حضور بی هدف ۳۵ درصد کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی

Images
Images
Images
Images

حضور بی هدف ۳۵ درصد کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی

  • عمومی
  • 2,197 بازدید

آمار کاربران شبکه های اجتماعی

براساس ارزیابی صورت گرفته از تحلیل رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی، مشخص شد که کاربران ایرانی روزانه ۵ تا ۹ ساعت درفضای مجازی حضور دارند و حضور ۳۵ درصد این افراد در این شبکه‌ها بی‌هدف است.

 

دوره آموزشی پدافند سایبری و تحلیل شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان برگزار شد. این دوره آموزشی یک روزه، توسط رئیس و معاون پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان همدان و یکی از اساتید دانشگاه با حضور پرسنل اداری و آموزشی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان همدان (همدان، ملایر و نهاوند) برگزار شد.

 

در این همایش از سوی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)، موضوع افرادی که در معرض خطر فضای سایبری هستند از جمله نوجوانان، جوانان، افراد بی اعتقاد و پایه‌های دینی ضعیف، زنان و خانواده، تشریح شد.

 

همچنین درباره وضعیت کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران و میزان اتلاف وقت در فضای مجازی، آمار ارائه شده نشان داد که روزانه کاربران ایرانی به صورت میانگین ۵ تا ۹ ساعت در فضای مجازی حضور دارند و ۵۳ درصد مردم ایران به طور کلی و ۷۲درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند.

 

درهمین حال در مورد اهداف و انگیزه‌های حضور کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعلام شد که ۳۵درصد کاربران بی هدف ، ۳۱ درصد کاربران برای دوستی اینترنتی ، ۲۷ درصد کاربران برای انگیزه های اخلاقی و ۷ درصد با انگیزه‌های علمی و پژوهشی در این شبکه ها حضور دارند.

 

در این دوره آموزشی تهدیدات جهانی فضای سایبری شامل جرائم سازمان یافته، تروریسم بین‌المللی، تجارت جهانی مواد مخدر، قاچاق انسان، جرائم مالی و پول شویی و جرائم اخلاقی عنوان شد و مدرسان این دوره، بر لزوم ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای والدین، معلمان و مربیان، متولیان محیط‌های فرهنگی ، آموزشی و دانشگاهی تاکید کردند.

 

همچنین موضوع آسیب‌ها و تهدیدات آشکار و ریشه‌ای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در جهان و ایران و بازیهای رایانه‌ای در این دوره آموزشی تشریح شد. ماهیت شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، تلگرام ، وایبر، واتس‌اپ، اینستاگرام و سرمایه گذاران و مالکان این شبکه‌ها و نیز علل گرایش به این شبکه ها از دیگر موضوعات مورد بررسی قرار گرفته در این دوره آموزشی بود.

 

در این دوره آموزشی، معاون پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان همدان اظهار داشت:

"هیچ هویتی در فضای مجازی و دنیای سایبر پنهان نیست زیرا ورود هر کاربر اینترنتی به اینترنت با یک آدرس و ip انجام می‌شود و یافتن و پیدا کردن ip و آدرس اینترنتی نیز توسط متخصصین حوزه سایبر و فناوری در حداقل زمان ممکن امکان‌پذیر است."

 

وی بر راهکارهای مقابله‌ای با فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی از جمله افزایش سواد رسانه‌ای، تقویت باورهای دینی و تکیه بر اصول مذهبی، استفاده از برنامه‌های جایگزین و تقویت محتوا و قدرت فنی و پشتیبانی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تاکید کرد.

 

مرجع : خبرگزاری مهر

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو