موتورهای جست‌وجوی ایرانی و رقابت با جست‌وجوگرهای بزرگ

Images
Images
Images
Images

موتورهای جست‌وجوی ایرانی و رقابت با جست‌وجوگرهای بزرگ

  • عمومی
  • 2,108 بازدید

موتورهای جست‌وجو‌گر در دنیای امروز اهمیت بسیاری یافتند؛ در این میان یکی از راه‌هایی که می‌توان در راستای استفاده کمتر از موتورهای خارجی امتحان کرد، استفاده از موتور‌های جست‌وجوی بومی و ایرانی است. 

موضوعی که مدت‌هاست بسیاری از مسوولان وزارت ارتباطات از تلاش برای راه‌اندازی آن خبر می‌دهند و این‌گونه اظهار می‌کنند که برای حمایت از بخش خصوصی آمادگی کامل دارند تا با ورود این بخش به عرصه‌ جست‌وجوگرهای ایرانی شاهد راه‌اندازی یک جست‌وجوگر قوی باشیم. 

در این میان گه‌گاه نیز نام‌هایی هم برای این موتور جست‌وجو مطرح می‌شود که از جمله این نام‌ها می‌توان به «یا حق»، «سلام» یا «فجر» اشاره کرد. 

البته راه‌اندازی یک موتور جست‌وجوی قوی پیش از هر چیز نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد؛ در حال حاضر چندین موتور جست‌وجوی ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که برخی از این جست‌وجوگرها به نسبت عملکرد مناسبی هم دارند. 

به عنوان مثال در یکی از جست‌وجوگر‌های ایرانی که با نام «پارسی‌جو» و با آدرس Parsijoo.ir از مدتی پیش فعالیت خود را آغاز کرده، علاوه بر امکان جست‌وجو، امکانات جذاب دیگری نیز در نظر گرفته شده است. 

به عنوان مثال شما در زمان مراجعه به صفحه اول این موتور جست‌وجو می‌توانید دمای هوا، اوقات شرعی و وضعیت آلودگی‌ هوا را نیز مشاهده کنید. 

هم‌چنین در این جست‌وجوگر امکانی در نظر گرفته شده است تا شما با تغییر شهر بتوانید اطلاعات مربوط به شهرهای دیگر را نیز به دست آورید. 

علاوه بر این بخش جست‌وجوی عکس و تصویر «پارسی‌جو» با سرعتی مناسب عمل کرده و حداقل در این روزها که جست‌وجوی عکس در گوگل مدت‌ها زمان می‌برد، این موتور جست‌وجو می‌تواند با سرعتی به مراتب بالاتر عکس‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. 

نکته‌ دیگر این‌که به تازگی بخش ترجمه این موتور جست‌وجو نیز فعال شده و شما می‌توانید به دو زبان فارسی به انگلسی و بالعکس از ترجمه مطالب نیز بهره‌مند شوید. 

اما بخش جالب دیگری که در پارسی‌جو در نظر گرفته شده، بخشی است به نام «سادانا» که با مراجعه به این بخش افراد می‌توانند اطلاعات جالبی به دست آورند. 

یکی از بخش‌های در نظر گرفته شده در «سادانا» بخشی به نام ۱۱۸ است که با مراجعه به آن افراد می‌توانند بدون تماس با ۱۱۸ شماره محل مورد نظر خود را جست‌وجو کنند. البته این بخش تاکنون تنها برای استان یزد فعال شده و فعال‌شدن آن در سایر شهرهای کشور نیاز به مدتی زمان دارد. 

بخش دیگری که در «سادانا» در نظر گرفته شده بخش دارو است که دراین بخش شما می‌توانید با وارد‌کردن نام داروی مورد نظر اطلاعات متعدد و کاملی درباره‌ی آن به دست آورید و بدانید موارد هدف، مکانیسم، موارد منع مصرف و عوارض یک دارو به چه صورت است. 

هم‌چنین در قالب بخشی که به آشپزی اختصاص داده شده، شما می‌توانید اسامی غذاهای مختلف را وارد کرده تا طرز تهیه انواع مختلف آن غذا در زمانی اندک جلوی چشمتان قرار گیرد. 

دیکشنری، اوقات شرعی، مبدل تاریخ، فرهنگ معین، قرآن، آب و هوا، ماشین حساب، تعبیر خواب و رسم نمودار امکانات و بخش‌های دیگری است که در قالب این موتور جست‌وجو امکان استفاده از آنها برای کاربران فراهم شده و در نهایت به نظر می‌رسد در صورت اطلاع‌رسانی صحیح و آشنا‌کردن مردم حتی اگر به‌طور کامل این موتور جست‌وجو نتواند اطلاعاتی که در گوگل قابل دسترس است را فراهم کند اما در بسیاری موارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوگل در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات داخلی باشد. 

البته در کنار «پارسی‌جو»، این روزها موتور جست‌وجوهای دیگری مانند «جاماسپ»، «سلام»، «پارسیک»، «ریسمون»، «بیات» و ... نیز در حال فعالیت هستند که در صورت معرفی و اطلاع‌رسانی درست علاوه بر کاهش مراجعه به گوگل و به دنبال آن تسریع جست‌وجو‌ها می‌توان در راه‌داشتن یک یا چند جست‌و‌جوگر قوی ایرانی نیز گام برداشت.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو