جاکوب‌جك‌گلدمن، بنیان‌گذار زیراکس پارك‌ درگذشت

Images
Images
Images
Images

جاکوب‌جك‌گلدمن، بنیان‌گذار زیراکس پارك‌ درگذشت

  • وِیژه
  • 2,514 بازدید

اگرچه اغلب ما، از کلمه زیراکس برای توصیف انواع دستگاه‌های تکثیر اسناد استفاده می‌کنیم، اما دین ما به این شرکت بزرگ و نوآور بسیار فراتر از این‌ها است. اگر به سادگی روی آیکون‌ها و لینک‌ها کلیک می‌کنید، اگر پرینترهای لیزری اسنادتان را با سرعت و دقت بالا چاپ می‌کنند و اگر از تماشای فیلم‌های ضبط شده روی دیسک‌های نوری لذت می‌برید، باید بدانید که تمام آن‌ها از محصولات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پارک زیراکس ( PARC سرنام Paolo Alto Research Center) هستند و اهالی این پارک فناوری، در بيستم دسامبر سال 2011 به سوگ جاکوب «جک» گلدمن نشستند.

جاكوب جك‌گلدمن متولد هجدهم جولای سال 1921 بود و از مؤسسه‌ای که در آن زمان کالج یشیوا (Yeshiva) نامیده می‌شد، فارغ‌التحصیل شده بود و مدارک کارشناسی ارشد و دکترایش را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرده بود. اودر سال 1955 به استخدام شرکت فورد درآمد و به عنوان رئیس بخش تحقیق و توسعه این شرکت خودروسازی مشغول کار شد. گلدمن در آن دوران نیز با آینده‌نگری فراوان کار روی باتری‌های سدیم- سولفور را برای استفاده در خودروهای الکتریکی در دستور کار آزمایشگاه‌های فورد قرار داد. او پس از این‌که به سختی از حادثه آتش‌سوزی اتومبیل گازوئیلی‌اش جان سالم به در برد، گفته بود: «فکر می‌کنم ثابت کرده‌ام که گازوئیل از باتری‌های سدیم-سولفور بسیار خطرناک‌تر است.»


در سال 1968 گلدمن از شركت فورد به زیراکس پیوست و در سمتی مشابه، یعنی دانشمند ارشد و رئیس بخش تحقیق و توسعه زیراکس مشغول کار شد. در طی پنج سال اولي که او مسئول این بخش بود، بودجه تحقیقات شرکت از شصت میلیون دلار به 165 میلیون دلار افزایش یافت. او شرکت را مجبور کرد تا مرکز تحقیقاتی را پایه‌گذاری کند که از همان ابتدای کار نیز هشدار داده بود که ممکن است تا ده سال محصول یا نتیجه‌ای تجاری در بر‌نداشته باشد. گلدمن که خود فیزیکدان بود، برای انجام این کار، فیزیکدان دیگری به نام جورج پیک (George Pake) را استخدام كرد. این دو با کمک یکدیگرPARC را تأسیس کردند. مرکزی که در طی دهه اول فعالیتش، زنجیری از نوآوری‌ها و محصولات نوین را از رابط بصری کاربر (GUI)، نمایشگرهای کریستال مایع (LCD)، دیسک‌های نوری، شبکه‌های اترنت و پرینترهای لیزری گرفته تا برنامه‌نویسی شیءگرا و نخستین ویرایشگر متن WYSIWYG (سرنام What You See Is What You Get)، به دنیای نوپای کامپیوترها هدیه کرد. گلدمن علاوه‌بر آزمایشگاه‌های پارک، مرکز تحقیقات زیراکس در کانادا را نیز پایه‌گذاری کرد.


جاکوب جک گلدمن که در سال 1982 بازنشسته شده و از آن زمان در کانکتیکات زندگی می‌کرد، در سه‌شنبه بيستم دسامبر سال 2011 در سن 90 سالگی و در اثر عوارض ناشی از نارسایی قلبی درگذشت. مایکل هیلتزیک، نویسنده لس‌آنجلس تایمز و مؤلف کتاب «تاجران آذرخش: پارک زیراکس و طلوع عصر کامپیوترها» درباره او می‌گوید: «او این امکان را برای دانشمندانی که در پارک گردهم آورده بود، فراهم ساخت تا [فارغ از مسائل تجاری و مالی] غرایزشان را دنبال‌کرده و فناوري را به پیش ببرند.»

پی‌نوشت:
1- در دهه 80 میلادی، بیل گیتس در پاسخ به دعوای جابز که مایکروسافت را به سرقت از اپل و کپی‌برداری از رابط بصری کاربر آن شرکت متهم کرد، گفته بود: «ببین استیو، راه‌های مختلفی برای نگاه به این قضیه وجود دارد. به نظر من داستان بیشتر این‌طور بود که هر دوی ما همسایه پولداری به اسم زیراکس داشتیم و من برای دزدیدن تلویزیون وارد خانه‌اش شدم، اما متوجه شدم که تو قبل از من آنجا بودی و آن را دزدیده‌ای.»

پست های تصادفی

نقص امنیتی در Firefox 16
نقص امنیتی در Firefox 16
حتما شما هم مایل نیستید که یک سایت خرابکار بداند شما از کدام سایت‌ها بازدید کرده‌اید یا...
جس جو ?!
جس جو ?!
دیگر داستان، داستان اطلاعات نیست. دنیای اینترنت این قابلیت را می‌دهد كه به هر آنچه كه نیاز د...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو