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که صفحات ورود کاربر، عضویت و … سایت شما که در آن محتوایی مرتبط با محصولات و خدمات سایت خود اضافه نکرده‌اید در دسترس موتورهای جستجوگر باشد و زمان ربات خزنده گوگل در هنگام مرور سایت شما به مرور دوباره این صفحات اختصاص یابد. 

مرحله سوم: نحوه اضافه کردن محتوا و سئو URL صفحات

یکی دیگر از نکات مهم در مورد ساختار سایت طریقه اضافه کردن محصولات و محتوا جدید به سایت است که در صورتی که سایت شما دینامیک است همواره باید به نکات سئو خاصی در این زمینه توجه داشته باشید. همیشه نحوه اضافه کردن محتوا یکی از بحث برانگیز ترین مباحث سئو ساختار سایت سایت بوده است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی در ساختار سایت شما نیز بگذارد.

برای مثال در هنگامی که یک نوشته یا محصول خاص را در چند دسته بندی و برچسب (Tag) مختلف اضافه می‌کنیم ساختار کلی سایت خود را برای گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر پیچیده و غیر طبیعی می‌کنیم که این امر در بیشتر موارد باعث شناخته شدن سایت ما به عنوان یک سایت اسپم که قصد دارد از طریق روش استفاده متراکم از کلمات کلیدی رتبه خود را افزایش دهد جلوه کند و در کنار آن در تمامی قسمت ساختار سایت ما محتوای تکراری نمایش داده می‌شود که این نیز باعث کاهش رتبه کلی سایت می‌شود. پس بهتر است همان طور که در انتخاب عنوان محصولات و نوشته های سایت خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می‌کنیم بهترین دسته بندی موجود در سایت را برای انتشار آن انتخاب کنیم و در هنگام برچسب زنی تعداد برچسب‌ها را به ۳ تا ۴ برچسب خلاصه کنیم. البته اگر از دسته بندی درختی (دسته اصلی و زیر دسته‌ها) استفاده می‌کنید در صورتی که مرحله دوم این آموزش را به درستی در سایت خود پیاده سازی کرده باشید مشکلی برای SEO سایت شما پیش نخواهد آمد.

آدرس یکتا صفحات سایت (URL) شما نیز در نشان دادن ساختار کلی سایت به موتور جستجوگر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

پست های تصادفی

آشنایی با حملات CSRF
آشنایی با حملات CSRF
اگر در زمینه امنیت وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب تجربه کار و یا آشنایی داشته باشید، قطعا با عنوان...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو