میزبان هایی که باید ایرانی شوند

Images
Images
Images
Images

میزبان هایی که باید ایرانی شوند

  • وِیژه
  • 2,384 بازدید

الزام سایت های ایرانی به انتقال سرورهای میزبان شان به داخل کشور و به دنبال آن رونق کسب و کار دیتاسنترهای ایرانی و افزایش ترافیک داخلی موضوعی است که به طور جدی در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد تا راه اندازی شبکه یک هزار میلیارد تومانی ملی اطلاعات بر بستر اینترانت داخلی علاوه بر حاشیه های امنیتی آن، توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.به گزارش عصر ارتباط، پس از الزام انتقال میزبانی سایت‌های دولتی و همکاران خصوصی‌شان به داخل کشور اکنون نوبت به انتقال میزبانی سایت‌های پربازدید به داخل کشور رسیده است؛ سایت‌های ایرانی که طبق رتبه‌بندی الکسا، سرویس‌دهنده بلاگفا، سایت پیوندها، میهن‌بلاگ و پرشین بلاگ در صدر آن قرار دارند.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد از میان چهار سایت ذکرشده به جز میهن‌بلاگ بقیه سایت‌ها در سرورهای خارج از کشور میزبانی شده‌اند به طوری که سایت‌های بلاگفا و پرشین‌بلاگ که حاوی دستنوشته‌های فردی کاربران آنها هستند، در آمریکا میزبانی می‌شوند.


نکته جالب در این میان میزبانی سایت پیوندها، سایتی که در صورت مراجعه به یک سایت فیلتر شده، کاربر به این سایت هدایت می‌شود و دومین سایت ایرانی پربازدید است که در سوئد میزبانی می‌شود و مجریان طرح پالایش فضای مجازی علی‌رغم همه توصیه‌ها و فرامین خود برای کاربران عمومی لزومی به انتقال سرور میزبانی خود به داخل کشور ندیده‌اند.

سایت پیوندها - peyvandha

طبق اعلام علی‌اصغر انصاری معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران، قرار است پس از الزام سایت‌های دولتی به انتقال سرورهای میزبان‌شان به داخل کشور، سایت‌های پربازدیدکننده نیز به داخل کشور منتقل شوند.

او گفت: «در بحث ساماندهی، دامنه‌های اینترنتی، ‌آدرس‌‌ها و ‌میزبانی‌های سایت‌ها را تا حد زیادی ساماندهی کرده‌ایم. کارهایی که می‌شد انجام داد که فضای موجود را بهره‌ورتر کند، انجام داده‌ایم

انضاری افزود:‌ «تلاش می‌کنیم روش‌های حمایتی‌ای پیدا کنیم تا سایت‌هایی را که پربازدید هستند و فقط به دلیل گرانی میزبانی و گرانی پهنای باند در خارج از کشور هاست شده‌اند، به داخل کشور منتقل کنیم تا بتوانیم ترافیک را در داخل کشور بیشتر توزیع کنیم.»

سازمان فناوری اطلاعات ایران از زمان تصویب و ابلاغ برنامه پنجم توسعه اقداماتی را برای راه‌اندازی دیتاسنترهای داخلی و یافتن مشتری برای آنها در پیش گرفت که انتقال میزبانی وب‌سایت‌های ایرانی به سرورهای داخل کشور از جمله آنها بوده است تا علاوه بر توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری راه‌اندازی دیتاسنترهای ملی و استانی، امنیت دسترسی به اطلاعات آنها را نیز تضمین کرده و هزینه کمتری بابت انتقال ترافیک بین‌الملل برای این سایت‌های ایرانی بپردازد.

بر همین اساس طبق بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور و مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات را فراهم کند.

سازمان فناوری اطلاعات ایران طبق آخرین اعلام رسمی خود موفق شده است بیش از 90 درصد سایت‌های دولتی را به مهاجرت به میزبان‌های داخلی ملزم کند و به دنبال آن تمامی شرکت‌های همکار و پیمانکار با دولتی‌ها نیز ملزم به اجرای طرح مهاجرت شدند.


با توجه به اظهارات انصاری مبنی بر اندیشیدن تمهیداتی برای مجاب کردن سایت‌های پربازدید به انتقال سرورهایشان به داخل کشور، از میان سایت‌های پربازدید ایرانی طبق رده‌بندی‌های الکسا سایت‌های خبری تابناک، بلاگ اسکای، خبرآنلاین، طلا، خبر فارسی، دیجی کالا، خبرگزاری ایسنا و شرکت مخابرات ایران روی سروهای خارجی هاست شده‌اند.

بر این اساس سایت تابناک روی سروری در آمریکا، بلاگ اسکای در آمریکا، خبرآنلاین در آلمان، طلا در آمریکا، خبر فارسی در کانادا، دیجی کالا در کانادا، ایسنا در کانادا و شرکت مخابرات ایران در بریتانیا هاست شده‌اند.

از میان 20 سایت برتر ایرانی، سایت‌های میهن‌بلاگ، کلوب، بانک ملت، بانک ملی، تبیان، خبرگزاری فارس، عصر ایران، رفاهی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روی سرورهای ایرانی هاست شده‌اند.

طبق گفته انصاری، با اقداماتی که سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز کرده است و با تنظیماتی که میزبان‌ها می‌توانند روی سامانه فیزیک نظری انجام داده و آی‌پی‌های رنج 10 را اعلام کنند، دسترسی به آنها روی ترافیک اینترانتی ممکن خواهد بود و این کار موجب می‌شود علاوه بر اینکه هزینه‌های میزبانی و پهنای باند در کشور به شدت کاهش یابد، ترافیک قابل توجهی نیز در داخل کشور به وجود بیاید.

همچنین با انتقال آنها به داخل کشور و روی دیتاسنترهای ملی، استانی و شرکت‌های خصوصی به عنوان اجزایی از شبکه ملی اطلاعات و انتقال ترافیک آنها روی اینترانت وعده داده‌شده 20 مگابیتی تا اندازه زیادی از حجم ترافیک پهنای باند بین‌الملل کشور کاسته خواهد شد و نگرانی‌های امنیتی دولت مبنی بر فقدان امنیت دسترسی به سایت‌های ایرانی میزبانی شده در خارج از كشور در هر شرایطی کاسته خواهد شد.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو