Vicarious؛ استارت‌آپ رازآلود در حوزه هوش مصنوعی!

Images
Images
Images
Images

Vicarious؛ استارت‌آپ رازآلود در حوزه هوش مصنوعی!

  • عمومی
  • 2,361 بازدید

حتما شما هم با ما هم عقیده هستید که زندگی بدون تصویرپردازی و تصورات ذهنی، لطف و صفای چندانی نخواهد داشت. ویژگی که شاید اضافه شدن آن به دنیای رایانه‌ها بتواند مشکلات زیادی را از جوامع انسانی برطرف کند. 

همین ایده، انگیزه‌ای شده تا تیم پایه‌گذار Vicarious، استارت‌آپی فعال در حوزه هوش مصنوعی را راه‌اندازی کند که تا همین‌جای کار هم پشتیبانی برخی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین نام‌های حال حاضر سیلیکون ولی را نیز به همراه داشته است. Vicarious در حال حاضر روند توسعه راهکاری جدید برای پردازش داده‌ها را با الهام گرفتن از جریان اطلاعات در مغز انسان دنبال می‌کند. به زبان ساد‌ه‌تر و به نقل از موسس این استارت‌آپ، متخصصان این شرکت در تلاشند تا قابلیتی معادل با تصویرسازی‌های ذهنی و خیال‌پردازی را با هدف بهبود هوشمندی ماشین‌ها به رایانه‌ها اضافه کنند. 

این در حالی است که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت در چند سال اخیر با پردازش حجم عظیمی از داده‌ها در قالب شبکه‌های عصبی و برپایه آنچه "یادگیری عمیق" خوانده شده گام‌های مهمی را در این زمینه برداشته‌اند. در پرتو این تلاش‌ها، در حال حاضر سیستم‌های مجهز به یادگیری عمیق می‌توانند چهره و یا نوع یک حیوان را با دقت بالا شناسایی کنند اما این شبکه‌های عصبی، تخمینی ساده‌انگارانه از فعل و انفعالاتی است که در مغز انسان به وقوع می‌پیوندد.  

Vicarious موفق به رونمایی از نسل جدیدی از الگوریتم‌های شبکه عصبی شده که قابلیت‌های بیشتری را برپایه آنچه در طبیعت مشاهده می‌کنیم در خود گنجانده است. از مهم‌ترین این قابلیت‌ها می‌توان به توانایی تصویرسازی از آنچه در قالب اطلاعات دریافتی (در سناریوهای مختلف) پیش روی رایانه قرار می‌گیرد اشاره کرد که به نوعی راهکاری جدید برای تصویرسازی و خیال‌پردازی مصنوعی به حساب می‌آید. موسس این استارت‌آپ معتقد است در صورت نیاز به طراحی متفاوتی که هوشی هم‌سنگ با نمونه‌های انسانی را پیاده‌سازی کند باید از نمونه‌ها و راهکارهای کاملا متفاوتی هم بهره گرفت.

علی‌رغم سروصدای زیادی که در آغاز به کار این استارت‌آپ شاهد بودیم، Vicarious چند سالی است که ساکت و آرام به کار خود ادامه می‌دهد اما بنابر اعلام مسئولان شرکت، در سال جاری جزئیات بیشتری از تحقیقات این شرکت منتشر خواهد شد و آن‌طور که عنوان شده نسخه‌های اولیه اما تحسین‌برانگیزی از کاربردهای رایانه‌های تجهیز شده به تصویرپردازی را شاهد خواهیم بود. 

مقر اصلی این شرکت، به هیچ وجه شبیه به یک شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی که قرار است تحولی عظیم در این حوزه ایجاد کند نیست. ساختمان و فضایی ساده برای شرکت درنظر گرفته شده و با ورود به آن چندین و چند مهندس را مشاهده خواهید کرد. نکته قابل توجه اینکه روی برخی از میرهای کار، سنسورهای سه‌بعدی کینکت مایکروسافت به چشم می‌خورد. 

اسکات فنیکس، مدیرعامل 33 ساله این شرکت در خصوص فعالیت‌های Vicarious می گوید:

" در حال حاضر با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به توان محاسباتی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های جذاب و هدفمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی هستیم. در طول 15 سال آینده، سریع‌ترین رایانه‌ها قادر خواهند بود در هر ثانیه، محاسباتی به مراتب بیشتر از آنچه توسط نورون‌ها یا همان یاخته‌های عصبی مغز انسان قابل دست‌یابی است انجام دهند. با این تفاسیر باید اذعان داشت تا حد زیادی به اهداف خود نزدیک شده‌ایم."

با این وجود، فعالیت Vicarious فراتر از افزایش توان محاسباتی است. ابداعات این شرکت در زمینه‌های ریاضیاتی باعث شده تقلیدی هوشمندانه از فرایندهای پیاده‌سازی شده در مغز انسان را شاهد باشیم. 

به عقیده فنیکس، یکی از محدودیت‌های فعلی شبکه‌های عصبی مصنوعی آن است که جریان اطلاعاتی آن‌ها یکطرفه است. او در این خصوص می‌گوید:

"اگر به جریان اطلاعاتی در شبکه‌های عصبی کلاسیک نگاه کنید، معماری یک‌طرفه را مشاهده خواهید کرد اما در مغز انسان، ارتباط‌های بازخوردی بیشتری در مقایسه با ارتباطات به سمت جلو وجود دارد. همین امر باعث شده نیمی از جریان اطلاعاتی را از دست بدهیم."

بدنیست بدانید Vicarious تا اینجا نیز توانسته توانایی خود در سیستم‌های تفسیرگر را به خوبی به نمایش بگذارد. به عنوان نمونه، در سال 2013 این شرکت از سیستمی رونمایی کرد که توانایی حل کپچاها (تصاویر امنیتی که برای جلوگیری از ثبت‌نام روبات‌ها در سرویس‌های اینترنتی استفاده می‌شود) را داشت.

سیستم‌های شناسایی تصویری در رویکرد جدید می‌توانند استفاده‌های عملی فراوانی مانند شناسایی کالاهای مختلف در قفسه‌های فروش و یا حتی تفسیر صحنه‌های واقعی زندگی را آن‌هم به طرزی هوشمندانه داشته باشند. تیم پایه‌گذار استارت‌آپ Vicarious معتقد است راهکار ارائه شده توسط آن‌ها می‌تواند در حوزه‌های دیگر اطلاعاتی مانند زبان و یا حتی استدلالات منطقی نیز مورد استفاده قرارگیرد.

فنیکس عنوان داشته این شرکت می‌تواند پیش‌نمایشی از راهکار جدید را در قالب روبات‌ها در سال جاری ارائه دهد. این در حالی است که در وب‌سایت این شرکت نیز درخواستی برای جذب نیروهای متخصص در زمینه روباتیک به چشم می‌خورد. 

Dileep George عضو دیگر تیم پایه‌گذار استارت‌آپ Vicarious در خصوص کاربرد بالقوه راهکارهای ارائه شده از سوی این شرکت می‌گوید:

"روی کاغذ، سیستم‌های ارائه شده می‌توانند به‌طور خودکار مشخصه های فیزیکی موادی مانند آب را شناسایی کنند که این امر می‌تواند به تشریح بهتر وضعیت آب و هوایی کمک کند."

این دیدگاه جاه‌طلبانه برای آینده بشر به Vicarious کمک کرده تا سرمایه 72 میلیون دلاری را جذب کند. 

بر خلاف گوگل، فیس‌بوک و یا حتی بایدو، Vicarious حتی هیچ مقاله و یا ابزار قابل بررسی و یا استفاده‌ای (توسط محققان) را روانه بازار نکرده است اما اهداف قابل توجه این شرکت، دلایلی موجه برای صبر بیشتر سرمایه‌گذاران در جهت مشاهد محصول نهایی فراهم کرده است.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو