«یا حق» جای یاهو را نگرفت!

Images
Images
Images
Images

«یا حق» جای یاهو را نگرفت!

  • عمومی
  • 2,184 بازدید

یکی از دلایل عدم اقبال عمومی نسبت به این موتورهای جست‌وجو، کم‌بودن تبلیغات و درنتیجه ناشناخته ماندن موتور‌های جست‌وجوی ایرانی در میان کاربران است.بحث راه‌اندازی موتور جست‌وجوی ملی از مدت‌ها پیش مطرح بوده و به تازگی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به آغاز به کار برخی از این موتورها از حمایت سازمان فناوری اطلاعات از دو موتور جست‌وجوی دیگر خبر داده است.

زمانی نه‌چندان دور در صحبت‌های مسئولان این‌گونه وعده داده می‌شد که در آینده‌ای نزدیک موتور جست‌وجو‌های داخلی با نام‌هایی مانند «یا حق» یا «فجر» جایگزین جست‌وجو‌گرهایی مانند یاهو و گوگل خواهند شد. 


اگرچه هنوز کاربران برای هر جست‌وجویی بلافاصله به سراغ جست‌وجوگرهایی مثل گوگل می‌روند، اما با این وجود در داخل کشور چندین موتور جست‌وجو راه‌اندازی شده که البته شاید بر روی هیچ یک از آنها تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است.

جست‌وجوگر ملی گزینه‌ای که به یک بار امتحان کردنش می‌ارزد
اکنون از نظر درصد بالایی از جامعه توسل به جست‌وگر‌های مرسوم قدیمی بهترین راه برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر است. 
به همین دلیل حتی با وجود تمام کندی‌هایی که ممکن است در زمینه‌ باز‌کردن صفحه گوگل یا امثال آن رخ دهد، کاربران هم‌چنان با صبوری این روند را دنبال می‌کنند. 

در حالی که برای اطلاعات مختلف و به ویژه آن دسته از اطلاعات که مربوط به داخل کشور می‌شوند، اکنون برخی جست‌وجوگر‌های داخلی با سرعت بیشتری پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود و حتی برخی اطلاعات را به شما ارائه می‌کنند که ممکن است بر روی صفحه گوگل به آنها دسترسی پیدا نکنید.

به عنوان مثال اگر در یکی از موتور جست‌وجوهای مناسب داخلی همین واژه «موتور جست‌وجو» را جست‌وجو کنید ظرف مدتی کوتاه با لیست نسبتا کاملی از جست‌وجوگرهای ایرانی مواجه خواهید شد در حالی که برای دسترسی به این اطلاعات در سایتی مانند گوگل نیاز به صرف مدت ها زمان و در نهایت گلچین کردن حجم انبوهی از مطالب که بسیاری از آنها هم غیر مرتبط با نیاز شماست دارید.

در این میان با توجه به سرمایه‌گذاری و تجربه‌ای که در راه‌اندازی این سایت‌ها به کار گرفته شده، نقاط ضعفی هم در آنها وجود دارد اما با این وجود قطعا اگر شما هم یک بار از این موتور‌ جست‌وجو‌ها استفاده کنید متوجه خواهید شد که سرعت و کیفیت گردآوری اطلاعات آنها به خصوص در زمینه‌ موضوعات داخلی بسیار قابل قبول است.

البته این سخن به معنای آن نیست که تمام موتور جست‌وجو‌های طراحی شده از کیفیت مناسبی برخوردارند اما در میان آنها برخی از سایت‌های طراحی شده واقعا کارآیی مناسبی داشته و اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. 
ضمن این‌که در برخی از آنها نیز اطلاعات عمومی جالب دیگری مانند وضعیت آلودگی هوا، اوقات شرعی و یا شرایط جغرافیایی نیز در صفحه اصلی به تفکیک شهر محل سکونت افراد ارائه می‌شود.

آیا می توان جای گوگل را گرفت؟!
در این میان نکته‌ جالب آنکه اگرچه ایجاد موتور جست‌وجوهای مناسب ملی حتی در برنامه‌ پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز چندین جست‌وجوگر ایرانی طراحی شده‌اند، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری کافی برای حمایت هیچ یک از این سایت‌ها به عمل نیامده و تلاش نشده است که حداقل یک موتور جست‌وجوی مناسب داخلی به کاربران شناسانده و جایگزین نمونه‌های خارجی شود.

این در حالی است که اکنون کشور‌های مختلف دنیا در این زمینه تلاش‌های متعدد کرده‌اند و شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌اند که اکنون موتور جست‌وجویی مانند جست‌وجوگر ملی چین که «بایدو» نام دارد تبدیل به دهمین سایت پربازدید دنیا شده است. 
یا سایتی مانند «بینگ» که متعلق به مایکروسافت است سایت‌های «یاهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و در شرایطی که سال گذشته میزان دقت و موفقیت گوگل کمتر از ۶۸ درصد بوده این سایت موفقیت ۸۰ درصدی خود را به رخ اولین موتور جست‌وجوی دنیا کشیده است.

علاوه بر این کشوری مانند ترکیه نیز تا همین یکسال پیش بیش از ۳۶ موتور جست‌وجوی اختصاصی برای خود طراحی کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست‌وجوهای طراحی شده یکی از کشور‌های پیشرو محسوب می‌شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در کشور ما نیز طی سال‌های گذشته چندین موتور جست‌وجو‌ی مختلف راه‌اندازی شده، اما با این حال جست‌وجوگر‌ی که بتوان از آن به عنوان گزینه‌ای قوی و پر استفاده نام برد وجود ندارد.

در پایان اگرچه معرفی کامل سایت‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند کار چندان ساده‌ای نیست، اما از میان جست‌وجوگر‌هایی که در داخل کشور فعال شده‌اند، می‌توان به پارسی‌جو، جس‌جو، سلام، پارسیک، جاماسپ، ریسمون، گوگلر اشاره کرد که البته در کنار این موارد نمونه‌های متعدد دیگری نیز در حال فعالیت هستند که از میان آنها برخی از موتور جست‌ؤجوها نیز حالت موضوعی دارند.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو