سرعت اینترنت تعریفی ندارد

Images
Images
Images
Images

سرعت اینترنت تعریفی ندارد

  • وِیژه
  • 2,316 بازدید

یک کارشناس مسائل فناوری اطلاعات معتقد است که در بحث اینترنت دو رویکرد در حال پیگیری است؛ اولی ارتباط درون کشور یا اینترانت و دومی وضعیت سرعت اینترنت در کشور که در مقایسه با کشورهای دیگر چندان هم بالا نیست. علی اصغر کاظمی - کارشناس فناوری اطلاعات - با اشاره به این دو رویکرد اظهار کرد: در رابطه با بحث اینترانت چون سرورها در داخل کشور در نظر گرفته شده‌اند، دسترسی کاربران به این محتواها بسیار سریع‌تر خواهد بود و عملا قیمت آن در مقایسه با سرویس اینترنت به مراتب پایین‌تر است به همین منظور ما محدودیتی در زمینه ترافیک داخل کشور نخواهیم داشت. 
در این راستا اپراتور چهارم متعهد شده که تا پایان سال ۹۴ کشور را به فیبر نوری مجهز کند و درصورت تحقق این طرح کاربران می‌توانند بسیاری از خدمات را از بستر اینترانت داخلی تهیه کنند. 

او افزود: اما در رابطه با بحث اینترنت درحال حاضر با توجه به وضعیتی که در سایر کشورها همچون کره جنوبی و ژاپن به چشم می‌خورد وضعیت ما نسبت به آن‌ها تعریفی ندارد چرا که این کشورها در زمینه پهنای باند عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. 

وی همچنین در ادامه به متولی بحث پهنای باند یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت در کشور اشاره کرد و افزود: متولی این موضوع در داخل شرکت ارتباطات زیرساخت است و در سال‌های اخیر در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده برای مثال تعداد خطوط ورودی پهنای‌باند به کشور افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث شده تا مانند سال ۸۶ شاهد قطعی کلی اینترنت در کشور نباشیم. 

او ادامه داد: در سال‌های اخیر اگر هم مشکلی بوجود آمده در زمینه کندی سرعت اینترنت بوده درنتیجه وضعیت اینترنت کشور نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است. 
البته وضعیت کلی در مقایسه با سایر کشورها مناسب نیست برای مثال دسترسی به اینترنت در کره جنوبی ۴۰ مگابیت بر ثانیه است و یا حتی در بعضی از کشور‌های اروپایی شاهد ارائه‌ی اینترنت یک گیگابیت برثانیه به کاربران خانگی هستیم. 

کاظمی به برنامه پنجم توسعه اشاره و مطرح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه باید ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت دسترسی داشته باشند که کشور هنوز به این عدد دست نیافته‌ایم. 

این کارشناس مسائل فناوری اطلاعات گفت: در حقیقت در رابطه با مبحث اینترنت ما با مباحثی مانند قانون گذاری و وضعیت فنی روبه‌رو هستیم. در رابطه با مباحث فنی که شرکت ارتباطات زیرساخت به افزایش پهنای باند بین‌المللی و فراهم کردن امکانات دست زده است. 
اما در مورد بحث قوانین فعلا کاربران خانگی می‌توانند تا سقف ۱۲۸ کیلوبیت به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند که البته این سرعت می‌تواند با تدبیرهایی که در زمینه اینترنت به وسیله شورای عالی فضای مجازی صورت می‌گیرد تغییر کند. 

او به صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات اشاره و مطرح کرد: در رابطه با بحث انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت، وزیر صحبت‌هایی را مطرح کردند که نوید خروج انحصار زیرساخت در زمینه پهنای باند را به شرکت‌های خصوصی می‌دهد. این موضوع باعث ایجاد یک فضای رقابتی در بین شرکت‌ها برای ورود پهنای باند به کشور خواهد شد و کاهش قیمت را نیز به دنبال دارد. 

کاظمی معتقد است: بحث اینترنت در ایران را می‌توان به یک مثلث تشبیه کرد که ضلعی اول آن پهنای باند، ضلع دوم قوانین بالادستی و ضلع آخر قیمت را به خود اختصاص داده است. اگر خواستار توسعه در وضعیت اینترنت کشور هستیم باید هر سه فاکتور ذکر شده را در نظر بگیریم بدین معنا که درصورت مطلوب بودن هر سه عامل شاهد پیشرفت وضعیت اینترنت در کشور خواهیم بود. 

وی در ادامه به وضعیت کم فروشی و قیمت اینترنت در کشور اشاره کرد و گفت: در رابطه با رعایت حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قوانین جدیدی را وضع کرده و نظارتی شدیدی را برروی آن‌ها اعمال می‌کند. در حقیقت هر شرکت نمی‌تواند با نرخ و ضریب اشتراک دلخواه به فروش سرویس ADSL در کشور اقدام کند. 
او ادامه داد: این موضوع به این معنی است که اپراتور باید میزان ضریب اشتراک و سایر قضایا را مشخص کند. قبلا این موضوع نادیده گرفته می‌شد اما با قوانین جدیدی که روی کار آمده این امکان از اپراتورها گرفته شده است. در این راستا شرکت‌ها موظف هستند سامانه اندازه‌گیری سرعت ارائه دهنده تا اپراتور و اپراتور تا کاربر را به کاربران ارائه دهند. بنابراین کاربر می‌تواند از تمامی حقوق خود در این رابطه آگاه شود. 


کاظمی در پایان به مشکلات شرکت‌های خصوصی با شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: درواقع زیرساخت مسی کشور از گذشته توسط شرکت مخابرات تامین شده است. 
این شرکت در گذشته دولتی بود و وظیفه تامین زیرساخت کشور را به گردن داشت و نباید تبدیل به شرکتی خصوصی می‌شد. بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات، این اپراتور اقدام به ارائه خدمات اینترنتی در کشور کرد. 
چون شرکت ارتباطات زیرساخت از قبل توسط خود مخابرات ایجاد شده بود قیمت سرویس‌های اینترنتی مخابرات در مقایسه شرکت‌های خصوصی پایین‌تر می‌شود و رقابتی ناعادلانه بوجود آورد. 
در همین رابطه شرکت‌های خصوصی در مواقعی نیاز به مراجعه به شرکت مخابرات را دارند و این موضوع سبب می‌شود که این شرکت در مواردی همکاری‌های لازم را انجام ندهد. 
برای مثال محدود شدن امکان توسعه پورت‌ها و وضعیت پهنای باند یکی از این مشکلات است که شرکت‌های خصوصی با مخابرات بر سر آن با مشکلاتی رو به رو هستند. 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو