باز هم لنگر کشتی و کندی اینترنت کشور!

Images
Images
Images
Images

باز هم لنگر کشتی و کندی اینترنت کشور!

  • وِیژه
  • 2,466 بازدید

 

بد نیست وزیر ارتباطات به این پرسش پاسخ دهند که در حال حاضر چه اتفاق امنیتی در کشور در حال انجام است که باید از سرعت لاک پشتی اینترنت کاسته شود؟!

جهان صنعت - چند روزی است که سرعت اینترنت به پایین‌ترین حد ممکن خود رسیده است و این مسئله نه تنها اعصاب و روان کاربران را به هم ریخته بلکه اشک آنها را نیز درآورده است، اختلالاتی که همیشه به برخورد لنگر کشتی به کابل‌های فیبر‌نوری زیردریایی ختم می‌شود و مشخص نیست که چرا طی این سال‌ها فقط لنگر این کشتی‌ها به کابل‌های زیردریایی ایران برخورد می‌کند؟!

در حالی که بسیاری از کاربران انتظار داشتند بعد از برگزاری برخی رویدادهای مهم (از جمله رویدادهای سیاسی طی روز‌های اخیر) در کشور سرعت اینترنت به حال عادی بازگردد اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه نتیجه معکوس داشته و بعد از اتمام این رویدادهای مهم به کندی اینترنت نیز اضافه شده است.

وجود مشکل در کابل‌ها و مسیرهای بین‌الملل، اختلال در کابل‌های زیردریایی و در نهایت ملاحظات امنیتی برخی مواردی هستند که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گاه موجب کندی و اختلال در اینترنت می‌شوند.

وزیر ارتباطات در این خصوص گفت: کندی اینترنت دلایل متعددی می‌‌تواند داشته باشد که در برهه‌های زمانی مختلف به آنها اشاره شده است اما در ابتدای دولت نهم، ما پهنای باند بین‌الملل را از هفت درگاه دریافت می‌کردیم اما اکنون تعداد این درگاه‌ها دو برابر شده و به ۱۴ درگاه رسیده است.

به گفته وی، در این میان گاه به دلایلی ممکن است برخی درگاه‌ها با مشکل مواجه شوند و در کابل‌های بین‌الملل یا در مسیر منتهی به کشور اختلالی ایجاد شود که در این موارد ترمیم آن بخش یا تامین پهنای آن از سوی درگاه‌های دیگر بین دو روز تا یک هفته زمان می‌گیرد و همین مسئله موجب کندی اینترنت در این مدت می‌شود.وزیر ICT در ادامه کابل‌های زیردریایی و اختلالات آنها را از دیگر دلایل کندی اینترنت کشور دانست و گفت: گاه هم شاهد بوده‌ایم که اختلالات ایجاد شده در شبکه اینترنت کشور به کابل‌های زیردریای عمان برمی‌گردد که اکنون با ایجاد یک کابل موازی زیردریایی تلاش شده است حجم مشکل در این زمینه کم شده و بخش اعظمی از ترافیکی که در این زمینه وجود دارد منتقل شود.

اما تقی‌پور از ملاحظات امنیتی به عنوان یکی دیگر از دلایل کندی اینترنت در برخی زمان‌ها یاد کرد و افزود: با توجه به حملات متعددی که در ارتباط با اینترنت کشور صورت می‌گیرد ما نیز گاه ناچار به تشدید ملاحظات امنیتی هستیم و این مساله موجب ایجاد محدودیت‌هایی در پهنای باند و سرعت اینترنت می‌شود.

در اینجا بد نیست وزیر ارتباطات به این پرسش پاسخ دهند که در حال حاضر چه اتفاق امنیتی در کشور در حال انجام است که باید از سرعت لاک پشتی اینترنت کاسته شود؟! (شاید هم به دلیل امنیتی آقای وزیر نتوانند به این پرسش پاسخ دهند.)

در هر صورت افت و خیزهای سرعت و کیفیت اینترنت در کشور ما داستانی بلند بالا دارد و هر‌از‌چندگاهی به دلایل مختلف مثل قطع شدن کابل فیبر‌نوری یا مسائلی از این قبیل چهره‌ای نشان می‌دهد.

افت شدید در مسیر کیفیت اینترنت طی هفته‌های گذشته باعث بروز گله‌های بسیاری از سوی کاربران این شبکه در کشور شد و حتی به دنبال آن بسیاری از فعالیت‌ها در پاره‌ای از مقاطع زمانی معطل ماندند. کارهایی همچون پشتیبانی از راه دور که معمولا از طریق شبکه اینترنت محقق می‌شود به قدری در روزهای اخیر با مشکلات اتصال و پهنای باند روبه‌رو است که بسیاری حاضر شدند عطایش را به لقای آن ببخشند.

اما عضو کمیسیون صنایع و ‌معادن مجلس چندی پیش در گفت‌وگویی اختلالات شبکه اینترنت را موقتی اعلام کرده و گفته بود برخی کنترل‌ها باعث ایجاد مشکلات در این شبکه شده است.
البته نادر قاضی‌پور با اشاره به اینکه وضعیت شبکه اینترنت به طور پیوسته توسط مجلس و کمیسیون صنایع بررسی می‌شود، تاکید کرده بود: این اختلالات موقتی است و تا چندی دیگر بر طرف می‌شوند.

از سویی دیگر شرکت‌های PAP به عنوان ارایه‌کننده اینترنت پرسرعت می‌گویند که پهنای باند با کیفیت به دست ما نمی‌رسد.
شرکت ارتباطات زیرساخت نظر دیگری دارد و معتقد است زیرساخت همان پهنای باندی را که در اختیار می‌گیرد به شرکت‌های pap می‌دهد و حتی خواسته است برای اثبات ادعای خود خبرنگاران را به بازدید از شبکه زیرساخت ببرد.

در هر حال آنقدر موضوع تکراری «مقصر کیست؟» و «دلایل کندی اینترنت چیست»؟ پیش کشیده شده و به نتیجه نرسیده که همان بهتر که درباره آن صحبتی نشود چراکه نه شرکت ارتباطات زیرساخت موضوع قطعی و محدود کردن ارتباطات را برعهده می‌گیرد و نه شرکت‌های خصوصی ارایه‌دهنده این خدمات از موضع خود کوتاه می‌آیند.

وزیر ارتباطات هم هر‌از‌چند‌گاهی با بالا گرفتن قطع و وصل‌های مکرر و کندی اینترنت مقصر را لنگر کشتی معرفی می‌کند، لنگری که اگر توان صحبت داشت هزار باره از خود دفاع می‌کرد اما در حال حاضر دیواری کوتاه‌تر از لنگر کشتی وجود ندارد.
حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام این مشکلات کی به پایان می‌رسد.
    

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو