مهم ترین عوامل موفقیت صفحاتی که در سال 2015 بالاترین رتبه نتایج گوگل را داشتند

Images
Images
Images
Images

مهم ترین عوامل موفقیت صفحاتی که در سال 2015 بالاترین رتبه نتایج گوگل را داشتند

  • مقالات
  • 1,790 بازدید
بر اساس گزارش سال 2015 موسسه بازاریابی محتوا، 70 درصد از صاحبان کسب و کارها گفته اند که تصمیم دارند در سال آینده تولید محتوای خود را باز هم افزایش دهند.
خوشبختانه، سایت Searchmetrics اخیراً نسخه 2015 گزارش خود در مورد مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی جستجو را منتشر کرده است. این گزارش به ما می گوید که مطلب خود را چگونه بنویسیم و چگونه ساختاربندی کنیم تا به بهترین رتبه در نتایج جستجو دست پیدا کنیم. اگر قرار باشد پول و زمان زیادی را صرف تهیه محتوا کنید و انتظار دارید که در رتبه بالایی قرار بگیرید.
 

تعداد کلمات 

بهینه بودن تعداد کلمات، مسئله پیچیده ای است. هر چقدر محتواهای ویژه کاربران گوشی های تلفن همراه، بیشتر و بیشتر می-شود، مطالب کوتاه به طور فزاینده ای پراهمیت تر می شوند. اما مشکل اینجاست که بعید است این نوع محتواها رتبه بالایی را در جستجو با رایانه های شخصی به دست آورند چون در این جستجوها معمولاً مطالب طولانی تر و کامل تر مورد پسندتر هستند. بر اساس گزارش سایت Buffer، تعداد 1600 کلمه برای پست های وبلاگ ایده آل است. زمان لازم برای خواندن این تعداد کلمه، به طور متوسط 3 تا 6 دقیقه است. نظر رأی دهندگان در سایت  Medium نیز نشان می دهد که در وبلاگ ها مطالبی که خواندن آن ها 7 دقیقه زمان می برد بیشترین شانس را برای دستیابی به رده بندی بالاتر دارند. تعداد کلمات چنین پست هایی نیز حدود 1600 کلمه است. 
حتی بر اساس گزارش 2015 سایت Searchmetrics نسبت به سال 2014، مطالب طولانی تر و دارای تعداد کلمات بیشتر در اولویت بالاتری هستند. این نتایج نشان می دهد که میانگین کلمات در 30 نتیجه برتر جستجوها، 1140 کلمه بوده است. این تعداد در 10 نتیجه برتر جستجوها حتی از این هم بیشتر بوده و 1285 کلمه است. با این حال، نویسندگان این گزارش هشدار داده اند که علاوه بر طولانی بودن، مطالب باید ارتباط خوبی با موضوع بحث داشته و درک خوبی را از موضوع ایجاد نموده و بتوانند به خواننده کمک کنند. در غیر این صورت صرف نظر از طولانی بودن آن، هیچ شانسی برای دستیابی به رده های بالا نخواهند داشت.
 
توصیه: هنگام نوشتن یک مطلب، بر روی همه جنبه های موضوع بحث تمرکز کنید. بررسی کنید که پیش از این چه مطلبی در مورد این موضوع نوشته شده و سپس سعی کنید چیزی بنویسید که بهتر از همه مطالب قبلی باشد. اگر این کار را بکنید دیگر نیازی نیست که درگیر تعداد کلمات باشید. معمولاً مطالب با کیفیت و جامع به خودی خود حداقل حاوی 1000 کلمه یا بیشتر هستند.
 
 
 

استفاده از کلمات کلیدی در تگ توضیحات (Description)

متا تگ توضیحات - هرچند که بیشتر یک جزء فنی به حساب می آید تا یک جزء محتوایی محض- اما باز هم می تواند یک بخش مهم از تدابیر شما برای دستیابی به رده بندی بالاتر باشد. تگ توضیحات به عنوان آگهی شما در نتایج موتورهای جستجو عمل می کند و می تواند تاثیر زیادی بر تعداد کلیک داشته باشد.
بر اساس گزارش سایت Searchmetrics داشتن متا تگ توضیحات مرتبط با مطلب می تواند شانس به دست آوردن رده بندی بهتر را افزایش دهد. در بین 30 صفحه دارای بالاترین رتبه، 99 درصد آن ها دارای یک متا تگ توضیحات بوده اند. اما کلید واژه ها چطور؟ آیا این تفکر که باید کلید واژه های مورد نظرمان را در تگ توضیحات جا بدهیم، دیگر خیلی قدیمی شده است؟
اوضاع عوض شده و دیگر این مسئله آنقدرها برای قرار گرفتن در رتبه بالاتر، اهمیت ندارد. تاکید بر کلمات کلیدی در متا تگ توضیحات در حال منسوخ شدن است و امروزه میان رتبه نتایج جستجو و حضور کلمات کلیدی در تگ توضیحات، همبستگی منفی وجود دارد. اما شما کلید واژه ها را در فرآیند فکری خود برای تولید محتوا نادیده نگیرید.
 
توصیه: به قول Searchmetrics "ایده آل است که صفحات خوب در صدها یا حتی هزارن واژه کلیدی رتبه خوبی به دست آورند. اما آیا می خواهید همه این کلمات را در عنوان صفحه خود  قرار دهید؟ این کار را فراموش کنید. به جای این کار بر روی ایجاد یک تگ توضحیات کوتاه و مرتبط با محتوا تمرکز کنید!"
 
 
 

استفاده از کلمات کلیدی در متن اصلی  صفحه (Body)

هرچند افزونه هایی مانند Yoast SEO می توانند به شما در مورد ارائه ساختار در موتورهای جستجوگر کمک کنند اما اکثراً این اندیشه قدیمی را رواج می دهند که برای به دست آوردن رده بندی بالاتر باید تعداد بیشماری کلید واژه را در متن جا داد. استفاده بیش از حد از کلید واژه ها منجر به ایجاد یک محتوای خام و غیربهینه خواهد شد. شاید شما هم چنین مواردی را دیده باشید.
خوشبختانه اهمیت کلید واژه ها در رتبه بندی جستجو، حداقل با روشی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند، در حال کاهش یافتن است. با پیشرفت گوگل در استفاده از فاکتورهای دیگر برای رمز گشایی محتوای یک صفحه، امروزه فاکتورهایی مانند به کار بردن مکرر کلمات کلیدی و یا قرار دادن واژه کلیدی در بخش خاصی از متن (مثلاً در اولین جمله متن) دیگر اهمیت چندانی ندارند.
با این وجود، Searchmetrics  دریافته است که طی سالی که گذشت، تعداد کلمات کلیدی در صفحات دارای رتبه بالا افزایش داشته است. به نظر می رسد که این موضوع ناشی از افزایش کلی تعداد کلمات در متن این صفحات باشد و نه بخاطر اهمیت به تعداد بیشتر کلمات کلیدی برای کسب رتبه بهتر.
 
توصیه: هرچند که کلمات کلیدی در رتبه بندی مهم هستند و به نظر می رسد که همیشه هم همین طور خواهد بود، اما گوگل در استفاده از سایر فاکتورها – مانند واژگان مرتبط و کنترل معنایی- برای تشخیص موضوع محتوا، پیشرفت های بسیاری کرده است. به جای اینکه بارها و بارها واژگان کلیدی منتخب خود را تکرار کنید بهتر است بر روی ایجاد یک مطلب جامع و کامل تمرکز کنید.
 
 
 

استفاده از اصطلاحات شاهد و اصطلاحت مرتبط (Proof and Relevant Terms)

یکی از روش هایی که گوگل  برای تشخیص موضوع یک متن مورد استفاده قرار می دهد، استفاده از اصطلاحات "شاهد" است. این اصطلاحات، کلمات یا عباراتی هستند که معمولاً در همه مقالات مرتبط با این موضوع به کار رفته اند. مثلاً اگر مطلبی که در مورد سئو می نویسید به کلمات دیگری مانند جستجوی گوگل، رتبه بندی و بهینه سازی نیز نیاز دارید. در اصل، استفاده از این کلمات اثبات می کند که موضوع بحث را به قدر کافی تحت پوشش قرار داده اید. بر اساس گزارش Searchmetrics، هفتاد و هشت درصد سایت های دارای بالاترین رتبه در نتایج گوگل از اصطلاحات شاهد استفاده کرده اند.
اصطلاحات مرتبط، کلمات یا عبارت هایی هستند که معمولاً برای تکمیل بحث در مورد یک موضوع مورد استفاده قرار می گیرند. Searchmetrics در گزارش رده بندی جستجو سال 2014 خود این طور بیان کرده است که اصطلاحات مرتبط "کلماتی هستند که هم معنی کلید واژه های اصلی نیستند اما مرتبط با موضوع آن ها هستند و معمولاً بخشی از مجموعه مباحث فرعی را تشکیل می دهند. استفاده از این اصطلاحات الزامی نیست ولی معمولاً در متن وجود دارند." در مثال قبل کلماتمحتوا، کلید واژه و عنوان می توانند بعضی از اصطلاحات مرتبط با موضوع سئو باشند. 51 درصد از 30 وب سایت دارای بالاترین رتبه ها حاوی اصطلاحات مرتبط بوده اند. 
توصیه: اگر هدفتان این باشد که موضوعی را به طور تمام و کمال مورد بحث قرار دهید، خودبخود تعداد زیادی از کلید واژه های شاهد و مرتبط را بکار خواهید برد. بهتر است قبل از شروع نوشتن مطلب، فهرستی از عناوین اصلی و فرعی را که می خواهید تحت پوشش قرار دهید آماده کنید و مطلبی بنویسید که این فهرست را پوشش دهد. واقعا ساختار محتوای خود را بر اساس این مباحث پی ریزی کنید، نه اینکه بعدا این مباحث را به متن اضافه کنید.
 

 

استفاده از کلمات کلیدی در لینک ها

هرچند استفاده از لینک های داخلی همچنان یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی است اما استفاده از لینک های خارجی حاوی کلمات کلیدی ممکن است به کاهش رتبه شما در آن کلمه کلیدی خاص منجر شود. مثلاً اگر من مقاله ای با عنوان "درمان ارگانیک سگ" می نویسم و می خواهم این مقاله رتبه بالایی در نتایج جستجوی این عبارت کسب کند، باید دقت کنم که این کلمات کلیدی را در لینک خارجی قرار نداده باشم.
هرچند اهمیت لینک های داخلی نسبت به سال 2014 اندکی کم تر شده اما Searchmetrics هنوز هم استفاده از متن لینک (Anchor text) را توصیه می کند که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوا باشد و یک ساختار لینک داخلی قوی ایجاد کند تا منجر به کسب رتبه بالاتر در گوگل شود.
 
توصیه: با قرار دادن لینک های داخلی به صفحات و پست های مرتبط و مفید، ناوش سایت (Site navigation) و تجربه کاربر سایت خود را بهبود بخشید. در جای مناسب از متن لینک حاوی کلید واژه ها استفاده کنید. هنگام استفاده از متن لینک این سوال مهم را از خودتان بپرسید که : برای خواننده من کدام متن لینک ملموس تر است؟ از دادن لینک خارجی به صفحاتی که حاوی متن پیوندی هستند که می خواهید رتبه بالایی در آن کسب کنید، خودداری کنید. دادن پیوند خارجی به چنین صفحاتی در نهایت سبب کاهش رتبه شما و بالا رفتن رتبه دیگران خواهد شد.
 
 
 

خوانایی و روانی متن

اکثر صاحبان کسب و کار و نویسندگان، سطح توانایی خودشان در نوشتن و خواندن را به عنوان معیار پیچیدگی محتوای تولید شده در نظر می گیرند. آن ها متوجه نیستند که خوانایی متن و قابل فهم بودن آن نیز در رتبه بندی محتوا نقش دارد.
بر اساس گزارش Searchmetrics  از سال 2014 میزان پیچیدگی متن صفحات برتر کاهش پیدا کرده است و میانگین این نتایج برتر در مقیاس خوانایی، حدود 76 است. این عدد در مورد 10 نتیجه برتر جستجوها از این هم بالاتر است و این را نشان می دهد که این ده صفحه برتر، ساده تر بوده اند.
 
توصیه: اولین و مهم ترین نکته این است که توانایی خواندن مخاطب خود را به عنوان معیار خوانایی محتوا در نظر بگیرید و خوانایی مطلب را در سطح توان مخاطب تنظیم کنید. اگر مطلبی برای مخاطب عام نوشته می شود، باید ساده تر باشد اما اگر برای گروه خاصی – مثلاً مدیران SEO و یا دانشگاهیان – مطلب می نویسید، می توانید سطح خوانایی بالاتری را در نظر بگیرید.
 
 
 

توصیه های طلایی برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل

بخش عمده کار ما در شرکت سامانه گستر آکو تولید محتوا و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو بویژه گوگل است. طی سال ها تجربه همراه با کسب دانش روز، به راهکارهایی رسیده ایم که سبب شده مشتریان ما در نتایج گوگل رتبه خوبی کسب کنند. سه مورد از این راهکارها عبارتند از:
 

1- از عبارات توصیفی در تگ عنوان استفاده کنید

دقت داشته باشید که نگفتیم "هر جا که ممکن است کلید واژه هایتان را در تگ عنوان استفاده کنید".  توانایی گوگل در مرتبط سازی کلمات و تشخیص موضوعی که پس زمینه محتوا را تشکیل می دهد، به طرز فزاینده ای در حال پیشرفت است. موتورهای جستجو با استفاده از نمایه سازی معنایی نهفته (Latent Semantic Indexing) قادر به تشخیص ارتباط معنایی کلمات و عبارات با موضوع صفحه هستند. به عبارت دیگر لزومی ندارد تگ عنوان شما حاوی کلیدواژه های مورد نظرتان باشد اما حتماً باید به اندازه کافی کلمات و اصطلاحات مهم را برای توصیف موضوع مورد بحث به کار برده باشید.
 

2- از کلمات و عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید

استفاده از عبارت های کلیدی طولانی تر و توصیفی تر نه تنها شانس شما را برای کسب رده بندی بهتر افزایش می دهد بلکه باعث می شود بازدید کننده های بهتری نیز به دست آورید. مثلاً احتمال مشتری شدن کسی که به دنبال "قفسه قهوه ای تیره" می گردد، نسبت به کسی که فقط به دنبال " قفسه" می گردد، بیشتر است.
 

3- دستیابی به رتبه اول گوگل را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید

به قدر کافی واضح و بدیهی نیست؟ چرا هدف ما نباید قرار گرفتن در بالاترین رتبه نتایج جستجو باشد؟ منظورمان این است که فقط ساده نویسی برای داشتن یک محتوای عالی کافی نیست. برای به دست آوردن بیشترین شانس برای قرار گرفتن در بالاترین رتبه باید هدفتان این باشد که بهترین، مرتبط ترین، آموزنده ترین و خاص ترین محتوا را در مورد موضوع مورد بحث بنویسید. Rand Fishkin در سایت Moz در مقاله با عنوان "Why Good Unique Content Needs to Die " مدیران سایت¬هایی را که فقط به داشتن "محتوای خاص" راضی شده¬اند را این طور مورد خطاب قرار داده : " امروزه در سئوی مدرن، داشتن محتوای خاص، فقط یک حداقل است و هدف باید دستیابی به بالاترین جایگاه در نتایج جستجو باشد. اگر نمی توانید همواره بگویید که "ما بهترین نتیجه ای هستیم که در میان نتایج جستجوها می توانید بیابید" پس فکر می کنید قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ در این صورت شما هیچ شانسی برای دستیابی به رتبه برتر ندارید."
 

جمع بندی

دستیابی محتوای شما به رتبه بالا در نتایج گوگل مثل فرستادن موشک به فضا نیست. هیچ فرمول یا روش جادویی وجود ندارد که دستیابی شما به رتبه برتر را تضمین کند. با این حال، شناخت سلیقه مخاطب و نوشتن مطالبی که مخاطب شما تشنه آن است می تواند همیشه راهکار خوبی باشد. این راهکار طبیعتاً بیش از همه معیارهایی که در بالا در مورد آن ها بحث کردیم باعث افزایش بازدید شما خواهد شد.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو