سیستم مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)

Images
Images
Images
Images

سیستم مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)

  • مقالات
  • 2,289 بازدید

 LMS چیست؟

Learning Management System یا سیستم مدیریت محتوای آموزش، نرم افزاری است جهت تسهیل در امر آموزش. نسخه اینترنی نرم افزار بطرز گسترده ای در دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج کشور استفاده می شود. این نرم افزار، بیشترین راه ارتباط دانشجویان، اساتید و مسئولین مجموعه در موسسات آموزش مجازی می باشد. تمامی اطلاعات مربوط به دروس ارائه شده، واحد ها، اطلاعیه گروه ها، مسائل مالی، مسائل آموزشی، مسائل مدیریتی و آگهی ها و اطلاعیه های مختلف با در نظر گرفتن نوع و سطح دسترسی کاربران در سیستم لحاظ می گردد. محور اصلی یک واحد آموزش مجازی، نرم افزار LMS بوده که مابقی بخش ها، از طریق این نرم افزار به ارائه خدمات مشغول می باشند.
نرم افزار LMS در ظاهر یک وب سایت معمولی و روان با برنامه نویسی نسبتاً پیچیده است که کاربر با اطلاعات کاربری خود به آن وارد شده و با استفاده از منو های موجود، قادر به انجام عملیات مختلف در وب سایت است. مدیران، ناظران، اساتید و دانشجویان سایت هر کدام با توجه به نوع و سطح دسترسی خود، قادر به حذف، اضافه، ویرایش و استخراج اطلاعات وب سایت می باشند. تمامی نیاز های آموزشی از طریق این درگاه قابل مدیریت می باشد.

 

مقدمه نرم افزار مدیریت آموزشگاه/مدرسه آکام

این نرم افزار با به کارگیری جدید ترین تکنولوژی ها ، سعی در پیشرفت هر چه بیشتر سیستم آموزشی کرده است. سیستمی چند کاربره و آسان که ارتباط موثری را بین کادر مدرسه ، دانش آموز و اولیا برقرار میکند. سیستمی که دسترسی های لازم و جامعی را برای هر دسته از کاربران فراهم می سازد و بدیهی است که سیستم آموزشی با کاهش هزینه ها ، کاهش نیروهای انسانی و افزایش سرعت درون سیستمی مواجه خواهد شد.این نرم افزار میتواند بر اساس نیازهای مجموعه شما توسعه پیدا کند لذا هیچ محدودیتی در شخصی سازی آن وجود نخواهد داشت. کاربری و استفاده از این نرم افزار در تمام بخش ها بسیار ساده و روان بوده و نیاز به هیچ دانش برنامه نویسی و غیره نخواهد داشت.

 


2) بخش های مختلف LMS  در نرم افزار آکام

  • ورود اطلاعات دانش آموزان بصورت تکی و یا بصورت فایل اکسل
  • بخش حضور و غیاب
  • امور اساتید
  • والدین دانش آموزها
  • نمرات و کارنامه
  • قسمت حسابداری 
  • بخش کتابخانه
  • تابلوی اعلانات
  •  بخش دانلود و مرکز آموزش
  • سامانه اطلاع رسانی گروهی بصورت پیام کوتاه - ایمیل
  • سرویس و امور حمل و نقل
  • کارتابل شخصی
  • تقویم رویدادها
  • صندوق دریافت و ارسال پیام سیستمی
  • نرم افزار چند زبانه ( نرم افزار دارای زبان های  آلمانی- انگلیسی- عربی - پارسی - روسی - فرانسوی - هندی - اردو - چینی  - ژاپنی - کره ای - ترکی - ایتالیایی - اسپانیایی میباشد)

با بررسی گزینه های ذکر شده در بالا، ملاحظه می کنید که تمامی نیاز های آموزشی، از طریق نرم افزار آکام مرتفع خواهد شد.


3) مفهوم webmaster و نقش آن در LMS

مدیریت سایت را در سطح بالا webmaster گویند. این مدیر علاوه بر تجربه بالا در زمینه راهبری وب سایت های اینترنتی و چگونگی تعامل با کاربران، در زمینه برنامه نویسی سایت نیز اطلاعات اولیه را دارا بوده که بتواند حداکثر تعامل را با برنامه نویسان سایت داشته باشد. کار یک وب مستر از ابتدای راه اندازی وب سایت به عنوان راهبر اولیه سایت کار خود را شروع شده و تمامی ناظران، مدیران، اساتید و دانشجویان را نظارت کرده و تمامی مشکلات فنی سیستم را برطرف می کند.در زیر امکانات مدیر کل در نرم افزار آکام آورده شده است:

  •          مدیریت دانش آموزان و گروه بندی آن ها
  •          افزودن / ویرایش / حذف دانش آموزان
  •          مدیریت کلاس ها و ساعات برگزاری
  •          نمایش تقویم آموزشی
  •          نمایش پروفایل دانش آموزان
  •          مدیریت حساب کاربری اساتید
  •          مدیریت اولیا دانش آموز
  •          مدیریت امتحانات و نتایج
  •          مدیریت پرداخت های دانش آموزان
  •          مدیریت قالب و رنگ بندی بخش پروفایل شامل 6 رنگ پرانرژی
  •          سیستم مدیریت نسخه پشتیبان سایت
  •          انتخاب زبان و پروفایل کاربران
  •          مدیریت حمل و نقل ، کتابخانه و خوابگاه

 


4) آموزش های اولیه جهت مدیران و ناظران LMS

با توجه به بودن سیستم برای مجموعه، آموزش های اولیه و معرفی سیستم به کاربران ضروری است. سیستم LMS از نظر بخش دانشجویان آسان و روان بوده و در صورت آشنا بودن دانشجویان با حداقل کار با اینترنت (ایمیل و جستجو در موتور های جستجوگر) قادر به استفاده از آن هستند. 
در بخش مدیران ارشد، مدیران، ناظران و اساتید، به دانش و مهارت بیشتری نسبت به بخش قبلی نیاز است. این آموزش در طی انتقال سیستم و بوسیله افراد ورزیده و با حوصله صورت می گیرد. یادگیری کار با LMS راحت می باشد اما برای بهره برداری هر چه بهتر از سیستم، به کمی تمرین و توجه نیاز است. 
این آموزش تمامی جنبه های برقراری ارتباط با سایت از جمله، قرار دادن اطلاعات و مدیریت سایت، و اصول مراقبت و نگهداری از سیستم و تهیه فایل های پشتیبانی و همچنین امنیت آن ارائه می شود.


5) پشتیبانی فنی LMS

جهت برطرف کردن مشکلات فنی، LMS پشتیبانی فنی از ملزومات راه اندازی آن است. در صورت بروز مشکل، متخصصین امر در کوتاه ترین زمان ممکنه اقدام به عیب یابی و برطرف کردن آن نموده و افراد ذیربط را از دلائل بروز و نحوه پیشگیری از آن مطلع می سازند. این سرویس نوعی تضمین جهت کار کرد همیشگی و سالم ماندن سیستم است.


6) میزبان نرم افزار LMS

میزبان نرم افزار نقش تعیین کننده ای در کارکرد نرم افزار بازی می کند. از فاکتورهای تعیین کننده سرعت نرم افزار، میزبان آن می باشد. در صورت ضعف امنیتی میزبان، هر لحظه ممکن است اطلاعات سیستم در دسترس افراد غیر مجاز بوده که این خود عواقب بدی را بدنبال دارد. فاکتورهای انتخاب یک میزبان خوب در زیر آورده شده است؛
الف) تعهد
ب) امنیت
ج) کیفیت
د) سرعت
در اکثر موارد تعهد با سابقه مترادف است. امنیت سیستم نیز خیلی مهم می باشد. در حال حاضر سرویس های ارزان قیمتی در بازار ارائه می شوند که از نظر امنیتی کاملا ضعیف اند (خبرهای گوناگون هک شدن پورتال های بزرگ دولتی-خصوصی را بررسی کنید). در ضمن اطلاعات شما در سیستم هم برای کاربران و خود شما مهم بوده و دوست ندارید که توسط افراد ناشناس به سرقت رفته و در جایی دیگر مورد استفاده قرار گیرند. کیفیت بالا نیز باعث کم شدن خطاها و UPTIME بودن سرور شما است. سرعت هم که به سرویس شما معنا بخشیده و باعث رضایت کاربران از سرویس است. تمامی این موارد با هم لازمه یک میزبان خوب است. 

 

 

محتوای دروس آموزش مجازی E-Content


1) محتوای دروس آموزش مجازی چیست


مطالب ارائه شده در کلاس های حضور شامل کتاب، جزوه، فایل کامپیوتری و اطلاعات تکمیلی است که بعد از توضیحات مطالب توسط استاد، در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. ولی در آموزش مجازی، استاد و کلاس مفهوم دیگری به خود می گیرد. استاد دیگر تمامی مطالب مربوط به دروس را حضور توضیح نداده و کلاس ها بصورت مجازی و آن هم محدود و غیر اجباری تشکیل می گردد. بنابراین محتوای دروس این نوع آموزش می بایستی جذاب قابلیت انتقال تمامی مطالب مورد نظر استاد به دانشجویان را داشته باشد.
با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه ، سیستم دیجیتالی محتوای دروس آموزشی بهترین گزینه است. این سیستم هم جذاب و درصد انتقال مطالب در آن حداکثر می باشد. در این روش که با استفاده از جدیدترین نرم افزار های صدا و تصویر در حوزه آموزش مجازی تهیه می گردد، صدای استاد به همراه مطالب مورد نظر بصورت یک مجموعه آماده سازی شده که بعد از بازبینی نهایی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. در حال حاضر این سیستم بهترین و پرطرفدارترین سیستم آموزش مجازی بوده و دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر از این سیستم استفاده می کنند.

 


2) فرایند تولید و گروه های درگیر

تولید دیجیتال مانند یک کارخانه عمل می کند، که از بخش های ورودی – خروجی – کنترل کیفیت تشکیل شده است. اطلاعات خام توسط هیئت عملی در اختیار گروه تولید قرار داده می شود. خروجی بعد از بازبینی نهایی توسط گروه کنترل کیفیت، در اختیار هیئت عملی جهت تایید نهایی قرار داده شده و بعد از تایید توسط ناظران سایت در بخش مربوطه قرار داده می شود. 
الف) گروه تولید
این گروه، به کار تولید محتوای دروس دیجیتال مشغولند. صدای استاد، متون و تصاویر مورد نظر، نمودارها، جداول، ایده ها و تمامی موارد مربوطه داده شده، جهت این کار در اختیار گروه قرار داده می شود. زمان بر ترین کار را گروه محتوای دیجیتال به عهده دارند. تجربه، سرعت، دقت، حوصله، کار گروهی، هماهنگی و وقت شناسی و سلیقه مواردی است که همگی با هم برای ارائه یک کار خوب دیجیتال مورد نیاز است.
ب) گروه کنترل کیفیت
جهت بالا بردن کیفیت و حذف خطاهای دیجیتالی احتمالی در دروس منتشر شده، این گروه کار نظارت بر این درستی علمی و کیفی مطالب را به عهده دارد.
ج) هیئت علمی
از کارهای هیئت علمی آماده سازی اطلاعات مورد نیاز (جزوه – کتاب) و پر کردن صدای درس است. دقت کنید که این صدا باید بوسیله خود استاد تهیه گردد. تجربه ثابت کرده است که در صورت تهیه این صدا بوسیله استاد، تمامی نکاتی مورد نیاز درس توسط خود استاد اشاره شده و با بالا و پایین بردن تن صدای خود، جاهایی که باید مورد تاکید قرار گیرد را مشخص می کند. این موارد در اختیار گروه تولید جهت دیجیتال شدن قرار داده می شود. 

 


3) مدیریت و برنامه ریزی تولید

گروه مدیریت تولید نیز کار سرعت نظارت، سیاست گذاری و ارائه بهترین روش جهت انجام فرایند تولید را به عهده دارد. بدون چنین مدیریتی، دروس به موقع آماده نشده یا کیفیت دروس ارائه شده به گونه قابل قبولی ارائه نمی شود. همچنین ارتباط هیئت علمی موسسه با گروه تولید توسط مدیریت تامین می گردد. در این گروه دانش فنی و مدیریتی نقش مهمی داشته تا با سریعترین روش ارتباط لازمه را برقرار و موارد را برطرف گردند.

 


4) کیفیت و ارتقا دادن محتوا

محتوای تولید شده به گونه ایست که هر زمان به درخواست هیئت علمی، قابل تغییر است. از نظر کیفی نیز می توان آنرا ارتقا داد. با پیشرفت کار در بخش های مختلف، نیاز به ارتقا سیستم و بهبود بخش های مختلف احساس می گردد. سیستم ارائه شده در تولید محتوای دروس دیجیتال، دارای چنین قابلیتی است. 

 

 

 

نکات قابل تامل در نرم افزار آکام

  •          این نرم افزار کاملا مبتنی بر وب بوده و قابلیت اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی و سامانه پیامک را دارد.
  •          با استفاده از این نرم افزار میتوانید اطلاعات خود را در اختیار سایر نرم افزار ها از طریق API  - وب سرویس  بگذارد.
  •          قالب نرم افزار  کاملا واکنشگرا بوده و در تبلت – موبایل و سایر ابزارهای ارتباطی به درستی نمایش داده میشود.
  •          این نرم افزار کاملا قابل توسعه بوده و هیچ محدودیتی در شخصی سازی آن وجود  ندارد.
  •          این نرم افزار قابل اتصال به انواع سیستم های مدیریت محتوا نظیر جوملا - وردپرس - دروپال - دات نت نیوک و .... را دارد.
  •          امکان توسعه نرم افزار تحت اندروید و IOS برای دسترسی راحت تر به نرم افزار
  •          قالب گرافیکی نرم افزار (دارای 5 رنگ بوده ) میتواند با توجه به موضوع فعالیت شما تغییر کرده و میتوان آنرا شخصی سازی نمود.
  •          مشاهده و بررسی آنلاین نرم افزار کاملا رایگان بوده و میتوانید از طریق واحد فروش درخواست دموی نرم افزار  را ارسال نمایید.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو