GPS هم هک شد!

Images
Images
Images
Images

GPS هم هک شد!

  • عمومی
  • 2,212 بازدید

در یک عملیات هک آزمایشی، محققان توانستند سیستم ناوبری یک قایق را به هم بریزند.گروهی از دانشجویان دانشگاه تگزاس توانستند با ایجاد اختلال در سیستم ناوبری یک قایق، مسیر آن را به گونه‌ای تغییر دهند که هیچ چیز غیرعادی و مشکوکی چشم هدایت‌کننده قایق را به خود جلب نکند.

در این آزمایش، دانشجویان سیستم ناوبری مبتنی بر GPS قایق را دستکاری نمودند و با ارسال سیگنال‌های جعلی از یک لپ‌تاپ، ناوبر قایق را به تغییر مسیر مجاب کنند.

در ماه اکتبر  گروهی از هکرها توانستند با مختل کردن GPS چند کشتی، مشخصات دو کشتی دیگر را که اصلاً وجود خارجی نداشته به سیستم هدایت کشتی‌های هک شده ارسال کنند.


GPS مخفف Global Positioning System و به معنای «سامانه موقعیت‌یاب جهانی» است که توسط وزارت دفاع آمریکا پشتیبانی می‌شود.
هر چند اولین ماهواره جی‌پی‌اس 35 سال پیش و در راستای اهداف نظامی به فضا پرتاب شد ولی امروزه این سامانه کارکردهای بسیار متنوعی اعم از نظامی و غیرنظامی پیدا کرده است.

مدیر مرکز تحقیقات پنتاگون چندی پیش با اشاره به این که معمولاً ارتش آمریکا در ناوبری‌های خود به جی‌پی‌اس تکیه می‌کند، نسبت به غیرقابل اعتماد بودن این سامانه هشدار داد.

در همین راستا نگرانی‌ها نسبت به احتمال هک شدن گسترده جی‌پی‌اس و امکان سوءاستفاده هکرها و دزدان دریایی از این وضعیت شدت گرفته است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا به فکر استفاده از سیستمی به جای جی‌پی‌اس افتاده است. 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو