10نكته درباره ايجاد تغيير شغلي موفق

Images
Images
Images
Images

10نكته درباره ايجاد تغيير شغلي موفق

  • مقالات
  • 1,865 بازدید

آیا فقط بدنبال یک شغل بهتر هستید؟ شاید بدنبال یک حرفه پردرآمد هستید! حرفه ای که با مهارت ها و علائق، ارزشها و طرحهای آینده شما بهتر مطابقت داشته باشد. اما دقیقاً راجع به یک وضعیت تغییر شغلی چه دیدگاهی دارید و چگونه عمل می کنید؟ نگاه جدی به مسأله نتایج و احتمالات قبل از کوشش به انتخاب زمینه شغلی جدید، بسیار مهم است. هنگام انتقال از شغل فعلی به شغل بعدی، ده نکته را مورد توجه قرار دهید:

طرح و نقشه روشنی داشته باشید

ظریف ترین گامی که می توانید بردارید این است که یک استراتژی تغییر شغلی مؤثری طرح ریزی نمائید، استراتژی که یک طرح عملی کامل بوده و موضوعات مالی، تحقیقی، آموزشی و پرورشی را در خود داشته باشد. بخاطر داشته باشید که یک تغییر شغلی موفق می تواند چند ماه یا بیشتر بطول انجامد تا کامل گردد بنابراین باید صبور باشید.

منتظر فرصت مناسب باشید

بهترین زمان برای شروع توجه به یک شغل جدید، زمانی است که جای پای خود را در شغل و موقعیت فعلی محکم نمایید. نیاز به گفتن ندارد که کنترل مداوم حقوق و پرداختها، می تواند شما را از بسیاری از فشارها رها سازد. راههای زیادی جهت شروع یک مسیر شغلی جدید وجود دارد نظیر انجام یک شغل بصورت داوطلبانه و انفرادی و یا بصورت یک مشاور در یک مؤسسه. این روشها می تواند به شما کمک کند تا در زمینه شغلی جدید و دلخواه خود به وارسی شغلی بپردازید.

از دلایل تغییر شغل خود اطمینان حاصل نمائید

این دلیل که در شغلی بدشانس هستید دلیل قانع کننده ای برای جابجایی شغل نیست. بدقت تجریه و تحلیل نمایید که آیا این همان شغل واقعی شماست که آنرا دوست ندارید یا بدلیل شرایط اداری، کارفرمای خود و یا مسئول خود، از آن تنفر دارید.

در مورد زمینه شغلی جدید تحقیق نمایید

مطمئن شوید که قبل از سعی به انتقال شغل، تمام احتمالات و صورتهای ممکن را مورد بررسی و آزمایش قرار داده اید. با افراد مختلف در شبکه شغلی خود مذاکره نمایید، پرونده ها و نمودارهای شغلی را مطالعه نمایید، با افراد متخصص در امر مدیریت شغلی ملاقات و گفتگو نمایید. هر قدر اطلاعات مطمئن تری نسبت به قبل تهیه نمایید، موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

درباره آنچه مهم است تصمیم گیری نمایید

اکنون بهترین زمان برای بازتاب فکری اندیشمندانه ( در این مرحله ) می باشد. باید از خود بپرسید خواسته عملی و حقیقی تان در باقیمانده زندگی تان کدام است. صادقانه جدول و فهرستی از آنچه دوست دارید و آنچه دوست ندارید، تهیه نمایید. در این جدول، مهارتها، ارزشها و علائق شخصی خود را دخیل سازید. بسیاری از کسانی که به فکر تغییر شغل هستند سعی دارند بین زندگی شخصی و شغلی شان موازنه ای بیابند مثل ترکیب صحیح  پول و هدف. در این رابطه ممکن است به مشاوره یک مربی شغلی نیاز داشته باشید و یا یک تست ارزیابی شغلی از خود بعمل آورید.

توانایی ها و شایستگی های خود را به آزمایش بگذارید

آیا تجربه و تحصیلات مورد نیاز بعنوان کاندیدای اصلح یک شغل را در زمینه شغلی دلخواه و جدید، دارا هستید ؟ اگر جواب منفی است پس باید راهی برای پر کردن شکاف گواهینامه ها و مدارک مختلف خود بیابید، یعنی باید اهداف خود را بلند مدت انتخاب کنید و به فکر آموزش بیشتر و یا بازآموزی باشید.

درباره صنایع و صنعت بیشتر بیاموزید

زمینه شغلی که با علائق شما جور است را حس کنید. راجع به صنعت و صنایع در مجلات و روزنامه ها مطالعه نمایید، در کنفرانس های مربوط به صنایع مختلف حضور یابید و با سایر افراد درباره مشاغل حرفه ای شان گفتگو نمایید. درباره این نکته که آیا صنعت مورد علاقه شما پناسیل رشد دارد یا خیر مطالعه بیشتری بعمل آورید. مجلات بازرگانی، سازمانها و شرکتها، وب سایت های (website) فراوانی ایجاد نموده اند و دارای بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو هستید که فضاهای شغلی در بسیاری از صنایع خاص را فهرست می کند. سعی کنید جستجو در این وب سایتها را بصورت یک امر عادی در آورید.

شبکه های ارتباطی را گسترش دهید

به سرعت دوستی های حرفه ای ایجاد نمایید و بسوی آنها تمایل نشان دهید. سازمانهای حرفه ای و مؤسسات تجاری صنایع شغلی، محل خوبی برای شروع این کار است. بسیاری از این سازمانها رویدادهای شبکه ای و نمایشگاههای شغلی را در خود نگهداری می کنند.

مهارتهای جستجوی شغلی خود را بروز (update) نمایید

این نکته بسیار مهم است که مهارتها و تکنیک های شکار شغلی خود را قبل از شروع به ایجاد شبکه ارتباطات حرفه ای، نوسازی نمایید و اطمینان حاصل نمایید که از زمان و منابع تا جایی که امکان دارد بطور مؤثر استفاده نموده باشید.

 هزینه های مربوط به شغل جدید را تحمل نمایید

انتظار نداشته باشید بلافاصله در شغل جدید هم مثل شغل قبلی در سطح ارشدیت قرار بگیرید برای نیل به درجات بالای شغلی، باید زمانی را سپری نمود. ولی اگر با گذاشتن از مراحل فوق توانستید شغل مورد علاقه خود را بیابید این هزینه ها ارزش آنرا دارد که متحمل شوید.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو