BCC و CC در ارسال ایمیل چیست؟

Images
Images
Images
Images

BCC و CC در ارسال ایمیل چیست؟

  • مقالات
  • 5,772 بازدید
برای ارسال ایمیل در سه قسمت می توانید ایمیل های دریافت کننده های ایمیل را وارد کنید :
1) در قسمت "To" که گیرنده اصلی نامه است، 
2) در قسمت "CC" مخفف 'carbon copy' یعنی کسی است که می خواهید علاوه برگیرنده اصلی ایمیل شما را دریافت کند (یک رونوشت نامه)
3) در قسمت "BCC" مخفف 'blind carbon copy' یعنی شخصی است که بدون اطلاع دیگر دریافت کنندگان (to , bcc) ایمیل شما را دریافت میکند(یعنی کسانی که در to و cc هستند ایمیل فردی که در bcc نوشته شده را نمیبینند)
با استفاده از  BCC ، امکان مخفی نگه داشتن آدرس دریافت کنندگان یک Email ، فراهم می گردد . بر خلاف آدرس هائی که در فیلد To و یا CC درج و امکان مشاهده آنان توسط سایر دریافت کنندگان وجود دارد ، امکان مشاهده آدرس های درج شده در فیلد  BCC توسط سایر دریافت کنندگان وجود نخواهد داشت(  ارسال نسخه ای از نامه به شخص ثالث بدون این که به دریافت کننده اولیه نامه اطلاعی داده شده باشد  ) .
مثال:
فرض کنید امیر یک نامه را به سه نفر ارسال میکند:
نفر اول مجید است که ایمیلش در to نوشته شده
نفر دوم علی است که ایمیل او در cc نوشته شده
نفر سوم رضا است که ایمیل او در bcc نوشته شده
بعد از اینکه نامه مربوطه ارسال شد:
مجید ایمیل را دریافت میکند: او در قسمت cc نام علی را میبیند و متوجه میشود که علی نیز ایمیل را دریافت کرده
علی نیز گیرنده اصلی نامه را می بیند(یعنی مجید را) 
ولی هیچ کدام نمی توانند ببینند که یک رونوشت نیز به رضا ارسال شده است.
با اینکه آن دو نمی توانند ببینند که یک رونوشت به رضا ارسال شده ولی رضا میبیند که مجید و علی نیز این ایمیل را دریافت کرده اند.
پس نام هر کس در bcc باشد ایمیل او از نظر دیگر دریافت کنندگان نامه محفوظ می ماند.

چرا می بایست از BCC استفاده نمود ؟
در این رابطه می توان به دلایل زیر اشاره نمود :

 محرمانگی :در برخی موارد  لازم است که به دریافت کنندگان یک Email این امکان داده شود تا بدانند چه افراد دیگری نیز آن را دریافت داشته اند . در برخی حالات دیگر ممکن است شما قصد ارسال یک Email برای چندین دریافت کننده را دارید و نمی خواهید آنان نسبت به این موضوع آگاه گردند که نامه ارسالی توسط چه افراد دیگری نیز دریافت شده است . مثلا"  زمانی که شما یک Email را به نمایندگی از سازمان و یا یک موسسه تجاری برای مشتریان خود ارسال می نمائید ، صیانت از لیست مشتریان ، بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتی که از فیلدهای To و یا CC به منظور ارسال یک Email برای دریافت کنندگان متعددی استفاده می گردد ، دریافت کنندگان Email هر گونه پاسخی که به پیام ارسالی داده خواهد شد را نیز دریافت خواهند کرد ( مگر این که فرستنده آنان را از لیست حذف نماید ) .

پیگیری : در صورتی که قصد پیگیری ، دستیابی و یا آرشیو نامه های الکترونیکی ارسالی بر روی یک account دیگر را داشته باشید، می توان از BCC استفاده نمود . در چنین مواردی یک نسخه از نامه های الکترونیکی ارسالی به صورت اتوماتیک به  یک account دیگر و بدون اطلاع دریافت کنندگان Email ارسال می گردد . 

رعایت حقوق دریافت کنندگان : نامه های الکترونیکی فوروارد شده ، اغلب شامل لیست های طولانی از آدرس هائی است که توسط فرستنده قبلی و با استفاده از فیلد CC ، ارسال شده است . اینگونه آدرس ها عموما" فعال و معتبر بوده و خوراک مناسبی برای توزیع کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته، خواهند بود .علاوه بر این ، تعداد زیادی از نامه های الکترونیکی حاوی ویروس از آدرس های Email موجود در پیام هائی که شما دریافت می نمائید ، استفاده نموده و اقدام به جمع آوری آدرس های فوق می نمایند .بنابراین، وجود اینگونه لیست های طولانی در پیام های فوروارد شده ، تمامی آدرس های موجود در لیست را در معرض تهدید قرار خواهد داد  ( در صورت آلودگی پیام های دریافتی ) .

تعداد زیادی از  استفاده کنندگان نامه های الکترونیکی ، پیام های دریافتی را با استفاده از فیلد CC  برای تمامی اعضاء موجود در دفترچه آدرس خود، فوروارد می نمایند . پیشنهاد می گردد، دوستان خود را تشویق نمائید در مواردی که قصد فوروارد پیام هائی را برای شما دارند از فیلد BCC ، استفاده نمایند .در چنین مواردی ، امکان مشاهده آدرس Email شما توسط سایر افراد کمتر می گردد. به منظور پیشگیری در مقابل اینگونه مسائل ، پیشنهاد می گردد علاوه بر استفاده از BCC در صورت فوروارد نمودن پیام ها ، تمامی آدرس های Email موجود در پیام ، نیز حذف گردد . 

چگونه می توان از BCC استفاده نمود ؟ 
اکثر برنامه های ارسال Email دارای گزینه ای به منظور استفاده از فیلد BCC ( پائین تر از فیلد To ) ، می باشند . در برخی موارد ، ممکن است گزینه فوق به صورت پیش فرض فعال نشده باشد و لازم است از یک گزینه دیگر به منظور فعال نمودن آن استفاده گردد . مثلا" در برنامه Outlook به منظور فعال نمودن فیلد BCC ، می توان از طریق منوی View گزینه All headers را در زمان ایجاد یک نامه الکترونیکی جدید ، انتخاب نمود و در نسخه 2013 این نرم افزار باید در تب options  گزینه BCC را فعال و انتخاب نمود.
در صورتی که قصد دارید تمامی دریافت کنندگان یک Email را در فیلد BCC مشخص نمائید و برنامه ارسال کننده ، اجازه  ارسال یک نامه الکترونیکی بدون درج یک آدرس در فیلد To را نمی دهد ، می توانید آدرس Email خود را در فیلد To درج نمائید . بدین ترتیب ، علاوه بر مخفی نگه داشتن هویت سایر دریافت کنندگان ،می توان از ارسال موفقیت آمیز یک پیام نیز اطمینان حاصل نمود .

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو