شکل جدیدی از نور که می‎تواند امنیت فیبرهای نوری را افزایش دهد

Images
Images
Images
Images

شکل جدیدی از نور که می‎تواند امنیت فیبرهای نوری را افزایش دهد

  • عمومی
  • 2,351 بازدید

وقتی نور به چشم شما برخورد می‎کند؛ فوتون‎های در حال چرخش از بین آن عبور می‎کند. قدرت این چرخش که به تکانه زاویه‎دار معروف است، همیشه تصور می‎شد که از چندین فیزیک کوانتوم به نام پلانک ثابت شکل گرفته است. اما دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین نوعی از نور با یک تکانه زاویه‎دار را که در واقع نیمی‎ از این مقدار است را کشف کرده‎اند.

شاید در ظاهر این اتفاق بزرگی به نظر نرسد، اما طبق گفته پروفسور جان دانگان «این کشف می‎تواند تاثیری واقعی روی مطالعات مربوط به امواج نور در مواردی مثل ارتباطات نوری امن داشته باشد.»

این گروه طی آزمايشات خود توانست به طور موثری تعداد ابعادی که نور می‎پیماید را کاهش دهد. در ابتدا آنها نور را از بین یک کریستال عبور دادند و این پرتو را به یک استوانه توخالی با یک ساختار مارپیچ مانند تبدیل کردند. سپس، آنها دستگاهی ساختند تا هنگامی که نور از بین این کریستال عبور می‎کرد؛ این حرکات زاویه‎دار را اندازه گیری کند. در مورد آخر، این چرخش در واقع تشکیل شده از همان چندین پلانک ثابت مورد انتظار بود، اما وقتی از بین کریستال می‎گذشت این حرکات زاویه‎دار به نصف کاهش پیدا می‎کرد.

از آن جا که دانشمندان مدت زیادی است که از لحاظ نظری بر این اعتقاد هستند که تکانه‎های زاویه‎دار ناچیز در فتون‎ها در موارد خاص ممکن است وجود داشته باشد، نتیجه این تحقيق کاملا هم غیرمنتظره نبود. اما این برای اولین بار است که یک تجربه عملی این نتایج را اثبات می‎کند، درست شبیه به موردی که دانشمندان اخیرا ثابت کردند که امواج گرانشی نظری واقعا وجود دارد. در عمل دانشمندان می‎توانند از این دست آورد برای ساخت اشکالی از نقل و انتقال داده با سرعت و امنیت بیشتر بهره‌برداری کنند. از آن مهم‎تر، این دستاورد نشان دهنده یک دستیابی موفقیت آمیز واقعی در مکانیک کوانتومی‎ خواهد بود.

سرپرست این گروه تحقيقاتی، پل ایستام می‎گوید: «چیزی که من تصور می‎کنم در مورد این نتیجه به دست آمده و بسیار جالب توجه است این است که حتی این خاصیت بنیادی از نور که فیزیک‎دانان همیشه فکر می‎کردند ثابت است، می‎تواند تغییر کند.»

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو