فناوری ( OTT (Over The Top چیست؟

Images
Images
Images
Images

فناوری ( OTT (Over The Top چیست؟

  • مقالات
  • 2,573 بازدید

اخیرا فناوری OTT یا Over The Top ظهور کرده است که دنیای عرضه و استفاده از خدمات رسانه‌ای را اساساً متحول می‌سازد .در یک تعریف کلی، OTT به هرگونه خدمت و محتوای ویدیویی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و توسط یک ابزار انتهایی همچون جعبه‌های مبدل مخصوص (STB: Set Top Box) به کاربر نهایی خواهد رسید، به نحوی که مزیت‌های IPTV را از نظر واسط کاربری مناسب برای تلویزیون و سطح کیفیت بالا تا حد زیادی حفظ می‌کند ولی نیاز به شبکه محلی مدیریت شده ندارد و از همان بستر اینترنت برای انتقال محتوا استفاده می‌کند.

فناوری ( OTT (Over The Top چیست؟

به طور کلی OTT Apps به هر اپلیکیشن یا سرویسی که دیتای (پیام، عکس، مدیا) خود را از بستر اینترنت (IP) به جای کانال سنتی، عبور دهد اطلاق می‌شود. سرویس‌های Over The Top معمولا در حوزه رسانه و ارتباطات توسعه داده می‌شوند و عموما هزینه کمتری برای ارتباط دوسویه ایجاد می‌کنند. البته نه همیشه! و تاکنون موفق شده‌اند تجربه بهتر و ارزان تری را در بخش پیام به کاربران خود ارائه بدهند و هر امکانی که کاربر تلفن هوشمند قصد انجام آن را دارد، ممکن می سازند. امکاناتی مانند: گفتگوی تصویری، پیام متنی و صوتی، پیام (Hold&Talk) اشتراک تصویر/فیلم، اشتراک مختصات مکان روی نقشه و غیره.

OTT‌ها رقیب ناخوانده اپراتورهای تلفن همراه؛ سهم من کو!؟

این روزها اپلیکیشن‌هایی مانند وایبر و واتس‌اپ بخش زیادی از ترافیک پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند که تا پیش از این، بخش اعظم درآمدهای غیر صوتی اپراتور‌ها بوده است و اپلیکیشن‌های Over The Top در مدت کوتاهی تبدیل به رقیبی ناخوانده برای اپراتورهای تلفن همراه و جایگزین شبکه‌های تلویزیونی کابلی شده‌اند.

مطمئنا دسترسی به این برنامه‌ها هر روز آسانتر می‌شود. شما کافیست برای استفاده از این برنامه‌ها به‌راحتی با نصب اپلیکیشن مربوط و دریافت یک کد فعالسازی به دایره وسیع کاربران این اپلیکیشن‌ها بپیوندید و همچنین این اپلیکیشنها میزان استفاده دارندگان تلفن همراه از سیگنال‌های مخابراتی را که بسیار گران تمام می‌شود، به شدت کاهش داده است. قیمت پایین اینترنت در قیاس با هزینه بالای هر پالس تلفن همراه، باعث شده استفاده از این ظرفیت توسط دارندگان تلفن همراه جدی گرفته شود و با هزینه اندک و یا خرید بسته‌های ترافیکی اینترنتی مدت‌دار به تمامی امورات پیام و سرگرمی خود (اشتراک تصاویر، فیلم، عضویت در گروه) بدون پرداخت هزینه اضافه بپردازید.

 

مدتی پس از فراگیری و گسترش برنامه‌های کاربردی OTT سطح وسیعی از مخالفت‌ها علیه شرکت‌های OTT در اپراتور‌ها و شرکت‌هایی که خدمات مشابهی ارائه می‌دادند ایجاد شده بود، اما در کنگره جهانی موبایل، مارک زاکربرگ (مدیر ارشد و موسس فیسبوک) پس از خرید 19 میلیارد دلاری واتس‌اپ با اعلام اینکه «ما می‌خواهیم که اپراتور‌ها بسته‌های اینترنتی بیشتری را بفروشند» ادعا کرد که هدف ما کمک به افزایش فروش هرچه بیشتر اپراتورهاست.

اما شاید نتوان این ادعا را به راحتی باور کرد. در واقع معادلات جدیدی در حال شکل گرفتن است. طبق بررسی موسسه اینفورما، میانگین ارسال روزانه پیام‌های واتس‌اپ در سال 2013 در حدود 19.1 میلیارد بوده و این میزان برای پیام‌های کوتاه متنی در مجموع اپراتور‌ها در حدود 17.6 میلیارد بوده است.

همانظور که مشاهده می‌کنید این ادعا‌ها تبدیل به یک تهدید برای اپراتورهای تلفن همراه شده و باید رسما اعلام کرد که اپراتور‌ها بخش زیادی از درآمد خود را با این اپلیکیشن‌ها شریک شده‌اند.

آیا آینده اپراتورهای تلفن همراه در خطر است؟

در این میان چه اتفاقی برای اپراتورهای داخلی که نقش واسط را برای این اپلیکیشن‌ها بازی می‌کنند خواهد افتاد؟ چه راهکارهایی را می‌توانند پیش روی بگیرند!؟ بازنده نهایی کیست؟ آیا هنوز اپراتور‌ها یارای مقابله دارند!؟ 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو