در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهنده‌گان اپل ۲۰۱۶ منتظر چه خبرهایی باشیم؟

Images
Images
Images
Images

در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهنده‌گان اپل ۲۰۱۶ منتظر چه خبرهایی باشیم؟

  • عمومی
  • 2,152 بازدید
WWDC تقریبا در نزدیکی ما قرار دارد. به نظر می‌رسد، امسال اپل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رویداد WWDC از آن جهت حائز اهمیت است که در این رویداد اپل به‌طور خاص به رونمایی از محصولات نرم‌افزاری و بعضا سخت‌افزاری خود می‌پردازد. در حال حاضر اپل همراه با چهار سیستم‌عامل مجزا از هم به نام‌های iOS، OS X، WatchOS و tvOS طیف گسترده‌ای از محصولات را مدیریت می‌کند. اما سوال اصلی این است، ما انتظار داریم چه محصولات جدید و چه تحولاتی را در کنفرانس امسال نظاره‌گر باشیم؟

همچون سال‌های گذشته، از چند ماه قبل گوشه‌ای از برنامه‌ریزی‌های اپل در ارتباط با رویداد WWDC به بیرون از شرکت راه پیدا کرده‌اند. هر چند اطلاعاتی که به بیرون درز پیدا کرده‌اند جزیی هستند، اما به ما کمک می‌کنند تا برآوردهایی از آن‌چه در طول کنفرانس سال جاری مشاهده خواهیم کرد را پیش‌بینی کنیم. بخش عمده‌ای از این اطلاعات در ارتباط با سیری هستند. در طول سال جاری اخبار بسیاری در ارتباط با روبات‌ها، هوش مصنوعی و استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی که توسط اپل خریداری شده‌اند را شنیده‌ایم. اخباری که عمدتا پیرامون این بازیگر مهم دنیای فناوری به چشم می‌خورد. اما برای آن‌که چشم‌انداز نسبتا دقیقی از آن‌چه در انتظارش هستید را به دست آورید به شما توصیه می‌کنیم، مقاله زیر را مطالعه کنید.

رویداد WWDC روز دوشنبه 13 ژوئن سال جاری میلادی ساعت 10 صبح (به وقت محلی ایالات متحده) کار خود را آغاز خواهد کرد. رویدادی که بسیاری از خبرگزاری‌های مهم خط به خط آن‌را گزارش خواهند کرد. ما سعی خواهیم کرد در مدت زمان برگزاری این کنفرانس اهم اخبار مهم را مورد پوشش قرار دهیم.

 

 

سیری

به‌نظر می‌رسد در WWDC امسال سیری قصد دارد ستاره این رویداد باشد. اما چرا باید سیری قدرتمندترین محصول امسال باشد؟ برای این پرسش می‌توان دو دلیل ارائه کرد. اول آن‌که فرض بر این است که اپل در نظر دارد آن را به دنیای مک وارد کند. دوم آن‌که به نظر می‌رسد، سیری بسیار قدرتمندتر از قبل خواهد بود. اجازه دهید ابتدا به دلیل دوم نگاهی داشته باشیم. ماه گذشته، The Information گزارش کرد، اپل در نظر دارد درب‌های سیری را به روی برنامه‌های جانبی ثالث بگشاید. این حرف بدان معنا است که هر طراحی توانایی یکپارچه‌سازی برنامه‌های خود با سیری را خواهد داشت. این دستاورد مهم به مردم اجازه می‌دهد کارهای بیشتری را از طریق کنترل صوتی روی اسمارت‌فون خود انجام دهند. این اتفاقی است که مردم از مدت‌ها قبل در انتظار به وقوع پیوستن آن بودند. برای آن‌که درک درستی از این اتفاق بزرگ داشته باشید، تنها کافی است به آلکسا آمازون نگاهی داشته باشید. آلکسا از جولای گذشته اجازه ادغام‌سازی بخش ثالث را صادر کرد. آلکسا تقریبا به 1000 روش مختلف توانایی ادغام شدن با برنامه‌های جانبی را دارد. جالب‌تر آن‌که مردم از این اتفاق بسیار خرسند هستند. زمانی که شما این قابلیت را در اختیار دارید، تا با آلکسا صحبت کرده و از یکی از سرویس‌های آبر همچون سفارش پیتزا استفاده کرده یا حتا توانایی بازی کردن را داشته باشید، دوست ندارید این چنین کارهایی را انجام دهید؟ این احتمال وجود دارد که سیری از سال آینده به همین شکل با مردم به تعامل بپردازد.

 

 

به‌روزرسانی بزرگ دیگر سیری در ارتباط با مک است. سایت 9to5Mac گزارش کرده است که سیری در نسخه بعدی سیستم‌عامل OS X وجود خواهد داشت. فرض ما بر این است که شما هر آن کاری که در آی‌فون و آی‌پاید انجام می‌دهید، شبیه به باز کردن برنامه‌ها، دریافت جواب‌های ارسال شده برای سوالات و اداره کرده وظایف اصلی شبیه به ارسال پیام‌های کوتاه را بتوانید در مک نیز انجام دهید. مک‌های جدیدتر ممکن است به قابلیتی تجهیز شوند که از Hey Siri پشتیبانی کنند. در نتیجه برای فعال‌سازی آن حتا نیازی به کلیک کردن نخواهید داشت. آیا در مورد اسپیکر سیری مطلبی نشنیده‌اید؟ این پروژه ممکن است در عمل خوب کار کند، اما در حال حاضر باید به انتظار بنشینید. این پروژه هنوز در مراحل اولیه طراحی قرار دارد.

 

Apple Music

بعد از گذشت یک سال از راه‌اندازی این پروژه، Apple Music موجود در فروشگاه اپل همچنان به اصلاحیاتی نیاز دارد. هر دو سایت بلومبرگ و 9to5max گزارش کرده‌اند که Apple Music مجموعه تغییرات اساسی را تجربه خواهد کرد. این‌کار با هدف بهبود رابط کاربری انجام خواهد شد. 9to5max گزارش کرده است که رابط کاربری آن بیش از پیش به تم سیاه و سفید متمایل خواهد شد. این‌کار با هدف تاکید بیشتر بر آلبوم‌های هنری شکل گرفته است. اپل تمرکز بسیار فشرده و سنگینی در ارتباط با سفارشی‌سازی این محصول را در دستور کار خود قرار داده است. به‌طوری که به مردم کمک کند آهنگ‌های جدید را به سادگی پیدا کنند. تغییر بزرگ دیگری که که ممکن است کمتر درباره ماهیت آن شنیده باشید، بخش Apple Music’s Connection است. اپل حساب زیادی روی این ویژگی باز کرده بود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد با هنرمندانی که موسیقی خود را به اشتراک قرار داده یا آن‌را به‌روزرسانی می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. درست همانند کاری که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید. نیازی به گفتن نیست که این پروژه موفقیت‌آمیز نبوده و اکنون 9to5mac گزارش کرده است که اپل کم و بیش تمایل دارد از دست این قابلیت خلاص شود. به‌طوری که این بخش را حذف کرده و به‌روزرسانی هنرمندان را درون صفحات منحصر به فرد آن‌ها قرار دهد.

 

Apple Pay

 

این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده روش‌های متفاوتی را در سیستم‌عامل iOS به لحاظ نحوه پرداخت‌ها تجربه کنیم. Recode ماه مارس گزارش کرد که اپل در حال کار روی سیستم پرداختی Apple Pay است تا این سرویس روی بستر وب در دسترس باشد. به‌طوری که کاربران نیازی نداشته باشند، اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات صورت حساب خود را هر زمان که نیازمند خرید چیزی از طریق اسمارت‌فون خود هستند وارد کنند. به‌نظر می‌رسد این سرویس تا اواخر سال جاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در نتیجه WWDC بهترین زمان برای معرفی این ویژگی به شمار می‌رود. مگر آن‌که تغییری در برنامه‌ریزی‌ها رخ داده باشد. تغییر دیگری که ممکن است همراه با Apple Pay آن‌را تجربه کنید، در ارتباط با iMessage خواهد بود. مارک گرومن، گزارش‌گر رسمی 9to5mac، گفته است این احتمال وجود دارد که iMessage خیلی زود پشتیبانی از سیستم پرداختی شخص به شخص را بر مبنای Apple Pay در اختیار کاربران خود قرار دهد. گرومن گفته است این احتمال وجود دارد، خبری که به دست او رسیده است، دقیق و درست نباشد، اما حداقل نشان می‌دهد اپل به ایده‌هایی این چنینی فکر کرده است.

 

iOS

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ویژگی جدید iOS در ارتباط با ارتقا سیری و بهبود Apple Music که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، خواهد بود. اما هنوز هم تغییرات کوچک اما قابل توجهی وجود دارد که مدنظر هئیت مدیره قرار داشته‌اند. گرومن در این ارتباط گفته است: «تعدادی تغییر کوچک در ارتباط با طراحی در سراسر سیستم‌عامل به وقوع پیوسته است. رنگارنگ‌تر شدن این سیستم‌عامل، اضافه کردن لبه‌های گرد در تعدادی از بخش‌ها و به‌روزرسانی آیکن‌های جدید از جمله این تغییرات هستند.» گرومن همچنین گفته است، برنامه  Photo سیستم‌عامل IOS با یکسری ویژگی‌های ویراشی جدید عرضه خواهند شد. تعدادی از آن‌ها ممکن است ابزارهای ویرایشی پیشرفته باشند، اما تمرکز اصلی در ارتباط با رقیب اصلی این برنامه Skitch است که به شما اجازه حاشیه نویسی روی تصاویر را با استفاده از فلش‌ها، متن‌ها و اشکال می‌دهد. فرض بر این است که یک توسعه از ویژگی Makeup که از مدت‌ها قبل در Mail وجود داشته است، درون برنامه Photos یا حتا درون هر برنامه دیگری وارد شود.

 

OS X

به نظر‌ می‌رسد بزرگ‌ترین به‌روزرسانی OS X در ارتباط با سیری است. اما این سیستم‌عامل یک تغییر بزرگ دیگر را نیز تجربه خواهد کرد. یک نام جدید! شواهد دال بر این موضوع هستند که زمان خداحافظی با نام OS X و سلام گفتن به MacOS فرا رسیده باشد. به‌طوری که این نام همگام با اسکیمای نام‌گذاری‌های استفاده شده در iOS، TVOS و WatchOS باشد. به نظر می‌رسد، تغییر نام دومین تغییر بزرگ OS X خواهد بود. این سیستم‌عامل در گذشته به نام Mac OS X نامیده می‌شد، اما در سال 2012 اپل پیشوند  Mac را رها کرد و به سادگی سیستم‌عامل خود را OS X نامید. اکنون بعد از گذشت چهار سال اپل دو مرتبه در نظر دارد واژه Max را مورد استفاده قرار داده اما کاراکتر X را به دست فراموشی بسپارد.

 

tvOs و WatchOS

 

بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری به شدت در انتظار تغییراتی هستند که در tvOS و watchOS رخ خواهد داد. اما انتظار چه تغییراتی را در ارتباط با این محصولات داریم؟ اپل تا حد امکان سعی کرده است جزییات مربوط به این پروژه را کاملا محرمانه نگه دارد. به‌طوری که تغییرات برای همگان شگفتی‌ساز باشد. tvOS کمتر از یک سال سن دارد، در نتیجه هنوز هم ویژگی‌های قابل توجهی وجود دارند که بهتر است در این پلتفرم وارد شوند. دقیقا این چنین رویکردی در ارتباط با watchos نیز وجود دارد. پلتفرمی که تنها یک سال از عمر آن می‌گذرد. اپل هنوز هم در تلاش است تا ویژگی‌های پایه‌ای را برای این پلتفرم ایجاد کرده و ویژگی‌های موجود را ساده‌سازی کند. به‌طوری که این سیستم‌عامل به ساده‌ترین شکل ممکن قابل استفاده باشد. در نتیجه این‌گونه به نظر می‌رسد که هر دو پلتفرم بر پالایش و طراحی اصول اولیه متمرکز خواهند بود.

 

بدون سخت‌افزار جدید

9to5Mac گزارش کرده است اپل هیچ برنامه‌ای برای معرفی سخت‌افزارهای جدید تدارک ندیده است. در نتیجه در انتظار iMacBook یا صفحات هوشمند جدید در WWDC امسال نباشید. همین موضوع باعث می‌شود تا رویداد امسال کمتر مفرح باشد. اپل چند سالی است، کنفرانس WWDC را به سمت و سوی نرم‌افزار محور بودن سوق داده است و معرفی محصولات سخت‌افزاری خود را به فصل پاییز معطوف ساخته است. در نتیجه اگر به دنبال آی‌فون یا آی‌پاد جدید یا Pro MacBook های جدید هستید، باید صبور باشید.

 

Apple Car

برای شنیدن اخبار جالب توجه در ارتباط با Apple Car نیز حداقل باید چند سال صبر کنید.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو