تازه ترین اخبار W3C برای طراحان وب

Images
Images
Images
Images

تازه ترین اخبار W3C برای طراحان وب

  • عمومی
  • 2,311 بازدید

کنسرسیوم شبکه جهانی وب و یا همان W3C در ماه گذشته، ماه پر کاری را پشت سر گذاشتند که نتیجه تمام تلاش توسعه دهندگان در این زمینه باعث ثبت استاندارد جدیدی در طراحی وب، CSS و … شده است که در این نوشته به بررسی آن‌ها و کاربردی که می‌توانند برای طراحی وب داشته باشند می‌پردازیم. پی گیری آخرین تغییرات و استاندارد تائید شده در این زمینه موجب می‌شود که شما در آینده در طراحی خود از ساده‌ترین روش برای طراحی پروژه و سایت که به شما واگذار شده است استفاده کنید و در عین حال طرح‌های شما در تمامی مرورگر مدرن به خوبی قابل نمایش باشد.

کنسرسیوم شبکه جهانی وب - W3C

شروع کار بر روی Media Queries 4

بالاخره به طور رسمی کار بر روی Media Queries 4 نیز در W3C آغاز شد که همان‌طور که می‌دانید Media Queries برای طراحی صفحاتی که در مرورگر مختلف به درستی نمایش و کار خود را انجام می‌دهند ساخته شده‌اند. در Media Queries Level 4 قرار است شاهد امکانات جدیدی زیادی باشیم که کار ساخت صفحات وب را برای دستگاه مختلف متحول خواهند کرد. در زیر با سه امکان جذاب در این نسخه آشنا می‌شویم.

  • script: آیا امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت وجود دارد؟
  • pointer: آیا کاربر از موس استفاده می‌کند و یا صفحه در یک دستگاه مجهز به صفحه لمسی ( Touch Screen ) اجرا می‌شود؟
  • hover: آیا امکان استفاده از رویداد hover در صفحه فعلی برای اشیاء موجود در آن وجود دارد؟

 

انیمیشن سازی در صفحات وب بدون پیشوند سابق

سه خاصیت پر استفاده transitions (برای تعیین سرعت)، transforms (چرخش، تغییر اندازه و مورب کردن اشیاء) و animations (تعیین و ساخت روال حرکات) در CSS دیگر برای استفاده از آن‌ها نیازی به استفاده از پیشوند سابق وجود ندارد و این موضوع می‌تواند به معنای قبول شدن آن‌ها به صورت عمومی باشد. مایکروسافت نیز خیلی سریع اعلام کرده است در اینترنت اکسپلورر ۱۰ برای استفاده از این خاصیت‌ها دیگر نیازی به پیشوند مربوط به این مرورگر ( -ms- ) وجود ندارد و از این سه خاصیت و البته تعدادی دیگر از خاصیت CSS بدون پیشوند پشتیبانی می‌شود.

 

امکان استفاده از document.parse() در سرویس وب

بخش WebApps WG همچنین قصد دارد با اضافه کردن document.parse() روش جدید و البته قدرتمندی را برای نمایش محتوا از کدهای HTML صفحه به وجود آورد که با استفاده از این روش به سادگی طراحان وب می‌توانند مانند استفاده از document.write() برای تعیین قطعه کد HTML استفاده کنید که در نهایت با استفاده از آن خیلی ساده می‌توانیم قسمت مورد نظر خود را بخش بندی کرده و در صورت لزوم به استفاده کنندگان نمایش دهیم.

 

واحد جدید با نام vmax برای تعیین اندازه اشیاء

با استفاده از vmax به راحتی می‌توانید اندازه اشیاء موجود در طراحی صفحات وب خود را با توجه به اندازه صفحه نمایش کاربر تعیین کنید. هم اکنون نیز در اینترنت اکسپلورر ۹ و مرورگر مبتنی بر webkit از واحد اندازه گیری بر اساس اندازه تصویر وجود دارد که در این روش با سه مقدار vh برای تعیین مقدار طول اشیاء (برای مثال ۱۰vh نشان گر این است که شیء مورد نظر ۱۰ درصد طول صفحه که قابل مشاهده است طول دارد)، vw برای تعیین مقدار عرض اشیاء (برای مثال ۳۰vw نشان گر این است که شیء مورد نظر به اندازه ۳۰ درصد عرض صفحه که قابل مشاهده است عرض دارد) و همچنین vmin برای تعیین اینکه طول یا عرض صفحه کدام کوچک‌تر هستند استفاده می‌شود.

 

پست های تصادفی

آشنایی با حملات CSRF
آشنایی با حملات CSRF
اگر در زمینه امنیت وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب تجربه کار و یا آشنایی داشته باشید، قطعا با عنوان...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو