آلکسای ایرانی

Images
Images
Images
Images

آلکسای ایرانی

  • عمومی
  • 2,221 بازدید

قائم مقام شورای عالی اطلاع‌رسانی با بیان اینکه تست مقدماتی پروژه راه‌اندازی "وب سنج ماشینی" که با نام "الکسای ایرانی" شناخته می‌شود انجام شده است، گفت: درصورت تامین اعتبار این پروژه سال آینده راه اندازی عمومی می‌شود.

حجت الاسلام سعید سالاریان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه الکسای ایرانی ملاک و معیار سنجش وبگاه‌ها است، در مورد آخرین وضعیت عملیاتی کردن این پروژه اظهار داشت: از آنجایی که "الکسا" در ذهن کاربران شناخته شده است پروژه وب سنج ماشینی با این نام شناخته می‌شود که هم اکنون تست‌های مقدماتی آن انجام شده و امید می رود در صورت تامین اعتبار، درسال آینده تکمیل شود.

وی با اشاره به برپایی ۳ دوره جشنواره ارزیابی وبگاههای حاکمیتی برای شناسایی و به دست آوردن شاخص‌های ارزیابی گفت: با ماشینی کردن نحوه ارزیابی وبگاه‌ها، امکان رتبه بندی وب‌سایت‌ها و وبگاههای حاکمیتی و غیرحاکمیتی براساس شاخص های کیفی و کمی فراهم شده است و به جرات می‌توان گفت الکسای ایرانی به مراتب قوی تر و کامل تر از الکسای خارجی فعالیت خواهد کرد.

سالاریان با بیان اینکه در سال ۹۱ هیچگونه اعتباری به شورای عالی اطلاع‌رسانی تخصیص نیافته است، خاطرنشان کرد: اعتبارات دولتی این بخش در سالی که گذشت صفر بوده و به همین دلیل این پروژه مانند بسیاری از پروژه های در دست اقدام مسکوت مانده است که براساس برآوردهای انجام شده، الکسای ایرانی با تخصیص اعتبار حدود ۳۰۰ میلیون تومان قابل بهره برداری است. 

قائم مقام شورای عالی اطلاع رسانی، با تاکید براینکه وبگاه سنج الکسای ایرانی امکان سنجش وبگاهها را در دسته بندی های مختلفی همچون اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی فراهم می کند، اضافه کرد: وبگاه‌های حاکمیتی و وبگاه‌های بخش خصوصی خارج از این سه مقوله نیستند و ساختار اصلی تمامی این وبگاه‌ها شامل این سه حوزه ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های الکسای خارجی با الکسای ایرانی نیز تاکید کرد: معیار اصلی الکسا در سنجش و ارزیابی وبگاهها و رتبه بندی آنها مربوط به میزان دسترسی کاربران و مراجعه آنها به وبسایت مدنظر است اما از نظر ما این معیار نمی تواند معیار کاملی باشد و در الکسای ایرانی سعی خواهد شد تراز برتری وبسایت‌ها در فیلدها و شاخص های متفاوت تری از نظر میزان دسترسی، کیفیت، خدمات و کمیت سنجیده شود. 

قائم مقام شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه در راه اندازی سامانه سنجش رتبه بندی وبگاههای ایرانی، شاخص‌های بومی مدنظر است، افزود: از طریق این سامانه تمامی پرتالها می توانند از وضعیت نمره ارزیابی خود آگاه شوند. 
وی با اشاره به راه اندازی این سامانه وب سنج و ارزیابی وبگاهها گفت: در الکسای ایرانی حدود ۶۰ شاخص از پرتالها و وبگاهها را مورد سنجش قرار می دهیم و گزارش نهایی رتبه وبگاهها را در آن ارائه خواهیم داد. شاخص های ما در الکسای ایرانی تخصصی تر و مرتب تر و بومی تر از الکسا خواهد بود. 

سالاریان با بیان اینکه شناسایی و ارزیابی وبگاههای حاکمیتی براساس فراخوانی که از سوی معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری اعلام شده بود تاکنون انجام پذیرفته است، ادامه داد: اما برای تکمیل این اطلاعات و شناسایی سایر وبسایتها به زودی و با همراهی شورایعالی فضای مجازی، فراخوان عمومی‌تری خواهیم داد. 

قائم مقام شورای عالی اطلاع رسانی تاکید کرد: در محدوده وبگاههای حاکمیتی یکی از مقوله‌های مهمی که ارزیابی خواهد شد آمادگی الکترونیکی وبگاهها برای عرضه خدمات برخط به مردم است اما در وبگاه‌های خصوصی می توان مواردی از جمله نحوه دسترسی و امکان تراکنش های مالی و اطلاع‌رسانی را ارزیابی کرد. 
الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی است که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اقدام به رتبه بندی وب سایتها می کند که خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین یک تا چند میلیون است و هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت بالاتر خواهد بود. 


سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران می‌توانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده کنند. یکی از کارهایی که این نوار ایزار انجام می دهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام می دهد را به سایت الکسا گزارش می دهد و این سایت با توجه به این گزارشها، آمار ترافیک سایتها و رتبه آنها را ارائه می کند؛ با نصب این نوار ابزار در پایین مرورگر رتبه جهانی سایت مدنظر و نمودار آماری آن نمایان و رسم می شود.

پست های تصادفی

تضمین کیفیت نرم افزار
تضمین کیفیت نرم افزار
تضمین کیفیت نرم‌افزار عبارتست از نظارت بر روند مهندسی نرم‌افزار و روش هایی که برای اطمی...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو