مقايسه استراتژیهای B2B و B2C

Images
Images
Images
Images

مقايسه استراتژیهای B2B و B2C

  • مقالات
  • 2,009 بازدید

تفاوت استراتژیهای b2b و b2c

استراتژی b2b:

  • در مدل‌هاي B2B خريد و فروش كاملا تخصصي بوده و خريدار و فروشنده همديگر را مي‌شناسند.
  • در مدل B2B خريدها تكراري و در تعداد زياد مي‌باشد و تعداد مشترياني كه خريد مي‌كنند كم است.
  •  در مدلB2B چون خريدار و فروشنده يكديگر را مي‌شناسند امنيت و صحت اطلاعات به نسبت بيشتر است. 

 

استراتژی b2c:

  • اما در مدلB2C خريدها در تعداد كم و تنوع خريدار زياد مي‌باشد.

 

در نهايت مي‌توان گفت مدل B2B براي شما مشتري جديدي ايجاد نمي‌كند بلكه نحوه و رابطه شما را با مشتريان خود بهبود بخشيده و آسانتر مي‌نمايد.

 

مدل ارتباط با مشتریان در کسب و کارهای B2B و B2C

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که الگوی خرید مشتریان حقیقی و حقوقی، چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ نوع ارتباط سازمان با مشتریانش را به چند دسته تقسیم می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها B2B و B2C هستند. در حالت Business to Business، مشتری ما یک شرکت حقوقی است ولی در حالت Business to Customer، مشتریان ما افراد حقیقی جامعه هستند.
 

مدل b2b:

شرکت‌هایی که با مدل B2B فعالیت می‌کنند، معمولا تجهیزات، ماشین‌آلات و یا خدمات مربوط به آن را به سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهند. وقتی یک سازمان تصمیم به خرید این قبیل کالاهای سرمایه‌ای می‌گیرد، بسته به نوع کالا و نوع ساختار سازمانی، افراد مختلفی از سازمان بر این تصمیم، تاثیر گذار می‌گذارند، از جمله کارپرداز، مدیر خرید، مدیر مالی، مدیر واحد سفارش دهنده، کاربر نهایی تجهیز، کمسیون معاملات و حتی مدیر عامل. برای موفقیت در فروش B2B باید ساختار تصمیم‌گیری خرید هر مشتری را شناسایی کنیم و به خوبی با افراد موثر در تصمیم خرید، ارتباط برقرار نماییم.

 

مدل b2c:

ولی در مدل فروش B2C، این ساختارِ خانواده است که در خصوص خرید، تصمیم گیری می‌کند. با توجه به این که ساختار خانواده، مردسالار، زن‌سالار و یا فرزند سالار باشد، نقش هر کدام از اعضاء در انتخاب محصول و برند، مشخص می‌شود. همچنین بعضی از تصمیمات به تنهایی توسط یکی از اعضاء اتخاذ می‌شود،؛‌ در حالی که دسته‌ای دیگر از تصمیمات به طور مشترک توسط تمامی اعضاء و یا با همفکری تعداد مشخصی از اعضای خانواده گرفته‌ می‌شود.

مثلا فرض کنید در مورد یک کالای تند مصرف (FMCG) مانند رب گوجه‌فرنگی، قرار است آقای خانه این محصول را از فروشگاه محل، خریداری نماید؛ به احتمال قریب به یقین برند این محصول توسط خانم خانه به او اعلام شده و آقای خانه می‌داند اگر برند دیگری از رب را به منزل بیاورد، باید عواقب آن را هم بپذیرد! البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد ولی به طور کلی تصمیم در زمینه این محصول به عهده فردی است که مسوولیت آشپزی را به عهده دارد.

پس تولید کننده این محصول باید با تبلیغات و برندینگ، خانم خانه را متقاعد به خرید این محصول نماید. نقش تبلیغات دهان به دهان در این محصول، با توجه به جامعه مصرف کننده آن هم بسیار بالاست.

در مورد محصولات دیگر تند مصرف نظیر پنیر، تقریبا الگوی مصرف دارد به این سمت می‌رود که هر کدام از اعضای خانواده حق انتخاب برای خودت را محفوظ می‌داند و در بعضی از یخچال‌ها شاهد تنوع مدل پنیر، به تعداد اعضای خانواده هستیم.


منبع: drcrm

 

مقالات مرتبط:

پست های تصادفی

راهکارهای امنیت سایت
راهکارهای امنیت سایت
امنیت سایت یکی از مهم ترین مواردی است که ذهن صاحبان وب سایت ها و طراحان سایت ها را درگیر خود میکند، ...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو