هک سایت چگونه به رتبه آن در نتایج جستجو آسیب می زند؟

Images
Images
Images
Images

هک سایت چگونه به رتبه آن در نتایج جستجو آسیب می زند؟

  • مقالات
  • 1,863 بازدید

وقتی که سایت در دسترس نباشد (اصطلاحا Down باشد)، رتبه سایت کاهش پیدا می کند

صفحه اول نتایج موتورهای جستجو، هدف اصلی همه ی وبمسترها است و هر مدیر سایتی تلاش می کند تا در این صفحه رتبه خوبی بگیرد. گاهی اوقات ممکن است با اینکه تلاش های زیادی برای بدست آوردن رتبه خوبی در SERP یا همان صفحه نتایج موتور جستجو انجام شده باشد، اما به یکباره رتبه سایت نسبت به قبل کاهش شدیدی پیدا کند. یکی از دلایل این کاهش، ممکن است هک شدن سایت باشد.
هنگامی که سایتی برای کاربر مضر باشد، موتور جستجوی گوگل دسترسی کاربران به آن را مسدود می کنند و رتبه آن را در نتایج جستجو کاهش می دهد و یا حتی آن را حذف می کند.
 
 
 

چرا هکرها هک می کنند؟

هکرها فقط برای خوش گذارنی هک می کنند؟ خیر. اغلب، هکر ها میخواهند جیب وبمستران را خالی کنند. آنها می خواهند خیلی سریع به منافعی که می خواهند برسند. آنها به دنبال رمز های عبور، هویت، اطلاعات حساب های بانکی و هرچیزی که دستشان به آن میرسد، هستند. به همین دلیل است که به آنها، مجرمان اینترنتی می گویند.
از سوی دیگر، ممکن است بخواهند از طریق سایت و یا کامپیوتر افراد دست به انجام کارهای مخفی و جاسوسی، سرقت نرم افزار، تجویز نسخه های ساختگی، سرقت موسیقی و در کل خالی کردن جیب دیگران بپردازند.
در واقع هکرها بجای اینکه کار خود را در یک شرکت به خوبی انجام دهند تا به شهرت لازم برسند، تصمیم دارند که به سیستم ها و سایت های دیگران نفوذ کنند و از طریق آنها بدون هیچ زحمت و تلاشی به هدف خود برسند.
برای انجام اینکار مثلا، یک نرم افزار که دارای اشکال (bug) می باشد را شناسایی می کنند و سپس نرم افزاری می نویسند که از این اشکال سوء استفاده می کند و سپس نرم افزاری که نوشتند را برای افراد و یا سایت های بی خبری که از باگ، اطلاعی ندارند ارسال می کنند و در نهایت موفق به هک آن می شوند.
اگر سایت شما یکی از آنها باشد، اصطلاحا مورد حمله قرار گرفته است. هنگامی که یک هکر به سایت شما دسترسی پیدا کرد، می تواند بر روی آن اسپم ارسال و یا یک نرم افزار مخرب (ویروس، کرم، تروجان) نصب کند.
 
 

 

تفاوت بین اسپم و نرم افزار مخرب در چیست؟

هک ها را می توان به دو بخش تقسیم کرد : 1. هرزنامه یا اسپم   2. تروجان
همه ما با ایمیل های اسپم آشنا هستیم. چه کسی این اطلاعات هرز را می خواند و به محتوای آنها دقت می کند؟ همه ی افراد قبل از خواندن ایمیل های اسپم آنها را حذف می کنند.
سایت های اسپم، سایت هایی هستند که به سایت های کلاهبردار لینک می دهند و شامل متون هرز هستند. این نوع اسپم ها ممکن است حتی بدون اطلاع شما اتفاق بیفتند. خیلی اوقات ممکن است با استفاده از لینکی مخفی که در کدهای سایت قرار داده اند، کاربران سایت را به سایت های کلاهبرداری مورد نظر انتقال دهند.
انرم افزارهای مخرب از سیستم و یا سایت برای گسترش خود استفاده می کنند. آنها از کامپیوتر به عنوان منبعی عظیم برای انتشار ویروس ها و اسپم ها در فضای مجازی استفاده می کنند. و پس از این انتشار گسترده شروع به برداشت اطلاعات حساب و اطلاعات کاربری قربانیان خود می کنند که سایت هک شده و وبمستر آن به عنوان سارق جلوه داده خواهد شد.

یک سایت چگونه آسیب پذیر می شود؟

اصلا صحیح نیست که یک سایت راه اندازی کنید و دیگر به آن کاری نداشته باشید. یک وب سایت سالم نیاز به نگهداری و پشتیبانی مداوم دارد.
بسیاری از سایت ها، از سیستم مدیریت محتوای وردپرس که یک نرم افزار مدیریتی متن باز است، استفاده می کنید. اما این به این معنی است که هرگونه آسیب پذیری که درون هسته سیستم مدیریت محتوای وردپرس، قالب ها و یا افزونه ها وجود داشته باشد به صورت عمومی اعلام خواهد شد.
قالب ها و افزونه های منسوخ شده برای هکرها جهت انجام عملیات هک بسیار مناسب و کاربردی هستند.
اگر در بروزرسانی سیستم مدیریت محتوا و همچنین افزونه ها و قالب هایی که درون این سیستم نصب شده است غفلت شود، ممکن است یکی از اهداف هکرها قرار گیرد.

ممکن است سایت به لیست سیاه گوگل اضافه شود

اگر گوگل احساس کند که سایتی دارای نرم افزار مخرب و اسپم است، آن را به لیست سیاه خود اضافه می کند. به اصطلاح سایت را قرنطینه می کند. برای این کار سایت را نشانه گذاری می کند و یا از نتایج جستجو حذف می کند. این یعنی اینکه رتبه سایت کاهش پیدا خواهد کرد.
این اتفاق روزانه برای 10000 سایت می افتد. اگر سایت وارد لیست سیاه گوگل شود، تقریبا 95 درصد ترافیک خود را از دست می دهد که رقم بسیار بالایی است.
یک روش هکی که به تازگی رونق پیدا کرده، وجود صفحات پرشده از PDF است. سوفوس، یک نرم افزار امنیتی است که این نوع هک را در بیش از صدها هزار صفحه پیدا کرده است.
Cloaking روش هک اسرارآمیز دیگری است. در این روش هکرها در جاهایی که الگوریتم های گوگل به آنها اعتماد دارند، با استفاده از لینک هایی کاربران را به سمت سایت های اسپم خود راهنمایی می کنند.
گوگل با قدرت تمام سعی در جنگیدن و حذف سایت های اسپم و مخرب با استفاده از الگوریتم های موتور جستجوگر خودش دارد.

چگونه متوجه هک شدن سایت شویم؟

اگر هنگام جستجوی سایت، درون موتور جستجوگر گوگل با صفحه ای مانند عکس زیر مواجه شدید، یعنی اینکه سایت هک شده است :

 

اخطار هک شدن سایت در گوگل

 

هنگامی که بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید با صفحه ای مانند عکس زیر مواجه خواهید شد:

 

هک شدن سایت و خطر آن برای نتایج جستجو

 

هنگامی که کاربران سایت ، تمایل به مشاهده سایت داشته باشند، اگر با این صفحه مواجه شوند و متوجه هک شدن سایت شوند، به تجارت و کسب و کار آن سایت لطمه و آسیب شدیدی وارد می شود. دیگر کاربران به سایت اعتماد نداشته و شاید هرگز مجددا به آن مراجعه نکنند!

اگر مدیر سایت در ابزار وبمسترتولز حساب کاربری داشته باشد، گوگل یک هشدار مبنی بر هک شدن سایت به وی خواهد داد. همچنین این پیغام به حساب های دامنه نیز ارسال می شود.

در صورتی که علائمی از هک شدن در سایت وجود نداشت و تمایل داشتید که سایتی را بررسی کنید، از ابزار اسکن رایگان بدافزار سایت Search Engine Ranking Report استفاده کنید.

چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم و یا آن را رفع کنیم؟

برای رفع هک یک سایت باید هزینه های سنگینی متحمل شد، اول اینکه باید سایت را از حالت هک شده خارج کرده و سپس باید مشتریانی که از دست رفته اند، بازگردانده شوند. رفع هک سایت از طریق بدافزارها راه پر پیچ و خمی است، که بعد از آن باید مطالب و محتوای سایت را بازسازی، و نهایتا با صرف زمانی طولانی سایت را از لیست سیاه گوگل خارج کرد. تعداد کمی از شرکت ها و طراحان حرفه ای سایت می توانند این کار را انجام می دهند و این کار برای اکثر وبمستران بسیار دشوار و پیچیده است.

برای جلوگیری از هک شدن سایت،  باید از یک شرکت معتبر و خبره در زمینه طراحی سایت استفاده کنید. شرکتی که از بروز باشد و آخرین نکات امنیتی را در نرم افزارهای خود لحاظ کند. همچنین پشتیبانی قوی داشته باشد تا دائما سایت را بروز کند. لذا فراموش نکنید که به بخش پشتیبانی قرارداد خود اهمیت بدهید و لزوم هزینه کردن برای آن را درک کنید. در غیر اینصورت همه سرمایه و زحمات شما با یک هک ساده ممکن است به باد رود.

به طور منظم از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید. اطلاعات در فضای مجازی هیچ گاه امن نیستند و هر لحظه امکان هک شدن آنها وجود دارد. بنابراین سعی کنید همیشه از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید.

خلاصه

سعی کنید قبل از اینکه سایت توسط هکرها هک شود، با اقداماتی ساده آن را به بستری امن تبدیل کنید و یا با شرکت های طراحی سایتی که این خدمات را برای شما انجام می دهند در تماس باشید و پروژه خود را با خیال راحت به آن ها واگذار کنید تا دیگر دغدغه هک شدن سایت را نداشته باشید.

در اینجا ضرب المثل معروف : " پیشگیری بهتر از درمان است " نکته بسیار مهمی است که باید آن را رعایت کنید.

 

پست های تصادفی

تجارت الکترونیک چیست ؟
تجارت الکترونیک چیست ؟
به وجود آمدن روش های تجارت الکترونیک باعث رونق و ایجاد شدن کسب کارهای بسیاری در سطح جهان شده است....

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو