۷ راه مقابله با تعلل در انجام کارها

Images
Images
Images
Images

۷ راه مقابله با تعلل در انجام کارها

  • مقالات
  • 2,034 بازدید

به کنار گذاشتن و تاخیر در انجام کارها، به صورت عمدی و از روی عادت، تعلل گفته می‌شود. بگذارید بیشتر با حقیقت روبرو شویم: ما همه به نوعی در کارهایمان دچار تعلل هستیم.در تحقیقی که توسط روان‌شناسان انجام گرفته و در انجمن روان‌شناسی آمریکا به چاپ رسیده است، اعلام شده که در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت آمریکا به صورت مزمن دچار تعلل در انجام کارهایشان هستند.

ما در انجام بسیاری از کارهایمان تاخیر را ترجیح می‌دهیم؛ مانند: تمیز کردن پارکینگ یا حیاط، کار بر روی پروژه‌ای خاص، انجام بعضی از تماس‌های تلفنی، پرداخت قبوض و شارژ ماهیانه و بسیاری کارهای دیگر. نکته جالب این است که اغلب، آن کاری که از انجام به موقعش سرباز می‌زنیم، کار چندان دشواری نیست و فقط ترجیح می‌دهیم در آن لحظه خاص آن را انجام ندهیم و به کارهای دیگر بپردازیم.

البته تعلل، مساله‌ای مشابه مدیریت ضعیف زمان نیست. اما به مقدار زیادی در رابطه با نوع و نحوه‌ی مدیریت و سهم‌بندی انرژی و انگیزه‌مان است، و به همین اندازه با نحوه‌ی آموزشی که ما به ذهنمان می‌دهیم که چگونه با عادات بد مقابله کنیم، در ارتباط است.

وقتی کمی بیشتر فکر می‌کنیم می‌بینیم، ما همه در درونمان انگیزش‌هایی داریم. وقتی کاری را انجام می‌دهیم که از انجام آن لذت می‌بریم، بعید است که چیزی مانع انجام آن توسط ما شود؛ ذهن ما متمرکز انجام آن کار خواهد بود و وقت مقرری را برای انجامش کنار می‌گذاریم.

اما مشکل این‌جا است که از انجام هر کاری چنین لذتی نمی‌بریم! همه‌ی ماعلایق و سلایق متفاوتی داریم. اغلب اوقات بدین دلیل از انجام کاری لذت نمی‌بریم که در ذهن ما درد یا ناراحتی با آن عمل عجین شده است.

چطور با تعلل در کارها مقابله کنیم؟

۱. پروژه های سنگین را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید

بعضی اوقات هدف کلی پروژه‌ای را می‌بینیم و فقط به دلیل اندازه و حجم آن از انجامش صرف نظر می‌کنیم و آن را به تعویق می‌اندازیم. پروژه‌های بزرگ این ریسک را دارند که مدت انجامشان به طول بیانجامد یا خسته‌کننده شوند. به جای تمرکز بر تصویر کلی و زمان مورد نیاز برای تکمیل آن، کوچک کردن یک پروژه به «پروژه‌های کوچک» می تواند به شما در شروع انجام کارها، کمک کند.

۲. مهلت تحویل بعضی کارها را پیش بیاندازید

دلیل دیگری که باعث می‌شود بسیاری از ما کارها را به تعویق بیاندازیم این است ک دوست داریم تحت فشار قرار بگیریم تا کاری را انجام دهیم و از شدت عملی که در نتیجه تحت فشار بودن به دست می‌آوریم، لذت می‌بریم. با پیدا کردن راهی جهت سرعت بخشی در مهلت انجام امور، قطعات مجموعه پروژه زودتر تکمیل می‌شوند و در نتیجه شما می‌توانید خواستتان برای تعلل در امور را محدود کنید.

۳. اهداف مشخص و قابل انجام انتخاب کنید

با انتخاب اهدافی که می‌توان نیل به آن‌ها را مدیریت کرد و قابل دسترس هستند، بخشی از مشکلات در راه رسیدن به اهدافتان را خود به خود از سر راه برمی‌دارید. واقع‌نگر بودن به شما این امکان را می‌دهد تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید؛ در حالی‌که اهداف غیرواقع بینانه و غیرقابل دسترس، تنها خواست شما را برای تعلل، افزایش می‌دهند.

۴. از ابزارهای مناسب افزایش بهره‌وری برای موبایل و کامپیوتر استفاده کنید

توصیه‌های تکنیکی می‌توانند نقش مهمی در مقابله با تعویق امور داشته باشند. هر چه ما بیشتر در دنیای دیجیتال وارد شویم، خواهیم دید نرم‌افزارها و ابزارهای در دسترس زیادی برای کامپیوترها، تبلت‌ها و موبایل‌هایمان در این زمینه وجود دارد.

۵. ببینید چه چیزهایی باعث کندی پیشرفت شما می‌شوند و بزرگ‌ترین عوامل عدم تمرکز حواس شما چیستند

هنگامی که مردم می‌گویند که مشکلات فراوانی داشته‌اند تا پروژه‌ای را ادامه دهند، بیشتر به این دلیل است که آن‌ها متوجه مسایل خاص مانع راه، نبوده‌اند. سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون، چرت زدن یا پیاده‌روی، همه این‌ها ممکن است عواملی برای کندی پیشرفت یا تعویق آغاز مسیر کار باشند. عامل دیگر ترس از شکست است که می‌پندارید اگر شما کاری را آغاز کنید امکان ندارد که موفق به انجام آن شوید. در پایان روز، سعی کنید عوامل عدم تمرکز حواس و عواملی که شما را از انجام کارها بازمی‌دارند را بشناسید. سپس سعی کنید هنگامی که می‌خواهید کاری را انجام دهید، آن عوامل را از مسیر انجام وظیفه‌تان دورکنید.

۶.روشی را که قبلا برای شما نتایج رضایت بخشی را به بار آورده بوده است، بازیابی کنید.

راه‌های مختلفی برای دستیابی دوباره به آن موفقیت وجود دارد. گاهی اوقات یکی از دلایل تعلل ما در انجام امور همین است که ما روش چندان قابل اتکایی را برای انجام آن کار خاص، در اختیار نداریم.

۷.نکات مثبت شروع انجام کار و تکمیل آن را در کنار نکات منفی تاخیر در انجام کار، تصور کنید

قدرت تصور را دست کم نگیرید. در بسیاری از جنبه‌های زندگی شخصی مانند شنا، دوندگی، شغل حرفه‌ای و دیگر مسایل این‌چنینی، تصور نتایج می‌تواند کارآمد و مفید باشد. برای انجام امور پیچیده‌تر که شاید از انجام آن‌ها نفرت داریم، شاید بهتر باشد در کنار تفکر در مورد نقاط مثبت، به نتایج و مشکلات دردسرساز منتج از تعلل در انجام کار نیز بیاندیشید.

راه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از طریق انجام آن‌ها با تعلل مقابله کنید. اگر شما نیز پیشنهادی دارید، لطفا آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو