درباره فین تک چه میدانید؟

Images
Images
Images
Images

درباره فین تک چه میدانید؟

  • مقالات
  • 2,185 بازدید

فین تک چیست؟

این روزها بارها واژه فین‌تک(fintech) را در رسانه‌ها و خصوصا گروه‌هایی که در حوزه مالی فعالیت دارند، می‌شنوید. ولی چقدر با این حوزه آشنا هستیم. با نگاهی به واژه نامه‌ها متوجه می‌شویم که این واژه به قدری جدید است که حتی تعریفی برایش در برخی از آنها وجود ندارد. اما باید بدانید که تاثیری که این حوزه بر نحوه تعاملات افراد با کسب و کارها ایجاد می‌کند، غیر قابل انکار است.

 

فین تک چیست؟

فین‌تک یا تکنولوژی مالی (Financial Technology) حوزه‌ای ازخدمات مالی است که بر پایه تکنولوژی شکل می‌گیرد. فین‌تک به استارتاپ‌ها، شرکت‌های دیجیتالی و یا حتی شرکت‌های مالی که از قدیم فعال‌اند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید خدمات مالی ارائه می‌دهند، مربوط می شود .

رشد فین‌تک در حوزه مالی روش کار بسیاری از کسب و کارها را برای همیشه تغییر می‌دهد. بر اساس گزارشی از اکسنچر(Accenture) سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه فین تک از ۹۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار تا ابتدای سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است و در این بین اروپایی‌ها بیشترین رشد را در این حوزه با ۲۱۵ درصد یا ۱٫۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ داشته‌اند.

در واقع کاری که استارتاپ‌های حوزه فین‌تک با استفاده از تکنولوژی انجام می‌دهند این است که خدمات مالی فعلی را با هزینه‌ای پایین‌تر و همچنین با استفاده از راهکاری بر پایه IT و تجربه‌ای جدید و ساده به افراد ارائه می‌دهند.

اغلب مردم فین‌تک را استارتاپ‌هایی می‌دانند که می‌خواهند بانک‌ها و موسسات مالی را از صحنه حذف کنند و سبک جدیدی از خدمات مالی را ارائه دهند. اما باید بدانیم که این حوزه فقط استارتاپ نیست. بازیگران این اکوسیستم همه بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های بزرگی هستند که به نحوی خدمات مالی ارائه می‌دهند.

حتی نباید شرکت‌های فراهم آورنده زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات مالی و انتقال وجه  را از این زنجیره خارج کرد. همه این بازیگران با هم اکوسیستم مورد نیاز استارتاپ‌ها و شرکت‌های خدمات مالی را فراهم می‌کنند تا در انتهای زنجیره آنچه ارزشمند است به دست مشتریان بانک‌ها برسد.

برای مثال می‌توان در هریک از حوزه‌های فین‌تک، به  شرکت‌های فعال و مطرح زیر اشاره کرد:

  • بترمنت(Betterment) در حوزه سرمایه‌گذاری
  • پراسپر(Prosper)  در حوزه وام‌دهی فرد به فرد
  • استرایپ(Stripe) در حوزه انتقال وجه و پرداخت
  • موون (Moven) در حوزه بانکداری فردی
  • لیموناد(Lemonade) در بخش بیمه

 

حوزه های مختلف فین تک

اگر به روند فین تک نگاهی بیندازیم در حال حاضر بیشتر فعالان این اکوسیستم بر ارائه خدمات B2C تمرکز دارند. ولی در آینده انتظار می‌رود که در سایر بخش‌های این حوزه مثل ارز دیجیتال، بازار تسهیلات، ضمانت و همچنین حوزه B2B نیز فعالان بیشتری وارد شوند.

 

جمع سپاری

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مالی در حوزه جمع‌سپاری فین‌تک، به افراد با ایده‌های بزرگ کمک می‌کنند تا بتوانند در کمترین زمان سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌هایشان را بدست بیاورند. این سرمایه از هر نقطه‌ای از جهان و توسط افرادی که حتی تا کنون ندیده‌اند جمع می‌شود. جمع‌سپاری روش جایگزین مدل سنتی است که در آن افراد ماه‌ها می‌بایست با سرمایه‌گذار یا بانکی برای وام مذاکره می‌کردند. امروز کارآفرین‌ها از پنجره‌ای به اسم اینترنت متشکرند چرا که با جادوی جمع‌سپاری می‌توانند در کمتر از چند هفته سرمایه مورد نیازشان را برای شروع کار بدست بیاورند.

 

انتقال وجه بین‌المللی

حوزه دیگری از فین‌تک است که توسط تکنولوژی و نوآوران بسیار تغییر کرده است. انتقال وجه ارزی از طریق کانال سنتی آن بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. ترنسفر وایز(TransferWise) راهکارهای انتقال وجه بین‌المللی سنتی را تغییری اساسی داده است. این برنامه به شرکت‌های کوچک و افراد اجازه می‌دهد تا با هزینه‌ای بسیار کمتر از مدل سنتی آن انتقال وجه انجام دهند.

دو مثال بالا نمونه‌هایی از حوزه‌های فین‌تک است که موجب انجام ساده و کم هزینه کارها شده است. با استفاده از این تکنولوژی افراد و شرکت‌ها می‌توانند در هزنیه‌های خود صرفه‌جویی کنند و با همان سرعتی که انتظار دارند کارهای مالی خود را هم انجام دهند.

 

منبع: پایگاه تخصصی نرم افزار ایران

پست های تصادفی

UX Design چیست؟
UX Design چیست؟
گرافیک‌دیزاین، همواره همگام با توسعه فناوری و خلق نیازهای جدید، ابعاد گسترده‌تر و پیچید...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو