جستجوي گوگل بهعلاوه جهان شما، گامي بلند بهسمت بازاريابي اجتماعي محسوب ميشود كه استفاده از گوگل پلاس را ضروري ساخته است. با وجود قابليت جديد جستجوي اجتماعي گوگل، 3 تغيير اصلي و اساسي در صفحه نتايج جستجوي شما بهوجود خواهد آمد كه بايد آنها را در نظر داشته باشيد.
نتايج شخصي
اولين مورد اين است كه تعاملات شخصي شما، براي عبارات مشابه در صفحه نتايج نشان داده خواهد شد. براي مثال زماني كه عبارت «فناوري» را براي جستجو تايپ كنيد، ممكن است نتايج برخي از همكارانتان را مشاهده كنيد.
جستجو بهعلاوه جهان شما نتايج مخصوص به شما را با يك آيكون، سر انسان به رنگ آبي مشخص ميكند. اين نتايج تمام مواردي است كه در گوگل پلاس براي شما بهاشتراك گذاشته شده يا جزو نتايج عمومي است كه همه ميتوانند به آنها دسترسي داشته باشند. تصاوير نيز در اين نتايج نمايش داده ميشود؛ البته اگر به عبارت جستجو شده مربوط باشد. اگر شما بهدنبال نتايج مربوط به جستجوي خودتان نيستيد، روي لينك «مشاهده تمام نتايج» (See all results) كليك كنيد تا به سمت اطلاعاتي هدايت شويد كه بهوسيله نتايج جستجوي شخصي شما محدود نشدهاند.
پروفايلها در جستجو
تغيير بزرگ دوم كه حتما بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه پروفايلهاي شخصي نيز در نتايج نشان داده ميشوند و هنگامي كه شما اسم شخصي را در دايرههاي دوستيتان در گوگل پلاس تايپ ميكنيد بهطور خودكار تكميل ميشود.
زماني كه يك پروفايل پيشبيني شده (پروفايلي كه اسم آن شخص به طور خودكار تكميل شده است) را انتخاب كنيد، نتايج مربوط به گوگل پلاس آن شخص و نتايج وابسته به آن در وب به شما نشان داده ميشود. اما از آنجا كه آن شخص يك صفحه گوگل پلاس دارد، نتايج گوگل پلاس او نسبت به اطلاعات ديگر در اينترنت رتبه بالاتري خواهد داشت.
افراد و صفحهها
و در نهايت آخرين تغيير ايجاد شده مربوط به نتايج جستجو براي افراد و صفحههاي مربوط به عبارت جستجوشونده شماست كه در بالا و سمت راست مرورگر نشان داده ميشود. براي مثال اگر شما كلمه «فيلم» را تايپ كنيد، يكسري از پروفايلهاي گوگل پلاس را كه برجسته شدهاند، خواهيد ديد كه به فيلم مربوط هستند.
اين قابليت همچنين به شما اجازه ميدهد اين افراد را به دايره دوستان خود اضافه كنيد. بهعنوان يك نتيجه، اين بخش به يك قابليت حياتي براي اشخاص و مشاغل در زمينه افزايش بازديدكنندگان در پروفايلهاي اجتماعيشان از طريق گوگل تبديل خواهد شد. با «افراد و صفحهها» در گوگل، نتايج مربوط به گوگل پلاس در صفحه نتايج بسيار برجسته نشان داده ميشود و كيست كه نخواهد آنجا ديده شود؟
چگونه امكان «جستجو بهعلاوه جهان شما» را غيرفعال كنيم؟
اگر شما از تغييراتي كه گوگل در قابليت جستجوي خود زماني كه وارد حساب خود شدهايد خوشتان نميآيد، ميتوانيد كاري كنيد تا ديگر نتايج شخصي به شما نشان داده نشود. اولين راهي كه براي اينكار وجود دارد بهوسيله يك ضامن مناسب است كه گوگل در گوشه بالا، سمت راست مرورگر شما اضافه كرده است.
اگر «جستجو بهعلاوه جهان شما» فعال باشد، آيكون آدم مربوط به آن تيره است. براي مشاهده نتايج پايهاي بدون شخصيسازي، تنها كافي است روي آيكون جهان كليك كنيد.
روش دوم براي انجام اين عمل، بهروزرساني تنظيمات جستجويتان است. شما ميتوانيد اين كار را به اين صورت انجام دهيد: روي شكل چرخدنده كه در بالا سمت راست مرورگرتان قرار دارد كليك و «تنظيمات جستجو» را انتخاب كنيد. سپس زير «نتايج شخصي» گزينه «استفاده نكردن از نتايج شخصي» را انتخاب و تنظيمات جديد خود را ذخيره كنيد.
اين كار نتايج و پروفايلهاي شخصي را هنگام جستجو غيرفعال ميكند ولي «افراد و صفحهها» در بخش گوگل پلاس يك قسمت اضافي براي نتايج است كه بدون توجه به تنظيمات شما يا ورودتان در گوگل پلاس در جاي خود باقي ميماند.
اين قابليت براي فروشندگان اينترنتي به چه معني است؟
با وجود اين تغييرات بسياري از فروشندگان اينترنتي ممكن است سردرگم شوند كه اين قابليتها چگونه بر كار آنها تاثير ميگذارد. در حال حاضر، وسعت تاثيري كه جستجو بهعلاوه جهان شما ممكن است روي فروشها و بازاريابي اينترنتي بگذارد دقيقا مشخص نيست ولي يكچيز معلوم است؛ زمان آن رسيده كه روي گوگل پلاس بهعنوان يك موتور اجتماعي جدي تمركز كنيم. بنابراين تمام پستهايي را كه در فيسبوك و توييتر بهاشتراك ميگذاريد در گوگل پلاس نيز قرار دهيد!
در بالا گفته شد كه افراد و صفحهها در گوگل پلاس براي اشخاص و مشاغل اهميت بسياري خواهد داشت. اين بخش جايگاهي برجسته در صفحه نتايج به خود اختصاص داده و با هر كليك روي آن، بالاتر ميآيد؛ بنابراين بخشي از ترافيك نتايج معمولي جستجو و همچنين نتايج غيررايگان را بهسمت خود ميكشد. قطعا ميخواهيد صفحه شما در بخش افراد و صفحهها نشان داده شود و گوگل اكنون اين كار را براي شما انجام داده است.
براي ديده شدن در اين بخش، اولين قدم اين است كه يك صفحه گوگل پلاس بسازيد! بسياري از افراد و صاحبان كسب و كار در ساختن صفحههاي گوگل پلاس تعلل ميكنند؛ زيرا بهزعم آنها تمام ابتكارات مربوط به رسانههاي اجتماعي بايد محدود به توييتر و فيسبوك باشد، ولي حالا آنها اهميت صفحههاي گوگل پلاس را در جستجو بهعلاوه جهان شما درك كردهاند. بعد از ساخت يك صفحه، گوگل پيشنهاد ميكند يك تصوير به آن اضافه و اطلاعات پروفايل خود را بهطور كامل پر كنيد. مطمئن شويد كه صفحه گوگل پلاس شما حاوي تمام اطلاعاتي است كه شما ميخواهيد بهوسيله آنها رتبهبندي شويد.
بعد از آن گوگل بهاشتراكگذاري اطلاعاتي را پيشنهاد ميكند كه براي شما مهم هستند. هرچه محتوايي كه ارائه ميكنيد، بيشتر با مسائلي در ارتباط باشد كه ميخواهيد در آنها رتبه بگيريد، در آن عبارات رتبه بهتري بهدست خواهيد آورد. همچنين محتوايي كه به اشتراك گذاشتهايد به دست افرادي ميرسد كه شما را در دايره دوستان خود اضافه كرده و بهدنبال مواردي مشابه ميگردند.
از همه مهمتر اينكه مطمئن شويد به دايره دوستان افراد مختلف اضافه شدهايد. اطلاعات شما زماني مفهوم پيدا ميكند كه افرادي داشته باشيد كه به آن اطلاعات علاقهمند باشيد. هرچه در دايرههاي بيشتري باشيد، بيشتر در نتايج افراد و صفحهها در گوگل پلاس نشان داده ميشويد. اين موضوعي جذاب براي تازهواردان گوگل پلاس است.