چه مواردی باعث خروج کاربر از وب سایت می شود؟

مقالات

چه مواردی باعث خروج کاربر از وب سایت می شود؟

دسته : آموزشتاریخ انتشار : سه شنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۳:۵۷
 

دلایل خروج کاربر از وب سایت

اصلی ترین فاکتور جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو رضایت کاربر است. به این معنی که تا چه حد سایت شما در جذب و نگه داری کاربر موفق بوده و کاربر پس از وارد شدن به سایت چه مدت زمانی را با مطالب و محتوای سایت شما سرگرم بوده. این مقاله شما را با مواردی که کاربر را از سایت شما دور میکند آشنا میکند.

 

1- پلاگین های منسوخ شده

از چه نوع افزونه هایی استفاده می کنید؟ آیا به این موضوع توجه دارید که فناوری های وب به سرعت در حال تغییر است؟

 

مثلا آیا هنوز هم از فایل های فلش استفاده می کنید؟ و یا کاربران برای مشاهده محتوا یا محصولات شما باید نسخه جدید پلاگین مورد نیاز را در مرورگر خود نصب کنند و برای آن منتظر بمانند؟ باید بدانید که هیچ کاربری نه وقت و نه حوصله منتظر ماندن برای شما را ندارد. بهتر است از اینگونه پلاگین های منسوخ شده دست بردارید و بجای آن به دنبال آشنایی با قابلیت های HTML5 باشید و از بروز ترین امکانات آن استفاده کنید.

 

✳️ البته این بر عهده طراح سایت شماست. پس توصیه می کنیم با طراحانی کار کنید که حتما بروز باشند و به آخرین فناوری های وب مسلط باشند.

 

2- ثبت نام اجباری و پیچیده

این که برای ورود مشتریان به فرایند خرید از یک درگاه ورودی استفاده کنید فکر خوبی است اما دقت داشته باشید که برای ثبت نام مشتریان مسیر ساده و کوتاهی را فراهم آورید. سعی کنید از درخواست اطلاعات غیر ضروری خودداری کنید. کاربران علاقه ای به فرآیندهای طولانی و پیچیده ثبت نام ندارند.

 

3- سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری، همچنان بزرگ ترین چالش عملکردی سایت محسوب می شود. هر چه سرعت سایت کمتر باشد احتمال اینکه کاربر آن را ترک کند بیشتر می شود. در دنیای امروز هیچ کس آنقدر وقت ندارد که برای بارگذاری سایت شما صبر کند. کاربران سایت های کند را ترک می کنند و به سراغ سایت های پرسرعت تر می روند.

 

به نتایج یک تحقیق توجه کنید:

 

  • 47 درصد از کاربران انتظار دارند یک صفحه وب تا 2 ثانیه بارگذاری شود
  • 40 درصد از کاربران سایتی را که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد رها می کنند
  • هر ثانیه تأخیر در بارگذاری صفحات، 16 درصد از رضایت مشتری کم می کند.

 

4-  طراحی منسوخ شده

شاید منصفانه نباشد اما واقعیت این است که نحوه طراحی جلد یک کتاب در جلب نظر شما برای خرید و خواندن آن مؤثر است.

 

طی یک تحقیق، سایت های مختلفی با یک نوع محتوای علمی را به کاربران متعدد نشان دادند و در نهایت مشخص شد که بین میزان قابل اعتماد بودن مطالب سایت و ظاهر گرافیکی آن 94 درصد همبستگی وجود دارد.

 

پس ظاهر طراحی سایت مهم است. اگر از طراحی سایت شما چند سال می گذرد، شک نکنید که نیاز به تجدید چهره آن دارید. چون هر ساله فناوری ها و استانداردهای طراحی سایت در حال تغییر و پیشرفت است.

 

شاید برای تجدید طراحی سایت این دغدغه را داشته باشید که با طراحی سایت جدید چه بر سر محتوای پیشین سایت شما می آید و از آن مهم تر آیا برای سئوی سایت شما خطری بوجود می آید؟ در هر دوی این موارد حق دارید که نگران باشید و حتما دقت کنید که طراحی سایت خود را به افراد و شرکت های معتبر بسپارید. 


5-  پخش خودکار موسیقی و ویدیو (Autoplay)

یکی از آزاردهنده ترین مسائل در هنگام ورود به یک سایت باز شدن خود بخودی فایل های صوتی یا ویدئویی است. این مسئله سبب می شود تا کاربر به جای جستجوی اطلاعات مورد نظر خود، به دنبال دکمه متوقف نمودن پخش ویدئو یا صدا باشد و تکرار این مسئله آزاردهنده سبب می شود تا کاربران در آینده از ورود به چنین سایتی خودداری کنند.

 

6-  هنوز سایتتان ریسپانسیو نیست؟!!

یکی از مهم ترین مصداق های آن همین ریسپانسیو نبودن است. سایتی که خود را با اندازه های مختلف صفحه نمایش از موبایل های کوچک تا صفحات بزرگتر تطبیق نمی دهد. و مخصوصا در انواع و اقسام گوشی های موبایل بخوبی نمایش داده نمی شود و کاربر موبایل در کار کردن با آن راحت نیست.

 

گوگل به آن می گوید mobile-friendly و چند ماه است که به ایندکس صفحات با معیارهای mobile-friendly اولویت می دهد.  پس شک نکنید که اگر سایتتان را با این معیارها بازطراحی نکرده اید، از دریافت ترافیک بیشتری محروم هستید و آینده بدتری نیز در انتظارتان است.

 

اما در بازطراحی سایت دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که طراح سایت شما به همه معیارهای mobile-friendly گوگل آشنا و مسلط است. چون این معیارها خیلی بیشتر از تطبیق پذیری ابعاد و چیدمان سایت با سایزهای مختلف صفحات نمایش است.

 

بد نیست نتیجه این تحقیق را هم بدانید که 30 درصد از کاربرانی که بوسیله موبایل خرید می کنند، بعلت تجربه کاربری ضعیف سایت ها در موبایل از خرید در آن سایت ها منصرف می شوند.

 


7- پیچیدگی محتوا

پیچیدگی محتوا شاید یکی از روش های تحت تاثیر قرار دادن مردم باشد؛ که مثلا بله ما خیلی متخصص هستیم! اما توجه داشته باشید که رسانه های اینترنتی اغلب ماهیت و کارکردی متفاوت با مجلات و نشریات حرفه ای و تخصصی دارند. کاربران اینترنت عمدتا از مطالب پیچیده و دشوار خسته می شوند و اگر محتوای سایت شما برایشان ثقیل باشد، فورا به سراغ وبسایت هایی با محتوای ساده تر و قابل درک تر خواهند رفت.

 

پس تا جای ممکن این نکته را مد نظر قرار دهید و سعی کنید مطالبان کوتاه و ساده باشد و زودتر به سراغ موضوع اصلی که مورد نیاز کاربر است برود. هر مطلب را به شکل یک فست فود ببینید که باید اصل آن هر چه زودتر به مخاطب ارائه شود و براحتی مورد استفاده وی قرار بگیرد و نیازش را رفع کند.


8- منو و ناوبری مبهم

ساختار منوها و ناوبری مناسب سبب می شود تا کاربر به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند اما ساختار ضعیف و مبهم منجر به سر در گم شدن و اتلاف وقت کاربر شده و باعث می شود کاربر در آینده از ورود به این سایت خودداری کند.

 

توجه کنید که منوها نیز نباید پیچیده و تو در تو باشند. و هر مطلب نیز در داخل صفحه خود به مطالب مرتبط دیگر لینک شده باشد.


9-هک شدن سایت

البته خیلی منطقی نیست که کسی سایت شما را هک کند و شما از این مسئله آگاه نشوید. اما غیر ممکن هم نیست. گاهی اوقات هکرها هیچ علامت و نشانه ای از خود برجای نمی گذارند به طوری که حتی متخصص ترین مدیران وبسایت نیز ممکن است نتوانند متوجه هک شدن سایت شوند.

 

ولی لزومی هم ندارد که دائماً در سایت خود به دنبال علائم هک شدن بگردید. همین که به طور مرتب فعالیت های سایت را تحت نظر داشته باشید کافی است. می توانید از برنامه هایی نیز برای نظارت و پایش و تشخیص فعالیت های غیر مجاز در سایت خود استفاده کنید. اما باز هم اهمیت انتخاب شرکت طراحی سایت و هاستینگ سایت خود را فراموش نکنید. امنیت مسئله بسیار مهمی است.

 

10- صفحه فرود شما مرتبط با موضوع مورد انتظار کاربر نیست

تصور کنید که می خواهید یک گوشی موبایل بخرید و به دنبال وبسایتی می گردید که بهترین گوشی های سال را معرفی کرده باشد.  به لینک وبسایتی برمی خورید که به نظر می رسد حاوی اطلاعات مورد نظر شما باشد. بلافاصله بر روی آن کلیک نموده و ... نا امیدانه با سایتی روبرو می شوید که تنها به فروش لوازم جانبی موبایل می پردازد. حس می کنید که فریب خورده اید.

 

اگر شما هم چنین رفتاری با کاربران احتمالی خود دارید و وبسایت شما با آن چیزی که در ابتدا به کاربران القا می کنید متفاوت است، باید بدانید با این کار تنها خود را فریب می دهید نه کاربران را. زیرا کاربران وقتی با چنین موقعیتی روبرو شوند، بلافاصله وبسایت شما را ترک خواهند کرد.

 


11-  مزایای محصولات شما برای مشتریان شناخته شده نیست

معمولاً کاربران از طریق مطالعه مزایا و کاربردها به استفاده از محصولات یا خدمات شما راغب می شوند. اگر توضیحات شما در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید واضح و روشن نباشد آن ها هیچ خریدی انجام نخواهند داد و به سراغ سایت های دیگری می روند که توضیحات روشن و واضح تری ارائه دهند.

 

12 - غیر فعال بودن وبلاگ

همان طور که می دانید وبلاگ ها یکی از مهم ترین راه های غیر رسمی معرفی محصولات یا خدمات ارائه شده در وبسایت شرکت ها هستند. اما اگر وبلاگ ها برای مدت طولانی فعالیتی نداشته باشند و اطلاعات به روز و کافی در اختیار بازدید کنندگان قرار ندهند، نه تنها باعث برقراری ارتباط بهتر با کاربر نمی شود که برعکس حس کهنگی و غیرفعال بودن را به کاربر منتقل کرده و باعث خروج وی از سایت می شود.

 

13- تبلیغات در وبسایت شما زیاد است

اگر وبسایت شما مملو از تبلیغات و آگهی هایی باشد که فقط به دنبال جلب نگاه کاربر هستند و هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار او قرار نمی دهند، کاربران در آینده به سایت شما باز نخواهند گشت.

 

14-  کاربر را به خرید ترغیب نمی کنید

محتوای ساده که هیچ جنبه ترغیب کننده ای برای کاربر ندارد، نمی تواند کاربر را به انجام خرید وادار کند. اگر محتوای سایت شما نتواند کاربر را به قدر کافی به انجام خرید ترغیب نماید، کاربر بدون اینکه هیچ خریدی انجام دهد وبسایت شما را ترک خواهد کرد و در آینده نیز از سایت شما دوری خواهد کرد.

 

برای آشنایی بیشتر با مطالب مربوط به "زمان ماندگاری" و "کاهش نرخ پرش کاربران" مقالات زیر را نیز مطالعه کنید. 

 

منبع: web24


  نسخه چاپی | بازدیدها : ۳۲۴

کانال آکو در تلگرام

telegram.me/akogroup

دسترسی سریع

پورتال مشتریان
مشاهده تعرفه و سفارش آنلاین هاست و دامنه