8 نكته كوچك برای امنیت آنلاین

Images
Images
Images
Images

8 نكته كوچك برای امنیت آنلاین

  • وِیژه
  • 2,384 بازدید

وقتی به بحث دوری از حملات هكرهای خرابكار می­رسیم، زندگی آنلاین سخت می­شود. شما حتما بارها این نكات را شنیده اید كه «از یك آنتی ویروس كاملا به روز استفاده كنید»، «تمامی اصلاحیه های سیستم عامل و نرم افزارهای خود را اعمال نمایید» و «از ورود به سایت­های نامطمئن خودداری كنید». 

تمامی این نكات مهم هستند، ولی ما در اینجا به ۸ نكته كوچك اشاره می­كنیم كه می­تواند برای نجات شما از شر هكرها بسیار ارزشمند باشد. 

۱- از یك نرم افزار مدیریت كلمه عبور استفاده نمایید 
نرم افزارهای مدیریت كلمه عبور به عنوان یك ابزار مهم برای مدیریت و ایجاد كلمات عبور قوی و یكتا برای حساب­های كاربری مختلف آنلاین ایجاد شده اند. 

این نرم افزارها به شما كمك می­كنند تا از استفاده دوباره و چند باره از یك كلمه عبور خودداری نمایید (استفاده از یك كلمه عبور برای چند حساب كاربری، یك ضعف اساسی در اكوسیستم سرقت شناسه است) و از آنجایی كه این نرم افزارها با مرورگرهای وب مجتمع می­گردند، به طور خودكار فرم­های لاگین وب سایت­ها را ذخیره و تكمیل می­كنند و به طور امن، زندگی آنلاین شما را سازماندهی می­نمایند. 

برخی از نرم افزارهای مدیریت كلمه عبور كه توسط سایت امنیتی ZDNet توصیه شده اند عبارتند از: LastPass كه دارای نسخه رایگان نیز می­باشد، KeePass كه یك نرم افزار رایگان است، ۱Password، Stenagos، و Kaspersky Password Manager. 

۲- از مرورگر Google Chrome استفاده نمایید 
 به نقل از سایت امنیتی ZDNet به عقیده بسیاری از محققین امنیتی، امروزه Google Chrome امن­ترین مرورگر وب است. 
این مرورگر با استفاده از ویژگی­های امنیتی تكنیك sandboxing، مرور امن و اصلاحیه های بی سر و صدا و خودكار، در مقایسه با سایر مرورگرهای هم رده خود به بهترین گزینه تبدیل شده است. 

گروه امنیتی گوگل همچنین سرعت خوبی در ترمیم آسیب پذیری­های شناخته شده این مرورگر دارند. 

۳- از رمزگذاری كامل دیسك استفاده كنید 
از رمزگذاری كامل دیسك برای محافظت از داده های محرمانه خود استفاده كنید. رمزگذاری كامل دیسك با استفاده از تكنیك­های ریاضی، داده ها را طوری دستكاری می­كند كه بدون در اختیار داشتن كلید صحیح، مفهوم نخواهد بود. 

این كار به طور مستقل از سیاست­های تنظیم شده سیستم عامل انجام می­شود. یك سیستم عامل یا كامپیوتر دیگر نمی­تواند مجوز دسترسی به داده ها را صادر كند، چرا كه هیچ كامپیوتر یا نرم افزاری نمی­تواند بدون دسترسی به كلید صحیح، دركی از داده ها داشته باشد. 

بدون رمزگذاری، یك نرم افزار می­تواند به سادگی از كلمه عبور یك حساب عبور كرده و تمامی فایل­های كامپیوتر شما را بخواند. 

كاربران ویندوز برای این كار به Microsoft BitLocker دسترسی دارند. 

۴- به طور منظم از داده های خود پشتیبان گیری نمایید 
اگر تا كنون كامپیوتر شما به طور ناگهانی از كار افتاده باشد یا اینكه لپ تاپ خود را گم كرده باشید، درد از دست دادن داده ها را می­فهمید. 

عادت كنید كه به طور منظم و خودكار محتویات سیستم خود را بر روی یك هارد دیسك خارجی ذخیره نمایید. 
مایكروسافت در این صفحه به سوالات كاربران ویندوز در مورد پشتیبان گیری پاسخ داده است. 

۵- جاوا را از كار بیندازید 
جاوای Oracle Sun بیشتر از هر نرم افزاری هدف مورد علاقه هكرها در كیت­های سوء استفاده است. 

برای حل این مساله یك گردش كاری بسیار ساده وجود دارد: بلافاصله جاوا را از سیستم خود حذف نمایید. 

البته این راهكار در صورتی توصیه می­شود كه ارتباط چندانی با سایت­ها و نرم افزارهایی كه نیاز به جاوا دارند، نداشته باشید. حذف جاوا به طور قابل توجهی سطح حملات را كاهش خواهد داد و از شما محافظت خواهد كرد. 

۶- PDF Reader خود را به Adobe Reader X ارتقاء دهید 
PDF Reader شركت Adobe همچنان یك هدف بسیار ارزشمند برای گروه­های هكری سازماندهی شده و ماهر است، بنابراین بسیار مهم است كه اطمینان حاصل كنید كه آخرین نسخه این نرم افزار را اجرا می­كنید.
 
Adobe Reader X و Adobe Acrobat X دارای مود محافظت شده هستند كه یك تكنولوژی sandbox است كه به عنوان یك بازدارنده مهم در برابر سوء استفاده های خرابكاران به شمار می­رود. 

مدیر امنیت Adobe در این مورد اظهار داشته است كه تا كنون حتی یك مورد بدافزار نیز شناسایی نشده است كه علیه یك نسخه نصب شده X، به طور موثر عمل كرده باشد. این مساله بسیار مهم است. 

به سرعت نرم افزار خود را به روز رسانی نمایید. اما اگر همچنان به نرم افزار Adobe اعتماد ندارید، می­توانید از یك محصول مشابه استفاده كنید. 

۷- احتیاط در شبكه های اجتماعی 
شبكه های اجتماعی مانند فیس بوك و توئیتر به ابزارهای آنلاین تبدیل شده اند و همانطور كه انتظار می­رفت، به هدف مورد علاقه مجرمان سایبری نیز بدل شده اند. 

ما توصیه می­كنیم كه حتی الامكان از استفاده از این شبكه ها اجتناب نمایید، چرا كه به هیچ عنوان محرمانگی داده ها و حریم خصوصی كاربران تضمین نمی­گردد. اما در صورتی كه به استفاده از این شبكه ها اصرار دارید، جانب احتیاط را كاملا رعایت نمایید. 

از قرار دادن اطلاعات حساس بر روی این شبكه ها خودداری كنید، به امنیت ضعیف این شبكه ها توجه داشته باشید و از كلیك كردن بر روی ویدئوهای نامطمئن یا لینك­های مشكوك خودداری نمایید، چرا كه همه این مسائل می­توانند باعث حملات هكرها گردند. باز هم تاكید می­كنیم كه جانب احتیاط را رعایت كنید. 

۸- نكات امنیتی اولیه را فراموش نكنید 
اگر شما نكات امنیتی اولیه را فراموش كنید، هیچ یك از نكات بالا به كار نخواهد آمد. اطلاع رسانی خودكار ویندوز در مورد به روز رسانی­ها را فعال نمایید تا اطمینان حاصل كنید كه اصلاحیه های سیستم عامل به موقع اعمال خواهند شد. 

از یك نرم افزار آنتی ویروس مشهور استفاده كنید و اطمینان حاصل كنید كه این آنتی ویروس همیشه به روز باشد. اصلاحیه های امنیتی سایر نرم افزارهای خود را به موقع اعمال كنید. 

و در نهایت اینكه به كنترل پنل خود مراجعه كرده و نرم افزارهایی را كه استفاده نمی­كنید، حذف نمایید.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو