استودیو داده گوگل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

Images
Images
Images
Images

استودیو داده گوگل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

  • مقالات
  • 1,883 بازدید

 

همیشه تجزیه و تحلیل داده ها برای بازاریابان یک چالش بوده است. افراد عادی شاید به اهمیت این موضوع پی نبرند و به صراحت می توان گفت که ممکن است برای آن ها گیج کننده باشد. گوگل با ابزار جدید خود درک بهتر گزارش ها را برای همگان آسان تر کرده است.

 

به گزارش کلیک، در بسیاری از موارد، بازاریابان نتیجه تجزیه و تحلیل مشتریان خود را گزارش نمی دهند، چون مطمئن نیستند که دقبقا از کجا شروع کنند و در بسیاری از موارد این گزارش ها غیر قابل درک هستند.

 

همچنین بازاریابان نمی توانند به راحتی به مشتریان کسب و کار های کوچک و متوسط گزارشی مبنی بر اینکه چگونه وب سایت آن ها می تواند خواندنی تر شود ارائه دهند. اگر شما سازمان ها و آژانس هایی را معتبر می دانید که گزارش هایی را برای مشتریان خود فراهم می آورند، این بدان معناست که این سازمان ها فقط داده های تجزیه و تحلیل گوگل را دانلود می کنند، به صفحه گسترده اکسل منتقل می کنند و نمودارهای مورد نیاز را رسم می کنند.

 

اکنون گوگل ابزاری ایجاد کرده است که به شما امکان می دهد که برای مشتریان خود گزارش هایی ایجاد کنید که برای آن ها نیز به راحتی قابل درک باشد. این امکان توسط ابزار Google Data Studio فراهم شده است.

 

استودیو داده گوگل، بخشی از Google Analytics 360 Suite یا سوئیت ۳۶۰ تجزیه و تحلیل گوگل است که خود این سوئیت یک بخش سطح بالا از بسته تجاری آنالیز گوگل است. از آنجا که بسیاری از ما نمی توانیم برای ابزار ردیابی آنالیز پول زیادی صرف کنیم، به طور معمول از نسخه رایگان آنالیز گوگل استفاده می کنیم. ولی گوگل تصمیم دارد این ابزار رایگان را از ما بگیرد.

استودیو داده گوگل چیست؟

استودیو داده گوگل در نسخه بتا، همه آنچه که برای تبدیل داده ها و تجزیه و تحلیل داده های مشتری نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار با بصری سازی داده ها، درک آن ها را راحت تر می کند.

 

 

  • گزارش ها ی تهیه شده با استودیو داده گوگل قابل درک هستند و به راحتی قابل به اشتراک گذاری می باشند.
  • می توانید آنها را برای هر کدام از مشتریان خود شخصی سازی کنید.
  • می توانید مشخص کنید که چگونه داده های خود را ارائه دهید؟ با استفاده از گراف، نمودارهای میله ای، نمودار، گراف های خطی و …
  • می توانید فونت ها و رنگ ها و نام تجاری گزارش خود را تغییر دهید.

 

یک نکته جالب در مورد استودیو داده، این است که می توانید داده هایی غیر از داده های آنالیز گوگل را در آن بریزید، یا حتی داده های فیسبوک، که اطلاعات آن را در Google Sheet وارد کرده اید، در این ابزار مورد استفاده قرار بدهید. در واقع، هر اطلاعاتی که بر روی ورق گوگل داشته باشید را می توانید در استودیو داده گوگل بصری سازی کنید.

 

داده های شما از هر جایی که کسب کرده اید، اگر در ورق گوگل وارد شده باشند قابل گزارش گیری هستند. همچینین این گزارش ها پویا هستند، هر زمانی که داده های شما بروزرسانی شده باشند، گزارش ها نیز قابلیت بروز رسانی دارند. علاوه بر این، گزارش ها قابل به اشتراک گذاری هستند. می توانید به افراد اجازه دسترسی بدهید، یا امکان ایجاد تغییرات را به افراد واگذار کنید.

 

استودیو داده گوگل، با همان قابلیت های داک گوگل و ورق گوگل عرضه شده است. با استفاده از این ابزار، با فشار دادن یک کلید share یا به اشتراک گذاری، می توانید به مشتریان خود یا دیگر اعضای تیم خود امکان مشاهده گزارش ها را بدهید.

چگونه به استودیو داده گوگل دسترسی داشته باشیم؟

پس از دسترسی به استودیو داده گوگل، اطلاعات ورود آنالیز گوگل خود را وارد کنید. اکنون اگر از نسخه رایگان آنالیز گوگل استفاده می کنید، استودیو داده با دسترسی محدود در اختیار شما قرار گرفته است. شما می توانید پنج گزارش را به صورت رایگان ایجاد کنید.

 

قابل توجه است که این برنامه اکنون در ایالات متحده قابل دسترسی است، ولی انتظار می رود که به زودی در همه کشورها قابل دسترسی باشد.

 

هنگامی که شما برای اولین بار وارد سایت می شوید، برخی نمونه گزارش هایی را مشاهده می کنید که می تواند برای شروع ایده های خوبی به شما ارایه بدهد. این نمونه ها به شما نشان می دهند که انواع گزارش هایی که می توانید با استفاده از ابزار ایجاد کنید چیست. شما می توانید به درون هر گزارش نمونه بروید و جزئیات آن را مشاهده کنید.

 

 

زمانی که بر روی لینک (Welcome to Data Studio! (Start here کلیک می کنید، شما به یک آموزش بصری و تعاملی وارد می شوید که به صورت گام به گام، هر آنچه با استودیو داده می توانید انجام دهید را به شما معرفی می کند. حتما این آموزش را مشاهده کنید.

 

همچنین، شما می توانید یک ویدیو که در یوتیوپ به اشتراک گذاشته شده است را مشاهده کنید، این ویدیو یک دید کلی از ابزار به شما می دهد و با استفاده از آن می توانید یک گزارش ایجاد کنید.

 

در گوشه بالا سمت چپ از صفحه اصلی، Reports and Data Sources را می بینید:

  • Report به شما این امکان را می دهد که گزارش های خود را با استفاده از بصری سازی ایجاد کنید.
  • Data Sources یک مولفه قابل استفاده مجدد است که گزارش های شما را به داده هایتان متصل می کند، مانند Google Analytics، Google Sheets، Google AdWords.

 

 

استودیو داده گوگل از واسط کاربری درایو گوگل استفاده می کند. بنابراین رابط کاربری آن برای کسانی که از درایو گوگل استفاده می کنند راحت است. هر جا که گم شدید می توانید کلید Home را فشار دهید و به صفحه اصلی برگردید.

 

برای ایجاد یک گزارش جدید، بر روی دکمه به اضافه (+) در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید و شرایط و ضوابط را قبول کنید. اگر شما جزو افرادی هستید که کار با صفحه گسترده ها را دوست دارید، استودیو گوگل شاید خیلی فوق العاده نباشد. ولی برای خیلی از افراد این ابزار می تواند کارامد باشد و انتظارات اولیه ای که دارند را برآورده کند.

 

اکنون اگر شما با مشتریان خود به مکالمه می پردازید، می توانید به راحتی نتایج فعالیت های خود را به آن ها نشان دهید و این گزارش ها حتما برای آن ها قابل درک خواهد بود. با به اشتراک گذری این گزارش ها با مشتریان خود، آن ها می توانند فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما را مشاهده کنند که مطمئنا برای کسب و کار شما مفید واقع خواهد بود.

 

منبع: کلیک

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو