10 علامت آلودگی کامپیوتر به یک بدافزار

Images
Images
Images
Images

10 علامت آلودگی کامپیوتر به یک بدافزار

  • مقالات
  • 1,733 بازدید
 
افزایش روزافزون کاربران اینترنتی فرصت مناسبی را برای خلافکاران دنیای آی‌تی فراهم نموده‌است. با وجود راه‌های بسیار برای نفوذ و خرابکاری در سیستم‌ها، برای اینکه از آلوده شدن سیستم در مقابل نرم‌افزارهای مخرب پیشگیری و دفاع کنیم، نیاز است که بدانیم علائم آن‌ها چیست و چگونه عمل می‌کنند. برای اینکه یک استراتژی دفاعی مناسب برای مقابله با بدافزارها داشته باشیم، ابتدا باید بدانیم که یک بدافزار پس از اینکه در یک سیستم قرار گرفت چه علائمی در آن سیستم ایجاد می‌کند.

1- کند شدن سیستم

 

 

این یک واقعیت است که بدافزارها به کند کردن سیستم‌عامل، سرعت اینترنت و نرم‌افزارها گرایش دارند. لذا اگر متوجه کند شدن سیستم‌عامل‌ شده‌اید، ابتدا عوامل دیگر را بررسی کنید. کند شدن سیستم امکان دارد از کمبود حافظه RAM، کمبود فضا در هارددیسک یا یک مشکل سخت‌افزاری شما باشد. اگر تمام احتمالات دیگر برای کند شدن سیستم‌عامل را بررسی کرده‌اید، احتمال اینکه سیستم شما به بدافزار آلوده شده‌باشد، وجود دارد.

2- پاپ‌آپ‌ها (Pop-up)

 

 

یکی از علائم آزاردهنده‌ بدافزارها به خصوص نرم‌افزارهای جاسوسی، به شکل پاپ‌آپ یا پنجره‌های خود بازشونده، ظاهر می‌شود. در این‌صورت مشکل اصلی خود این پاپ‌آپ‌ها که به اینترنت شما جهت می‌دهند، نیستند، بلکه پاک کردن سیستم از این بدافزارها است، که به طور معمول به همراه بدافزارهای دیگر آمده و از چشمان‌ ما پنهان می‌باشند. برای اینکه از این نوع نرم‌افزارهای جاسوسی و علائم منفی آن جلوگیری کنید، این چند نکته امنیتی را در خاطر خود نگاه دارید.

  • روی پاپ‌اپ‌های مشکوک کلیک نکنید.
  • در هنگام دانلود نرم‌افزارهای رایگان مراقب باشید.

برای اینکه این نوع از تهدیدات را از سیستم خود حذف کنید، نیاز به یک نرم‌افزار امنیتی قدرتمند در مقابله با نرم‌افزارهای جاسوسی دارید.

3- از کار افتادن ناگهانی سیستم

 

 

اگر به طور مکرر نرم‌افزارهای شما از کار می‌افتد یا با صفحه‌ آبی رنگی که هنگام از کار افتادن سیستم‌عامل ظاهر می‌شود، مواجه می‌شوید؛ نشان دهنده‌ این است که سیستم‌ شما درست کار نمی‌کند و باید آن‌را بررسی کنید. در این حالت دو احتمال وجود دارد. یا سیستم شما دچار یک مشکل فنی شده‌است، یا سیستم شما به بدافزار ‌آلوده شده‌است.  اگر به وجود مشکل فنی مشکوک هستید، مشکلات نرم‌افزارها می‌تواند این اثر را ایجاد کند. استفاده از نرم‌افزارهایی که با هم تداخل دارند یا وجود کلیدهای رجیستریی که به چیزی مربوط نباشند، می‌تواند این اثر را ایجاد کند. اگر به وجود بدافزار مشکوک هستید، به سادگی سیستم‌تان را توسط یک نرم‌افزار امنیتی مناسب و قوی یک اسکن کامل انجام دهید.این نکته بسیار مهم است که یک نرم‌افزار امنیتی قابل اعتماد روی سیستم‌تان داشته باشید.

4- فعالیت مشکوک هارددیسک

یکی دیگر از علائم مشکوک وجود بدافزار فعالیت غیرطبیعی هارددیسک است. اگر وقتی نرم‌افزاری باز نیست یا از آن استفاده‌ای نمی‌کنید یا اینکه دانلودی روی سیستم‌تان در حال اجرا نیست، باز هم هارددیسک سیستم فعالیت بیش‌ازحد انجام می‌دهد، بهتر است که سیستم را برای وجود بدافزار بررسی کنید. البته لازم به ذکر است که وجود مشکل سخت‌افزاری در هارددیسک نیز می‌تواند این مشکل را به وجود آورد.

5- کمبود فضا روی هارددیسک

اگر کمبود فضا برروی هارد‌دیسک‌تان دارید، اسم فایل‌ها به صورت خودکارعوض می‌شوند یا بعضی از فایل‌ها ناپدید می‌شوند؛ امکان وجود بدافزار روی سیستم‌تان بسیار زیاد است، چون که بدافزارهای بسیاری هستند که از متدهای متفاوتی برای پر کردن فضا برروی هارد، استفاده می‌کنند.

6- فعالیت غیرطبیعی شبکه 

 

 

در بعضی موارد در زمانی که از اینترنت هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید، اگر فعالیت مشکوکی در مصرف اینترنت خود مشاهده کردید می‌توان فرض کرد سیستم شما به بدافزار آلوده شده‌است.اول از همه برای اطمینان موارد زیر را چک کنید.

  • آیا ویندوز درحال به‌روزرسانی است؟
  • آیا نرم‌افزاری یا برنامه‌ای در پس‌زمینه درحال به‌روزرسانی خود می‌باشد؟
  • آیا یک دانلود با حجم زیاد در نرم‌افزارهای مدیریت دانلود را که فراموش کرده‌اید، در حال انجام می‌باشد.

اگر جواب سوالات بالا منفی است پس احتمال آلوده شدن سیستم شما وجود دارد. پس باید بررسی کرد این ترافیک اینترنتی به کجا می‌رود.

  • برای بررسی و زیرنظر گرفتن ترافیک اینترنتی روی سیستم‌تان می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون Wireshark یا Little Snitch استفاده کنید.
  • برای اینکه بررسی کنید آیا سیستم‌تان به بدافزار آلوده شده از یک آنتی‌ویروس مناسب استفاده کنید و سیستم‌تان را یک اسکن کامل کنید.

7- تعویض صفحه‌ نخست مرورگر، باز شدن سایت‌ها به صورت ناخواسته

اگر صفحه‌ نخست مرورگر شما تغییر کرده یا باز کردن سایتی به سایت دیگری هدایت می‌شوید، سیستم شما آلوده شده‌است. در بعضی موارد پاپ‌آپ‌هایی باز می‌شوند و شما را برای دانلود نرم‌افزاری هدایت می‌کنند، که هم آزاردهنده و هم خود این نرم‌افزارها آلوده هستند. سریعا سیستم خود را اسکن کنید. از آنجایی که این نوع از بدافزارها به راحتی پاک نمی‌شوند لذا توسط یکی از نرم‌افزارها Anti-spyware نیز سیستم خود را اسکن کنید.

8- پیغام‌های غیرطبیعی یا باز شدن ناخواسته نرم‌افزارها

اگر دیدید که نرم‌افزاری ناخواسته باز یا بسته می‌شود یا بدون هیچ دلیلی سیستم خاموش می‌شود یا در هنگام بوت شدن در محیط بوت با ویندوز‌های دیگری مواجه می‌شوید و یا ویندوز پیغام می‌دهد که شما به بعضی از درایو‌هایتان دسترسی ندارید، این مساله نگران کننده‌ است. اگرچه می تواند یک مشکل فنی باشد، اما این موارد از علائم آلوده شدن به بدافزار نیز می‌باشند و شما باید خود را برای بدترین حالت ممکن آماده کنید. در این موارد تنها راه‌ موجود پاک کردن کامل ویندوز و نصب دوباره‌ی آن می‌باشد.

9- کار نکردن نرم‌افزارهای امنیتی

درحالی که شما خودتان را برای هر نوع حمله‌ای آماده می‌کنید، باز هم در بعضی موارد بدافزارها به پشت خط دفاعی شما نفوذ می‌کنند. بعضی از بدافزارها به طوری طراحی شده‌اند که بعد از نفوذ روی سیستم جلوی کارکردن نرم‌افزار امنیتی یا به‌روزرسانی شدن آن‌را می‌گیرد و سیستم شما را بی‌دفاع می‌کند. اگر تمام راه‌های عادی را برای حل این مشکل همچون راه‌اندازی مجدد و باز و بسته کردن نرم‌افزار امنیتی خود امتحان کرده‌اید و نتیجه‌ای دریافت نکردید لذا باید این احتمال را در نظر بگیرید که سیستم‌تان آلوده شده است.

10- دریافت پیغام‌های غیرعادی توسط دوستان‌تان 

 

اگر دوستان‌تان می‌گویند که از شما پیغام‌های غیرعادی دریافت می‌کنند و شما این پیغام‌ها را نفرستادید، احتمال آلوده‌ شدن سیستم شما می‌رود. در مرحله اول ابتدا باید مطمئن شد که این پیغام‌ها از یکی از ایمیل‌های شما فرستاده شده است. پس پوشه Sent Items ایمیل خود را چک کنید. در بعضی موارد این ایمیل‌ها توسط نرم‌افزاری که از کنترل شما خارج شده‌است فرستاده می‌شوند. از آنجایی که امکان استفاده از یک اکانت در چند سیستم از جمله دستگاه موبایل‌تان نیز وجود دارد برای مقابله کار‌های زیر را انجام دهید.

  • از تمام اکانت‌های خود پس از استفاده روی هر دستگاه خارج شوید.
  • برای اکانت‌های خود رمزعبورهای قوی بگذارید.
  • تمام سیستم‌های خود را یک اسکن کامل کنید.

 

دانستن اینکه یک بدافزار چه رفتارهایی روی یک سیستم دارد، یکی از نکات کلیدی برای مقابله با آن است. از آنجایی که در دنیای فناوری و اطلاعات زندگی می‌کنیم، امنیت فقط به این معنی نیست که یک سری نرم‌افزار امنیتی نصب کنیم، بلکه نحوه‌ عملکرد و راه‌های نفوذ بدافزارها را نیز باید بدانیم. این اطلاعات است که به ما کمک می‌کنند تا در امنیت قرار بگیریم. همیشه پیشگیری راحت‌تر از مقابله با بدافزارها می‌باشد.

 

پست های تصادفی

فروش وِیژه دامین PRO.
فروش وِیژه دامین PRO.
سامانه گستر آکو برای مدتی محدود اقدام به فروش دامین با پسوند PRO.  نموده است.برای اطلاعات از...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو