بازاریابی محتوا و 10 نکته کاربردی تولید محتوای موفق

Images
Images
Images
Images

بازاریابی محتوا و 10 نکته کاربردی تولید محتوای موفق

  • مقالات
  • 1,997 بازدید

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا Content marketing نوعی از بازاریابی است که با استفاده از تولید و اشتراک گذاری محتوا به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی می پردازد.
این محتوا و اطلاعات می تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، پادکست یا فایل صوتی، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل ها، پرسش و پاسخ ها، مقالات و تصاویر و... تولید و منتشر گردد.
 

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

استراتژی بازاریابی محتوا بیشتر جذب کننده است و نه تهاجمی. محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث جذب افراد می شود. در حالی که تبلیغات با روش های تهاجمی و تشویق کننده سعی در فروش مستقیم دارد.
امروزه هجوم تبلیغات بسیار گسترده تر شده است. زمانی تبلیغات می‌توانست (هرچند برای کوتاه‌مدت) مزیت رقابتی ایجاد کند و موجب افزایش سهم بازار شود، اما امروز برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، بصورت ضرورتی در آمده است که  صرفا برای ماندن در رقابت است. یعنی وقتی همه تبلیغ می‌کنند، شما نیز تبلیغ می کنید تا دست کم مشتری‌های فعلی را از دست ندهید.
 
 
حال این نکات را در نظر بگیرید:
1- هجوم گسترده تبلیغات موجوب سردرگمی یا کم توجهی افراد به تبلیغات مرسوم شده است
2- امروزه مشتریان بیشتر از گذشته به دنبال کسب اطلاعات مفید در مورد محصولات و برندهای مختلف هستند.
3- برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود در گوگل سرچ می کنند
4- همچنان یکی از مهم ترین عوامل تصمیم گیری مشتریان، نظر دیگران است
 
اینجاست که محتوا قدرت نمایی می کند:
1- محتوای با کیفیت در سایتی که سئوی خوبی داشته باشد، جستجوگران گوگل را جذب می کند
2- محتوای خوب اگر در شبکه های اجتماعی پخش شود، حکم تبلیغ دهان به دهان را دارد
 
پس امروزه بازاریابی محتوا برگ برنده است. و به این نکته نیز توجه کنید که در بلند مدت هزینه های بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از هزینه های تبلیغات است و اثرات آن بیشتر و پایدارتر.
 
در ادامه به نکاتی کاربردی در مورد بازاریابی محتوا می پردازیم.
 

10 توصیه کاربردی برای تولید محتوای موفق

1. پست‌های طولانی‌تری بنویسید

بحث ها‌ی زیادی پیرامون اندازه مناسب یک پست شده است. بعضی می گویند باید کوتاه و بین 300 تا 800 کلمه باشد. و بعضی می گویند بیش از 2000 کلمه.
ما توصیه می کنیم پست های کوتاه ننویسید و تا جای ممکن از کلمات بیشتری استفاده کنید. این موضوع هم از نظر سئو خوب است و هم برای شبکه‌های اجتماعی. تحقیقات نشان می دهد پست‌های بیش از 1500 کلمه‌، توانسته‌اند 68 درصد بیشتر توییت شوند و 22 درصد بیشتر لایک فیس‌بوک دریافت کنند.
 
اما فراموش نکنید که نباید پرگویی کنید! چون افراد مطالب را صرفا به‌دلیل طولانی بودن به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه مطالب مفید را بازنشر می‌کنند.
 
مطمئن شوید که پست شما از نظر کیفیت از ابتدا تا انتها مناسب است. کل مطلب را به چند پاراگراف تقسیم کنید و از عنوان‌های درشت و پررنگ استفاده کنید و چه بهتر که این عنوان ها را در قالب تگ های h2  تا h6 قرار دهید.
 
بین پاراگراف ها یا میان هر چند پاراگراف از عکس های مناسب و مرتبط استفاده کنید. با این کار تأثیرگذاری محتوا افزایش می یابد، ضمن اینکه چشمان خواننده کمی استراحت می کند.
 

2. از تصاویر بیشتر استفاده کنید

 
 90 درصد اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می‌شود از طریق تصاویر است و 65 درصد مردم از طریق تصویر نکات جدید می‌آموزند. این مساله اهمیت و ضرورت تصاویر در بازاریابی محتوا را نشان می‌دهد. به همین علت است که در بررسی که در سال 2014 انجام شد، 60 درصد بازاریابان از تصاویر و اینفوگرافی استفاده کرده‌بودند.
 
تحقیقات نشان می دهد بیشترین وقت کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصویری مانند  Pinterest،  Instagramو Tumblr  صرف می شود و در این میان اینستاگرام بیشترین ضریب رشد را داشته است.
 
تحقیقی دیگر نشان داده است که از نظر سئو نیز محتوایی که فقط از عکس باشد یا شامل عکس باشد، بک لینک‌های بیشتری دریافت می کند.
 

3. اینفوگرافی طراحی کنید

اینفوگرافی بهترین راه برای خاموش کردن عطش مخاطبان تصویری است.
 حجم جست‌وجوهای اینفوگرافی در موتورهای جست‌وجو بیش از 800 درصد افزایش یافته و تولید اینفوگرافی روزانه یک درصد در حال افزایش است. 
 با استفاده از گراف، نمودار، عدد و مقدار کمی متن اینفوگرافی های باکیفیت بسیازید. اگر خودتان طراح و گرافیست نیستید و توان هزینه کردن برای گرافیست را ندارید، مشکلی نیست؛ برای تهیه یک اینفوگرافی‌ ساده از پاورپوینت کمک بگیرید.
 

4. فایل صوتی منتشر کنید

صدا مزیتی دارد که متن و عکس و ویدئوندارند. وقتی کسی  پستی از وبلاگ را می‌خواند، اینفوگرافی می‌خواند یا ویدئویی می‌بیند، نگاهش باید متمرکز بر صفحه نمایش باشد. ولی هنگام گوش دادن به فایل صوتی می‌تواند به کارهای دیگری نیز بپردازد. این ویژگی باعث افزایش تقاضا برای استفاده از فایل صوتی شده است.
پیش بینی می شود با توجه به روند اتصال خودروها به اینترنت، این شکل از محتوا اهمیت بیشتری نیز پیدا کند.
شما می توانید تمام مطالب خود را به فایل صوتی تبدیل کنید. یا می توانید برنامه محتوایی جداگانه ای برای آن داشته باشید. ضبط صدا با استفاده از گوشی موبایل و رایانه شما براحتی امکان پذیر است اما قطعا نیاز به محیط آرام و بی سر و صدایی دارد.
 

5. ویدئو تولید کنید

ویدیو حتما نباید بصورت حرفه ای و تبلیغاتی باشد. اتفاقا وقتی هدف بازاریابی محتوا است، ویدیو بهتر است ساده و حاوی اطلاعات مفید و کاربردی باشد. این روزها با یک گوشی موبایل هم می شود ویدیوی ساده ای تهیه کرد. مثلا راجع به کسب و کار و محصولتان صحبت کنید یا کارکرد محصول را در عمل نشان بدهید. یا نحوه کار با محصول را آموزش دهید.  حتی ویدیو می تواند شامل پاورپوینتی باشد که روی آن توضیحاتی بیان می کنید.
 
ویدیوها را درسایت، در آپارات و یوتیوب، و در اینستاگرام منتشر کنید. برای قرار دادن ویدیو در سایت نیازی نیست متحمل هزینه هاست و پهنای باند بیشتر شوید. کافی است ویدیو را در سایت آپارات آپلود کنید و کد آن را در سایت خود قرار دهید.
 
به این نکته توجه کنید که ویدئوها تا حد ممکن کوتاه باشند.
 

6. مستقیما به فروش نپردازید

این راز مهم بازاریابی محتوا است و کلیدی ترین تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات. اگر فقط به صحبت در مورد اینکه محصول يا خدمات شما چقدر عالی است بپردازید، مشتری‌ها به سرعت پیام‌تان را رد می‌کنند. شما باید بینش و اطلاعاتی را که مشتری‌هایتان نیاز دارند، ارائه دهید.  محتوای شما برای مخاطب باید دارای ارزش باشد.
مثلا ما در همین سایت web24.ir و در کانل تلگرام و اینستاگرام تلاش می کنیم با ارائه نکات و مطالبی نظیر همین مطلب که در حال مطالعه آن هستید، بینش و مهارتهای لازم برای ارتقاء سایت در موتورهای جستجو و بازاریابی اینترنتی را به اطلاع علاقمندان و صاحبان کسب و کار برسانیم. کسانی که می توانند و مخصوصا فرصت دارند، از مطالب ما برای توسعه تجارت خود استفاده می کنند و کسانی که فرصت ندارند ممکن است مشتری خدمات ما شوند.
 
پس اگر روش بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود در پیش گرفتید، در انتقال محتوای ارزشمند به مخاطبان هرگز خصت بخرج ندهید. ببینید مشتریان فعلی و بالقوه شما چه چیزهایی را نمی دانند. چه دانش و مهارت هایی را ندارند که مرتبط با حوزه کسب و کار و محصولات شماست. از همان ها بنویسید و گرافیک و ویدیو تولید کنید.
 
هنگامی که تبلیغات، ارزش کمتری را ارائه می‌کنند، به راحتی نادیده گرفته و حذف می‌شوند. اما اگر محتوای ارائه شده دارای ارزش باشد، مخاطب را وادار به خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به محتوا می‌کند. 
 به این ترتیب می‌توانید منبعی از اعتماد و حسن‌نیت را که به هیچ روش دیگری نمی‌توان به دست آورد، بسازید.
  

7. از پرسش و پاسخ‌ و نظرات مشتریان برای تولید محتوا استفاده کنید

در مورد قبل گفتیم بجای تبلیغ مستقیم، اطلاعات مفید به مخاطبان بدهید و برای این کار سراغ مشتریان بروید و ببنید چه چیزهایی را نمی دانند. 
در همین راستا درج امکانی برای مطرح کردن سؤال توسط مشتریان و پاسخ به سؤالات آن ها و انتشار سؤال و جواب ها روی سایت و حتی انتشار شکایت های مشتریان، روشی عالی برای تولید محتوایی است که مشتری ها می خواهند و به موجب آن به شما اعتماد می کنند.
 

8. نظر سنجی کنید

نظرسنجی از مشتریان و کاربران در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کارتان یکی از بهترین منابع برای تولید محتوای با ارزش است. 
تهیه فرم نظرسنجی و انتشار آن در سایت و شبکه های اجتماعی کار آسانی است که با کمک سرویس فرم های گوگل (https://www.google.com/forms/about/) به رایگان و براحتی امکان پذیر است. 
با نمایش و تحلیل نتایج نظرسنجی ها می توانید مطالب اختصاصی و با کیفیتی تولید کنید که برای شما بازدید و بک لینک خواهند آورد و در افزایش نرخ تبدیل مشتریان نیز مؤثر خواهند شد. 
 

9. مرتب بروز رسانی کنید

بروز رسانی هم شامل مطالب جدید است و هم بررسی مطالب گذشته که به مرور زمان نیاز به اصلاح و تازه شدن دارند.
 
اگر سایت شما فروشگاه یا شرکتی است که محصولات و خدمات مشخص و ثابتی دارد، حتما بخش هایی را به سایت اضافه کنید که بتوانید در آن ها همواره مطالب جدید بزنید. ساده ترین کار وبلاگ است که می توانید در آن راحت تر و خودمانی تر صحبت کنید، البته در مورد کسب و کار و موضوعات مرتبط با کسب و کارتان. لااقل هفته ای یک بار در وبلاگ خود مطلب جدید بگذارید.
 
بخش های دیگری مانند اخبار و مقالات را هم جدی بگیرید. بوسیله آن ها می توانید به آخرین وقایع و موضوعات مرتبط با کسب و کار خود بپردازید و به این ترتیب همیشه محتوای جدیدی برای مخاطبان داشته باشید.
 

10. اثربخشی محتوا را اندازه گیری کنید

با استفاده از ابزار آنالتیکس گوگل(Google Analytic)  صفحاتی که بیشترین ترافیک را داشته اند بررسی کنید تا به کمک آن به محتوای مدنظر کاربران برسید. همچنین در ابزار وبمسترهای گوگل (webmaster tools) ببینید چه عباراتی بیشتر جستجو می شوند و وضعیت مطالب شما در جذب کلیک چگونه است.
همچنین به کمک آمارهایی که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید به واکنش کاربران پی ببرید. لایک ها (Like)، بازنشرها(Share)  و تعداد نمایش ها در تلگرام از جمله مواردی است که محبوبیت محتوای شما را نشان می دهد. 
در نتیجه می توانید تشخیص دهید کدام محتوای شما با استقبال بیشتری مواجه شده است و روند جستجوی کاربران چگونه است. به این ترتیب برنامه ریزی بهتری برای تولید محتوای آتی خود انجام می دهید.
 
در پایان این رمز مهم بازاریابی محتوا را مجددا یادآور می شویم که محتوای خوب نباید مستقیما به فروش بپردازد، بلکه باید اطلاعات خوب و ارزشمند به مخاطب بدهد و بصورت غیرمستقیم باعث جلب اعتماد و خرید مشتری شود.
 
امیدواریم با بیان مهم ترین نکات بازاریابی محتوا در سامانه گستر آکو، توانسته باشیم به توسعه کسب و کار شما کمکی کرده باشیم و اگر هم تا کنون از بازاریابی محتوا استفاده نکرده اید، از همین امروز شروع کنید. از مشاوره رایگان ما نیز می توانید استفاده کنید. ضمن اینکه با ارائه بهترین خدمات سئو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام می توانیم در خدمتتان باشیم.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو