راهکار های توسعه کسب و کارهای کوچک

Images
Images
Images
Images

راهکار های توسعه کسب و کارهای کوچک

  • مقالات
  • 2,071 بازدید

 

اگر به تازگی یک کسب و کار را شروع کرده اید، باید چندین نکته را به خاطر داشته باشید تا موفق شوید. به یاد داشته باشید در مسیر پر فراز و نشیبی قدم گذاشته اید. در طول مسیرتان موفقیت ها و شکست های فراوانی را تجربه خواهید کرد ، هیچ وقت به خاطر شکست نا امید نشوید و مهم تر اینکه بعد از موفقیت مغرور نشوید. در تمام اوقات سعی کنید واقع بین باشید و موقعیت فعلی خود را همانگونه که هست ببینید. اگر می خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید باید سعی کنید از گرفتن تصمیم های هجانی خودداری کنید ، کسب و کاری موفق است که آهسته و پیوسته به جلو حرکت کند. بسیاری از کسب و کار ها بوجود می آیند در مدت کوتاهی پیشرفت می کنند و پس از مدت کوتاهی هم از بین می روند که متاسفانه بیش از ۸۰% کسب و کار های تازه تاسیس به این عاقبت دچار می شوند.

 

از یاد نبرید:

"بازاریابی یک فرآیند بلند مدت است و باید سعی کنید کارهایی انجام دهید که در دراز مدت به شما آسیب نرساند. ممکن است شما یک برنامه بازاریابی کوتاه مدت اجرا کنید که فروشتان را افزایش دهد اما بعد از مدتی فروشتان بسیار کاهش پیدا کند."

 

در ادامه نکاتی را برای افزایش شانس موفقیت کسب و کار نوپای شما بیان کرده ایم که اگر آنها را رعایت کنید ، احتمال موفقیت شما دو چندان می شود و اگر آنها را رعایت نکنید احتمالا با مشکلاتی مواجه می شوید.

 

بر روی یک محصول تمرکز کنید.

سعی کنید برای کسب و کار خود یک یا دو محصول یا خدمت اصلی پیدا کنید. ممکن است فکر کنید اگر تعداد خدمات و محصولات شما زیاد باشد شما موفق تر می شوید اما در بسیاری از کسب و کار های کوچک ، تمرکز بر روی یک یا دو محصول ریسک کمتری دارد و فروش شما را افزایش می دهد. البته انتخاب محصول اصلی باید با دقت صورت بگیرد.

محصول اصلی شما باید یک نیاز اصلی باشد نه یک نیاز زودگذر. در صورتی که یک نیاز زود گذر را به عنوان محصول اصلی کسب و کارتان انتخاب کنید ، تب فروش این محصول بعد از مدتی از بین می رود و پس از آن کسب و کار شما دیگر قادر به ادامه مسیر نخواهد بود.

بعد از اینکه محصول اصلی خود را مشخص نمودید فقط بر روی فروش محصول اصلیتان تمرکز کنید و پراکنده کار نکنید. محصول اصلی شما باید تکیه گاه اصلی کسب و کار شما باشد پس تا می توانید این محصول را بازاریابی کنید و بفروشید. هیچ وقت سعی نکنید بی دلیل محصول اصلی خود را با دیگر محصولات جایگزین کنید همچنین محصولات خود را بی دلیل توسعه ندهید.

محصول اصلی شما ، هویت کسب و کار شماست، سعی کنید هویت منحصر به فردی داشته باشید اگر سعی کنید محصول یا خدمتی مشابه دیگران ارائه کنید، شانس موفقیت شما کاهش می یابد.

شما می توانید برای افزایش فروش خود محصولات یا خدمات جانبی مرتبط با محصول اصلی خود را ارائه دهید اما همیشه به یاد داشته باشید که هر چیزی به جز محصول اصلی، فقط یک محصول جانبی است و نه بیشتر.

بسیاری از شرکت ها بعد از موفقیت در یک زمینه سعی می کنند وارد سایر زمینه ها نیز بشوند و اینگونه هویت خود را از بین می برند. این کار همیشه باعث کاهش فروش محصول اصلی شما می شود و احتمال دارد محصول جدید نتواند به اندازه محصول اصلی شما سود آوری داشته باشد.

 

فروش جانبی خود را تقویت کنید.

فروش جانبی می تواند کسب و کار شما را توسعه دهد. فروش جانبی عبارتست از محصولاتی که شما می توانید در کنار محصول اصلی خود به مشتری ارائه دهید. در حقیقت این محصولات، کامل کننده محصول اصلی شماست و مشتری شما در بسیاری از مواقع در کنار خرید محصول اصلی، از شما محصولات جانبی را مطالبه می کنند پس شما می توانید بدون صرف هزینه بازاریابی از این طریق فروش خود را افزایش دهید و برنامه بازاریابی خود را بر روی محصول اصلی متمرکز کنید.

 

به مشتریان فعلی بیشتر بفروشید.

یکی از راههای ارزان فروش کالا، فروش به مشتریان فعلی است. بنابراین بعد از اینکه فردی از شما خرید کرد و مشتری شما شد ، او را از دست ندهید. او قبلا یکبار از شما خرید کرده و می تواند باز هم مشتری شما باشد او به شما اعتماد دارد و به راحتی از شما خرید می کند. اگر از مشتریتان اطلاعاتی ندارید پس در برنامه های بازاریابی خود دچار مشکل خواهید شد. سعی کنید اطلاعاتی از علاقه مندان و مشتریانتان جمع آوری کنید و آنها را طبقه بندی کنید تا بتوانید فروش خود را افزایش دهید. بسیاری از افراد حاضر نیستند در مرحله ی اول از شما خرید کنند اگر بتوانید ارتباط خود را حفظ کنید می توانید در مراحل بعدی بفروشید.

 

برون سپاری کنید.

سعی کنید کارهای پاره وقت خود را تا حد ممکن برون سپاری کنید. برون سپاری شیوه مفیدی برای صاحبان کسب و کار های کوچک است که می توانند کارهای خود را در سریع ترین زمان انجام دهند و مهم تر از همه هزینه تمام شده کار برای آنها ارزانتر خواهد بود و تعهداتی مانند بیمه و حقوق ثابت نیز وجود نخواهد داشت. مثلا اغلب شرکت های کوچک به حسابدار تمام وقت نیاز ندارند اما همه ی شرکت ها به حسابدار نیاز دارند. حالا چه می توان کرد؟ یک راه استخدام یک حسابدار است که باید به او حقوق ثابت بپردازید و با مسائلی مانند بیمه و … دست و پنجه نرم کنیدو راه دیگر استفاده از برون سپاری یا Out Sourcing است. برون سپاری به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به پرداخت حقوق ثابت و استخدام نیرو ، کارهایتان را در کمترین زمان با بودجه دلخواهتان انجام دهید و هیچ تعهد استخدامی نیز نخواهید داشت.

بسیاری از افراد فکر می کنند هرچه افراد بیشتری را استخدام کنند کسب و کارشان بهتر خواهد شد. اما اینطور نیست. سعی کنید نیروهایی را استخدام کنید که حداقل ۸۰% اوقات برای آنها کار داشته باشید. اگر حتی از نظر مالی مشکلی نداشته باشد و فردی را استخدام کنید که بیشتر اوقات بیکار باشد، وجود او در محیط دفتر شما باعث می شود تا راندمان سایر کارکنان شما نیز کاهش یابد.

 

وب سایت داشته باشید.

در کمتر مقاله ای بوده که به اهمیت وب سایت برای کسب و کار ها اشاره نکرده باشم. متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند نیازی به وب سایت ندارند که کاملا در اشتباهند ، امروزه شما در هر کسب و کاری که هستید به داشتن یک وب سایت برای معرفی کسب و کارتان و فروش محصولاتتان نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید ۲۴ ساعت شبانه روز فروش داشته باشید و همواره مشتریان بتوانند در مورد خدمات و محصولات شما اطلاعات کسب کنند.

 

"داشتن یک وب سایت برای کسب و کار شما یک سرمایه گذاری است با این حال مبلغ زیادی برای شما هزینه نخواهد داشت."

 

با هزینه کم کسب و کارتان را معرفی کنید.

شاید فکر کنید بهترین راه برای معرفی محصولات شما یک برنامه تبلیغاتی پر هزینه است اما اگر پول کافی برای اینکار ندارید، وارد این قمار نشوید. شما راه های بسیار زیادی برای معرفی محصول و کسب و کارتان دارید که هزینه ی بسیار کمی برای شما خواهد داشت. شما می توانید همایش ها و سخنرانی های مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید و اسپانسر آنها شوید یا حتی از برگزارکننده بخواهید کسب و کار شما را معرفی کند یا به نحوی اطلاعات شرکت کنندگان را جمع آوری کنید.

شما همچنین می توانید کلاس های آموزشی رایگان یا سخنرانی های رایگان برای معرفی محصولتان برگزار کنید. همچنین با داشتن اطلاعات تماس علاقه مندان مانند شماره تماس و ایمیل می تواند از طریق خبرنامه های ایمیلی و پیامکی کسب و کارتان را معرفی نمایید.

 

منبع: بازاریابی

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو