دلایل شکایت رسانه ملی از آپارات

Images
Images
Images
Images

دلایل شکایت رسانه ملی از آپارات

  • عمومی
  • 3,228 بازدید

بالاخره یکی از مسئولان رسانه ی ملی لب به سخن گشوده و ابعاد ماجرا را شرح داده است. همان گونه که گمان می رفت و در تک شات نیز به آن اشاره کردیم، بخشی از موضوع به میل سازمان صدا و سیما برای تسلط بر رسانه های ویدیویی اینترنتی باز می گردد و بخش دیگر به مالکیت معنوی آثار تولید شده در این سازمان و بازنشر آنها در مجموعه ی آپارات. 

به نقل از مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل سازمان صدا و سیما، این شکایت به یک سال پیش باز می گردد.

 

حامد معینی در این باره به رسانه ها گفته است:

"این خبر صحت دارد اما منتشرکنندگان آن به موضوع شکایت اشاره‌ ای نکرده‌ اند و موضوع به گونه ای طرح شده که گویی سازمان صدا و سیما قصد دارد مانع فعالیت چنین سایت هایی شود در حالی که در واقع چنین نبوده و بر اساس تکالیف مقرر در اسناد بالادستی، از جمله تکلیفی که در پیوست حکم ریاست سازمان صدا و سیما و در ابلاغی که به ریاست محترم جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته، مسئولیت تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت همه ی فعالین این حوزه بر عهده ی سازمان صدا و سیما گذاشته شده است".

 

وی در ادامه افزوده است:

"سازمان صدا و سیما قصد متوقف کردن فعالیت چنین سایت هایی را ندارد لکن اصولا هر فعالیت فرهنگی و یا تجاری در فضای واقعی و مجازی نیازمند اخذ مجوز بوده و ارائه ی خدمات فضای مجازی در عرصه ی صوت و تصویر فراگیر هم نیاز به اخذ مجوز از سازمان صدا و سیما دارد که مالکین سایت آپارات به رغم اخطار های قبلی این مجوز را اخذ نکرده اند". 

 

تا اینجا مشخص می شود که اقدام به شکایت علیه آپارات، پس از اخطار های مکرر به این سایت صورت گرفته است.

 

اما مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل سازمان صدا و سیما مسئله ی دوم مورد اختلاف با آپارات را نیز به این شرح توصیف کرده است:

"مشکل دیگر سایت آپارات این است که از محتوای سازمان صدا و سیما که برای تامین آنها هزینه ی قابل توجهی صرف شده، بدون کسب مجوز های لازم استفاده می کند. بر خلاف اخطار های مکرر سازمان، تولیدات رسانه ی ملی را بازنشر و حقوق مالکیت فکری سازمان صدا و سیما را نادیده گرفته و تولیدات آن را در فضای مجازی در دسترس عموم قرار می دهد بدون اینکه عواید مالی آن را به دارندگان حقوقشان منتقل کرده و یا آنها را در کنار محتوا هایی که مورد تائید سازمان نیستند، قرار ندهد." 

 

گفتنی است بودجه ی سازمان صدا و سیما برای تولید محتوا از منابع دولتی تامین می شود. در کل از سخنان معینی اینطور برداشت می شود که ظاهراً انتشار رایگان و بدون مجوز محصولات تولید شده در صدا و سیما در سایت‌ هایی مانند آپارات، به منافع مشروع سازمان صدا و سیما و دارندگان حقوق مادی و معنوی آنها لطمه می زند. 

 

معینی در عین حال انحصار طلبی صدا و سیما در عرصه ی رسانه های ویدیویی را کاملاً رد کرده و اقدامات اخیر این سازمان را در راستای وظایف قانونی آن تعریف کرده است. 

 

وی در این خصوص افزوده است:

"اگر ما می گفتیم بازیکن منحصر به فرد این عرصه سازمان صدا و سیماست، می شد بحث انحصارطلبی را مطرح کرد اما وقتی صحبت از تنظیم مقررات و صدور مجوز می شود، یعنی سازمان صدا و سیما موظف است که مقررات این حوزه را تنظیم و برای تعداد قابل توجهی از فعالان، انواع مجوز های لازم را صادر و به فعالیت آنها مشروعیت ببخشد."

 

منبع: تک شات

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو