27 ترفند کاربردی موتور جستجوگر گوگل (بخش اول)

Images
Images
Images
Images

27 ترفند کاربردی موتور جستجوگر گوگل (بخش اول)

  • مقالات
  • 2,319 بازدید

 

 
اینترنت، اقیانوسی از اطلاعات متنوع و کاربردی است که به صورت آشکار و پنهان در گوشه و کنار آن مستتر شده‌اند. اطلاعاتی که در بیشتر موارد به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کافی است با نحوه دسترسی به این اطلاعات آشنا باشید، تا با حجم گسترده‌ای از اطلاعات به‌روز و غنی اشباع شوید. موتور جستجوگر گوگل به لطف سرعت و توانایی‌های قدرتمندش همواره اولین انتخاب کاربران برای دسترسی به اطلاعات به شمار می‌رود. بر همین اساس طی سه مقاله به معرفی تعدادی از تکنیک‌های کاربردی این موتور جستجوگر خواهیم پرداخت.

در زمان گشت و گذار در دنیای اینترنت یکی از نیازهای کاربران جستجو در خصوص مطلبی است که به دنبال آن هستند. برای این منظور گزینه‌های مختلفی برای جستجوی اطلاعات در اختیار کاربران قرار دارد که هر کدام از آن‌ها تکنیک‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. این تکنیک‌های کاربردی که در قالب ترفند از آن‌ها یاد می‌شود به کاربران این توانایی را می‌دهند، در هزار توی صفحات وب به راحتی مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند. اما گوگل از چه ترفندها و تکنیک‌هایی برای این منظور استفاده می‌کند و چگونه می‌توان به این ترفندها دسترسی داشت؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این سری از مقالات به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

اصطلاحات پیرامون گوگل

هر موتور جستجوگری در اینترنت از یکسری ترفندهای خاص خودش استفاده می‌کند. این ترفندها به کاربران این توانایی را می‌دهند تا به شکلی هدفمند و ساخت یا‌فته به اطلاعات دسترسی داشته باشند. تعدادی از این ترفندها شناخته شده‌اند و امروزه مورد استفاده همگان قرار دارند، در حالی که تعداد دیگری از آن‌ها کمتر شناخته‌اند اما از قدرت خوبی برخوردار هستند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تعدادی از ترفندهای کاربردی و متنوع موتور جستجوگر گوگل را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن ابتدا با چند اصطلاح مهم در این زمینه آشنا شوید.

 

محاوره (Query)

کلمه یا عبارتی که در کادر جستجوی گوگل وارد می‌کنید، به نام پرس‌وجو (query) یا محاوره شناخته می‌شوند. پرس‌وجو به معنای نوشتن عبارتی است که برای به دست آوردن نتیجه‌ای از آن استفاده می‌شود.

 

عملگر (operator)

عملگرها کلید واژه‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها نتایج جستجو  محدودتر و نزدیک‌تر به مطلبی می‌شود که کاربر به دنبال آن است. گوگل از تعدادی عملگر استفاده می‌کند. این عملگرها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نتایج بازگردانده شده برای یک محاوره مطابق نیاز کاربر نباشند.

 

کاراکترهای جانشین (Wildcard)

این گروه از کاراکترها به نام کاراکترهای جانشین شناخته می‌شوند. کاربرد کاراکترهای جانشین گسترده است. به‌طور مثال، گوگل محدودیتی در ارتباط با تعداد کاراکترهایی که در کادر جستجو وارد می‌شود اعمال کرده است، با استفاده از Wildcardها کاربران توانایی خلاصه‌سازی کلمات را دارند.? ، * و  ^  از جمله این کاراکترها به شمار می‌روند.

 

1. جستجوی تصادفی کلمات

گوگل به بزرگی یا کوچکی حروف حساس نیست، در نتیجه نوشتن عبارتی با حروف بزرگ یا کوچک برای گوگل یک معنا می‌دهد. ساده‌ترین شکل جستجو نوشتن محاوره مورد نظر در کادر جستجو و کلیک کردن دکمه جستجو است. به‌طور مثال، نوشتن عبارت Web Programming  به معنای نشان دادن صفحاتی است که هر دو کلمه Web  و Programming درون آن‌ها قرار داشته باشد. در یک صفحه ممکن است این دو کلمه در کنار یکدیگر یا در مکان‌های مختلفی از یک صفحه قرار داشته باشند. به‌طور معمول این چنین محاوره‌ای کلی و عمومی است، به‌طوری که برای جستجوهای حرفه‌ای کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

2. جستجوی یک عبارت خاص

اگر در مثال بالا از دو سمبل کوتیشن "" استفاده کنیم و عبارت فوق را به شکل  " Web Programming " بنویسیم، اولین جستجوی ترکیبی خود را انجام داده‌ایم. در این روش رشته مورد نظر مابین علامت نقل قول قرار گرفته و کلمه مورد نظر در ادامه آن نوشته می شود.

 

 

3. عملگر inurl

 

امروزه بسیاری از سایت‌های مدرن از آدرس‌هایی که کلمات کلیدی درون آن‌ها قرار دارند استفاده می‌کنند. کلماتی کلیدی که انعکاس دهنده محتوای سایت هستند. گوگل این توانایی را دارد تا جستجویی در آدرس سایت‌ها انجام دهد. برای این منظور در محاوره ورودی باید از عملگر :inurl همراه با عبارت مورد نظر خود استفاده کنید. در این حالت گوگل آدرس‌هایی که این کلمه کلیدی در آن‌ها وجود داشته باشد را مورد بررسی قرار داده و به عنوان نتایج جستجو باز می‌گرداند. به‌طور مثال در محاوره inurl: Security گوگل در آدرس‌های اینترنتی به دنبال کلمه Security می‌گردد. لازم به توضیح است که با استفاده از این عملگر می‌توانید از یک کلمه یا عبارت نیز استفاده کنید. به‌طور مثال محاوره inurl: Security Android یک الگوی ترکیبی دیگر است.

 

4. عملگر intitle

 

اگر تمایل دارید تا جستجوی شما در عنوان صفحات وب (Title) انجام شود، عملگر :intitle را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به‌طور مثال در محاوره زیر صفحاتی را به شما نشان می‌دهد که عبارت فوق در عنوان آن‌ها قرار داشته باشد.

intitle: "computer hardware"

 کارکرد این عملگر مشابه به این عملگر allintitle است.

 

5. عملگر link

 

Link عملگری است که هم برای کاربران عادی و هم برای مدیران سایت‌ها قابل استفاده است. اگر تمایل دارید درباره سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند اطلاع پیدا کنید کافی است عملگر link را همراه با نام سایت مورد نظر وارد کنید. در این حالت گوگل فهرستی از ارجاعات به آدرس سایت شما را نشان می‌دهد.

link: engadget.com

6. عملگر site

 

 

سایت‌های بزرگ و متعددی روی بستر اینترنت وجود دارند که اطلاعات غنی و بسیاری را در خود جای داده‌اند. ویکی‌پدیا نمونه‌ای از این سایت‌ها است. اگر تمایل دارید جستجوی خود را منحصر به یک سایت کنید، گوگل عملگر Site را به شما پیشنهاد می‌کند. این عملگر دامنه جستجوی شما را فقط به سایت تعیین شده محدود می‌کند.

security site: www.ako.ir

7. عملگر filetype

 

عملگر جالب و کاربردی دیگری که گوگل در اختیار کاربران قرار داده است، :filetype است. این عملگر به شما این توانایی را می‌دهد تا جستجوی خود را بر اساس فرمت فایلی که آن‌را تعیین کرده‌اید، انجام دهید. در مثال زیر فقط نتایجی بازگردانده می‌شوند که یک فایل تصویری با پسوند Jpeg باشند. (لازم به توضیح است، از این عملگر برای همه فرمت‌های فایلی نمی‌توانید استفاده کنید. )

sea filetype:jpg

8. عملگر define

 

اگر با واژه‌ای روبرو شده‌اید که معنای آن‌را نمی‌دانید، گوگل عملگر define را به شما پیشنهاد می‌کند. این عملگر اطلاعاتی کاربردی همچون گرامر، مترادف‌ها، نوع کلمه ( فعال، اسم، صفت و...) و... را به شما نشان می‌دهد.

define:help

9. عملگر author

 

 

اگر به دنبال مقالات تخصصی هستید و در نظر دارید مقالاتی از نویسنده خاصی را پیدا کنید، گوگل عملگر author را به شما پیشنهاد می کند. برای این منظور کافی است از ترکیب نحوی زیر استفاده کنید.

برنامه نویسی author: محمدرضا محمودی

10. عملگر related

 

زمانی که در حال تحقیق روی یک موضوع هستید، به منابع متعددی نیاز دارید. منابعی که در بیشتر موارد اطلاعات مرتبط با یکدیگر را در خود جای داده‌اند. پیدا کردن این چنین صفحاتی در حالت عادی زمان‌بر است. برای این منظور گوگل عملگر related پیشنهاد می‌کند. در مثال زیر گوگل سایتی‌هایی که به سایت یاهو شباهت دارند را نشان می‌دهد.

related:www.yahoo.com

روش دیگر دسترسی به صفحات مشابه کلیک کردن روی گزینه Similar pages  است. این گزینه همراه با آدرس سایت‌ها در صفحه نتایج به کاربر نشان داده می‌شود.  

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو