گوگل نامه های جیمیل شما را می خواند ؟!

Images
Images
Images
Images

گوگل نامه های جیمیل شما را می خواند ؟!

  • مقالات
  • 2,865 بازدید

سرویس ارائه پست الکترونیک و یا همان ایمیل کمپانی گوگل با نام جیمیل ( GMail ) توجه بسیاری از کاربران اینترنتی را به خود جلب کرده است و دلیل آن را می توان در قدرت کمپانی گوگل در طراحی و ارائه سرویس های کاربر پسند ، قدرتمند ، سریع ، ساده و … دانست. اما آیا به نظر شما کارمندان کمپانی گوگل می توانند ایمیل های شما را بخوانند و از محتوای ایمیل های دریافتی و ارسالی شما با خبر شوند ؟

 

 

تمامی سرویس ها اینترنتی می توانند این کار را انجام دهند

همانطور که می دانید ISP شما یا همان شرکتی که برای اتصال به اینترنت از آن استفاده می کنید می تواند تمامی پست های الکترونیک دریافتی شما را که از طریق پروتکل POP در نرم افزار ایمیل خوان خود مانند Outlook و … دریافت می کنید را بخوانند و چیزی که کاملاً روشن است دسترسی کامل تمامی سرویس دهنده های اینترنتی به اطلاعات کاربران خود است. پس شرکت گوگل نیز می تواند به تمامی ایمیل های دریافتی و ارسالی شما دسترسی داشته باشد اما معمولاً برای جلوگیری از شکایات کاربران به دستگاه های مسئول این کار انجام نمی شود.

گفته های کریستوفر نگوین مدیر قبلی بخش Google Apps

کریستوفر نگوین که در گذشته نزدیک مسئول قسمت Apps کمپانی گوگل بوده است در این باره گفته است که تنها تعداد محدود و خیلی کمی از کارمندان کمپانی گوگل توانایی دسترسی به محتوای موجود در صندوق پستی کاربران جیمیل را دارند و دیگر کارمندان این شرکت به هیچ وجه نمی توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و در هنگام استخدام آن ها نیز فرم های مخصوصی که آن ها را از این کار منع کرده است را امضاء می کنند. برای خواندن گفته های کریستوفر نگوین درباره این موضوع می توانید به پاسخ آن در شبکه Quora مراجعه کنید.


تبلیغات داخلی سرویس جیمیل و نگرانی های امنیتی کاربران

یکی دیگر از عواملی که خیلی راحت می تواند به ما دسترسی کمپانی گوگل به محتوای ایمیل های ما ثابت کند تبلیغاتی است که معمولاً در بالا و یا نوار حاشیه ای صندوق پستی شما در جیمیل نمایش داده می شود. با ورود به هر یک از نامه هایی که برای شما ارسال شده است خیلی سریع گوگل محتوای موجود در آن را که عبارتند از عنوان ، متن نامه و حتی فایل های زمینه شده نامه خوانده و با توجه به آن ها تبلیغات مرتبط و هم موضوعی را به شما نمایش می دهد که این می تواند برای تبلیغات مشتریان تبلیغات در گوگل بهترین ابزار ممکنه برای پیدا کردن مشتریان باشد.

آیا کارمندان گوگل می توانند نامه های جیمیل شما را بخوانند ؟

البته توجه داشته باشید که تمام عملیات صورت گرفته در این بخش توسط ربات های گوگل انجام می شود و هیچگونه دخالت انسانی در آن وجود ندارد و همچنین بسیاری از کاربران این عقیده را دارند که نمایش تعدادی تبلیغات خیلی بهتر است بجای اینکه این سرویس گوگل و یا سرویس های مشابه از حالت رایگان خود در بیایند و پولی شوند. در صورتی که می خواهید این تبلیغات را مشاهده نکنید می توانید به سادگی از نرم افزارهای مدیریت پست الکترونیک بر روی سیستم خود استفاده کرده و کار خواندن و ارسال ایمیل های جدید خود را در این نرم افزارها انجام دهید .

 ایمیل های محرمانه و امن !؟

اما همانطور که در بالاتر نیز گفتیم نه تنها سرویس جیمیل بلکه دیگر ارائه دهندگان خدمات پست الکترونیک توانایی دسترسی به ایمیل های دریافتی و ارسالی شما را دارند و اگر می خواهید محتوای این نامه ها را محرمانه نگهدارید بهترین راه رمز گذاری محتوای موجود در آن ها است. برای اینکه با رمز گذاری بر روی محتوای بیشتر آشنا شوید مثال ساده ای را برای شما معرفی می کنم. فرض کنید می خواهید نوشته های موجود در ایمیل شنا تنها توسط کسی که می خواهید آن ایمیل را برای او ارسال کنید قابل خواندن باشد. پس تنها کافی است متن مورد نظر را نوشته و با الگوریتمی خاص اقدام به رمز گذاری بر روی آن بکنید. برای مثال ما به جای هر یک از حروف انگلیسی حرف بعدی آن را در الفبا قرار می دهیم. توجه داشته باشید که بجای حرف z از حرف a برای این رمز گذاری استفاده کرده ایم. تنها کافی است کسی که این ایمیل را برای او می فرستیم از کلید این رمز گذاری با خبر باشد که در مثال مربوطه کلید رمز گشایی ( Decode ) این است که بجای هر یک از حروف انگلیسی از حرف قبلی آن در الفبا انگلیسی استفاده شود.توجه داشته باشید رمزگذاری ( Encode ) کردن محتوا و نوشته ها شیوه های بسیار و پیشرفته ای دارد و در مثال بالا تنها ما قصد داشتیم با یکی از ساده ترین حالات آن آشنایی پیدا کنیم.


حجم بالای نامه های تبادلی بین کاربران

البته این نکته که حجم و تعداد ایمیل هایی که به صورت روزانه بین کاربران اینگونه سرویس های ارائه پست الکترونیک مانند جی‌میل ارسال و دریافت می شود بر امنیت و محرمانه بودن اطلاعات موجود در آن ها کمک می کند. بله ، دلیل این سخن این است که برای مشاهده و استخراج محتوای تمام ایمیل های تبادلی گوگل نیاز به میلیون ها کارمند جدید دارد که به صورت روزانه کار خواندن ایمیل های کاربران را انجام دهند.

اما گروهی دیگر از کاربران بر این باور هستند که گوگل نیز مانند دیگر سرویس های اینترنتی آمریکایی امکان دارد که در صورت نیاز دولت این کشور بر اساس فیلتری خاص مانند وجود کلمه ای در موضوع و یا متن نامه های کاربران اقدام به افشای محتوای موجود در ایمیل های کاربران خود را بکند که تا کنون هیچگونه خبر رسمی در این باره انتشار نیافته است.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو