نرم‌افزار متن‌باز 30 ساله شد

Images
Images
Images
Images

نرم‌افزار متن‌باز 30 ساله شد

  • وِیژه
  • 2,144 بازدید
سی سال قبل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۳ نخستین بذر نرم‌افزارهای متن‌باز و سیستم‌عامل لینوکس کاشته شد و شخصی به نام "ریچارد استالمن"(Richard Stallman) برای نخستین بار پایه چنین نرم‌افزارهایی را بنا کرد.استالمن در آن زمان به آزمایشگاه Artificial Intelligence Lab وابسته به "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) پیوست و طرح‌های جدید net.unix-wizards و net.usoft newsgroups را نخستین بار در این آزمایشگاه مطرح کرد.

پس از این جریان بود که مبحث Free Unix! یا همان نرم‌افزار یونیکس آزاد مطرح شد و در سراسر جهان گسترش یافت.

استالمن در این خصوص گفت: «پس از آغاز این جریان من سعی کردم نرم‌افزاری سازگار با Unix تولید کنم که این سیستم‌ نرم‌افزاری در نهایت GNU نام‌گذاری شد. این نرم‌افزار به گونه‌ای ساخته شد که هرکس می‌توانست از آن استفاده کند، آن را به صورت رایگان در اختیار می‌گرفت. در این جریان زمان، پول، برنامه‌ها و تجهیزت اهمیت بسیار زیادی داشتند».

بسیاری از بخش‌های نرم‌افزار GNU توسط خود استالمن نوشته شد که از جمله آن می‌توان به سیستم همگردان C موسوم به GCC و سیستم اتوماسیون gMaker اشاره کرد.

سیستم‌عامل GNU OS نیز در این زمان نیاز به یک هسته مرکزی داشت و یک دانشجوی فنلاندی رشته علوم رایانه به‌نام "لینوس توروالدس"( Linus Torvalds) در سال ۱۹۹۱ فعالیت خود را روی یک نسخه رایگان از Unix روی رایانه شخصی خود آغاز کرد و در نتیجه سیستم‌عاملی را با نام لینوکس(Linux) به تولید رساند.

سیستم عامل لینوکس امروزه یکی از معمو‌ل‌ترین سیستم‌های عامل در سراسر جهان محسوب می‌شود. توروالدس در جریان توسعه این سیستم‌عامل در اصل موفق شد هسته مرکزی آن را شکل دهد و آنچه که ما امروزه با نام Linux می‌شناسیم را در اختیارمان بگذارد. البته باید توجه داشت بسیاری از بخش‌های پشتیبان در نسخه امروزی سیستم‌عامل لینوکس در اصل از همان پروژه GNU شکل گرفته‌اند.

چند سال پس از این جریان استالمن سیستم‌عامل لینوکس را به GNU/Linux تغییر نام داد که البته این نام چندان مورد پذیرش قرار نگرفت و بیشتر کاربران آن را با نام Linux شناختند.

در آخرین بررسی سالانه مرکز توسعه سیستم‌عامل لینوکس، "بنیاد لینوکس" اعلام کرد که تا سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۱۰ هزار کارشناس توسعه‌دهنده نرم‌افزار در ۱۰۰۰ شرکت توسعه نرم‌افزاری روی هسته مرکزی لینوکس کار می‌کرده‌اند.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو