بارگذاری آزمایشی موتور جستجوگر جویشگر/ 12 هزار میلیارد عملیات در ثانیه

Images
Images
Images
Images

بارگذاری آزمایشی موتور جستجوگر جویشگر/ 12 هزار میلیارد عملیات در ثانیه

  • عمومی
  • 2,140 بازدید

جویشگر، نام موتور جست‌وجوی ایرانی است که با هدف ایجاد بستر امن برای خانواده‌ها راه‌اندازی خواهد شد.موتور بومی جستجوی "جویشگر" با ظرفیت ذخیره سازی بیش از ۱۰.۵ پتابایت و انجام ۱۲.۵۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه در کشور بارگذاری آزمایشی شده است و تیم تحقیقاتی این موتور بومی جستجو بارگذاری رسمی این موتور و اعلام آدرس آن را در گرو مجوز رسمی دولت دانستند.

مسعود مدیری- عضو تیم طراحی موتور جستجوگر "جویشگر"با بیان اینکه ۹۳ درصد از کاربران اینترنتی از موتورهای جستجوگر استفاده می‌کنند، گفت: ۸۵ درصد ترافیک در اینترنت توسط موتورهای جستجو ایجاد می‌شود ضمن آنکه بیش از ۹۰ درصد بازدید مجدد از سایت‌ها مبتنی بر هدایت موتورهای جستجو است.


وی ادامه داد: با توجه به این اهمیت بیشتر کشورهای دنیا اقدام به راه اندازی موتور جستجو بومی می‌کنند به گونه‌ای که ۷۶ درصد از کاربران چینی از موتور جستجوگر چینی Baidu و ۷۰ درصد از کاربران کره از موتور بومی Naver و ۶۰ درصد از کاربران روسی از موتور جستجوگر روسی Yandex و ۵۲ درصد از کاربران چک از موتور Seznam استفاده می‌کنند.

مدیری طراحی موتور جستجوگر بومی را در راستای ایجاد بستر امنی برای کاربران دانست و اظهار داشت: در این راستا اقدام به طراحی و راه اندازی موتور جستجوگر بومی با عنوان "جویشگر" کردیم که توانایی پوشش وب و پوشش لحظه‌ای اخبار و رخدادهای وبلاگ فارسی را دارد.

وی با بیان اینکه تمرکز این موتور جستجوگر زبان فارسی است، خاطر نشان کرد: در موتور جستجوگر گوگل زمانی که به فارسی موضوعی جستجو می‌شود عبارات عربی را به دلیل شباهت حروف برای کاربر جستجو می‌کند در حالی که موتور "جویشگر" تنها واژه‌های فارسی را جستجو می‌کند.

عضو تیم طراحی موتور جویشگر، قدرت محاسباتی این موتور را ۱۲.۵۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه دانست و یادآور شد: سرعت شبکه ارتباطی موتور جستجوگر طراحی شده ۱۰گیگابیت بر ثانیه و حجم حافظه اصلی (RAM) آن نیز ۸.۸ ترابایت است.

مدیری ظرفیت ذخیره سازی آن را بیش از ۱۰.۵ پتابایت (۱۰۵۱ ترابایت) ذکر کرد و گفت: این موتور قادر به ایجاد بستری امن برای انجام جستجو و توسعه علمی دانش‌های راهبردی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور است.

وی کاهش خروج ارز را از مزایای دیگر این موتور نام برد و اضافه کرد: اطلاعاتی که در موتورهای جستجوگر درخواست می‌شود همواره مقداری ارز را به خارج از کشور هدایت می‌کند در حالی که با بهره برداری از موتور جویشگر میزان خروج ارز از کشور به یک سوم تقلیل می‌یابد ضمن آنکه کاربران بر بستر امنی در داخل کشور به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

مدیری دسترسی لحظه‌ای به اخبار را از دیگر قابلیت‌های این موتور نام برد و افزود: این موتور جستجو در کل سایت‌های خبری فارسی در کل دنیا جستجو می‌کند و پس از دسته بندی و رتبه بندی آنها بر اساس بیشترین تعداد مراجعه به اخبار، کل اخبار ۲۴ ساعت گذشته را مرور می‌کند.

وی پوشش لحظه‌ای وبلاگ‌های فارسی را از دیگر مزایای جویشگر عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به جمعیت جوان کشور، وبلاگ نویسی در کشور توسعه یافته است و این موتور قادر است در ۲۴ ساعت گذشته کلیه وبلاگ‌های فارسی داخل و خارج را دسته بندی و کاربران این موتور می‌توانند خبرهای وبلاگ‌ها را مشاهده کنند.

این محقق ایجاد بستر امن برای خانواده‌ها را از مهمترین ویژگی موتور جستجوگر بومی دانست و اظهار داشت: در موتورهای جستجوگر در صورتی که ابتدای حروف کلمات غیر اخلاقی تایپ شود سرویس‌های غیر اخلاقی برای کاربر لیست می‌شود که این امر مغایر مسایل فرهنگی کشور است از این رو در موتور جستجوگر بومی به این مسایل توجه شده است.

مدیری از بارگذاری آزمایشی این موتور جستجوگر خبر داد و گفت: کارفرمای این طرح ملی دولت است از این رو منتظر مجوز دولت برای بارگذاری رسمی این موتور هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نام این موتور جستجوگر ملی جویشگر انتخاب شده است، یادآور شد: تاکنون از سوی دولت آیکن، نام و آدرس سایت آن از سوی دولت تعیین نشده است که در صورت نهایی شدن مشخصات آن اعلام خواهد شد.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو