نگرانی‌های کوالکام از آینده بازار دستگاه‌‌های هوشمند

Images
Images
Images
Images

نگرانی‌های کوالکام از آینده بازار دستگاه‌‌های هوشمند

  • عمومی
  • 2,161 بازدید
بدون تردید جامعه فناوری، «کوالکام» را به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌‌های SoC‌ در جهان می‌شناسد. بیشتر سازندگان تلفن‌‌های هوشمند از مشتریان کوالکام هستند و از تراشه‌ها و معماری این شرکت در سال‌‌های اخیر به سودهای کلانی دست یافته‌اند.

گزارش مالی سه ماهه اول سال 2016، نشان می‌دهد درآمد خالص کوالکام با 19 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی، 5.6 میلیارد دلار بوده که این میزان سود، حتی بیشتر از پیش‌بینی‌‌ کارشناسان است. این در حالی است که کوالکام، با 6.9 میلیارد دلار درآمد، سه ماهه چهارم سال 2015 را به پایان رسانده است. بی‌شک، بزرگ‌ترین عامل موفقیت کوالکام در کسب این میزان سود، حضور پررنگ در کنگره جهانی موبایل بود؛ جایی که این شرکت با معرفی تراشه‌‌ اسنپ‌دراگون 820، توانست نظر سازندگان بزرگی چون سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و شیائومی را جلب کند و بازدهی بسیار بالای این تراشه باعث شد سازندگان، پرچم‌داران خود را به اژدهای جدید کوالکام مجهز کنند.

اما کوالکام سال پرتنشی را آغاز کرده است. همکاری با شرکت ال‌جی و تمرکز بر فروش بیشتر معماری‌های مدرن به شرکت‌های چینی در حال رشد، سیاست راهبردی‌ای است که کوالکام را برای کسب درآمدی بالغ بر شش میلیارد دلار در سه ماهه دوم، ترغیب کرده است. با اینکه اتفاقات ماه‌‌های اخیر برای کوالکام نویدبخش سالی پر درآمد است؛ اما این شرکت نمی‌تواند نگرانی خود را از کاهش فروش تلفن‌‌های هوشمند پنهان کند. از سوی دیگر، رقبای کوالکام نیز به دنبال کاستن وابستگی سازندگان تلفن‌‌های همراه به تراشه‌‌های این شرکت هستند. مؤید این موضوع، تصمیم اپل به استفاده از تراشه‌‌های شرکت اینتل است. هرچند تأیید اپل و اینتل، پشتوانه این خبر نیست؛ اما به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد در آیفون 7 از تراشه مودم LTE‌ اینتل با مدل XMM 7360 استفاده کند. دل کندن اپل از تراشه MDM9635 کوالکام و سیاست این شرکت در نزدیکی با برخی از سازندگان برتر تلفن همراه، نشان می‌دهد که بازار آینده دستگاه‌‌های هوشمند حتی برای بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های SoC‌ جهان نیز پرچالش است. مطابق پیش‌بینی‌‌ها، بازارهای فروش تلفن‌‌های هوشمند تا سال 2020 کاهش دو میلیارد دلاری را تجربه خواهند کرد که این آمار، وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای شرکت کوالکام و سازندگان دستگاه‌‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو