نتایج تحقیقات این مرکز نشان میدهد تبلتها و اسمارتفونها روی فرآیندهای ذهنی و توسعه فکری کودکان تاثیر میگذارند اما به همان شیوهای که بازی کردن با دیگر اسباببازیها و وسایل تاثیرگذار خواهد بود. به زبان دیگر؛ اگر توسعهدهندهگان تبلت و اسمارتفون بتوانند نرمافزارها و برنامههایی طراحی کنند که مناسب توسعه ذهنی کودکان باشد؛ این تجهیزات نه تنها مضر نیستند بلکه بهتر از بسیاری از اسباببازیهای موجود در بازار میتوانند به توسعه ذهنی و فکری کودکان کمک کنند.
کودکان از دست زدن به صفحهنمایش لذت میبرند و دوست دارند چیزهایی را تغییر دهند و با رنگها و اشیا بازی کنند و اتفاقهای غیرمنتظرهای را ببینند. این لذت میتواند مثبت و سازنده باشد یا به یک اعتیاد تبدیل شود. در این میان توسعهدهندهگان برنامههای موبایل و در بخشی از کار والدین هستند که باید فرآیند بازی و یادگیری کودک روی تبلت و اسمارتفون را هدفمند مدیریت و کنترل کنند. نتایج تحقیقات مرکز تحقیقاتی کودکان سیاتل نشان میدهد نرمافزارها و صفحهنمایشهای لمسی ذهن یک بچه را نابود نمیکنند؛ به شرطی که بازی با این دستگاهها به یک اعتیاد و مثلا شش ساعت پشت سرهم بازی کردن تبدیل نشود. چون در آن صورت ذهن کودک فرصتی برای اکتشاف در دنیای بیرون را نخواهد داشت و چیزهایی که باید در این مقطع از زندگی تجربه کند را از دست میدهد و ذهنش فقط با ساختار این دستگاهها خو میگیرد.
در یک جمعبندی میتوان گفت استفاده معتدلانه و مناسب از دستگاههای هوشمند امروزی که در هر خانهای چندین عدد یافت میشود و نمیتوان کودک را ازشان دور یا منع کرد؛ اشکالی ندارد و مضر نیست اما والدین باید مواظب باشند این سرگرمی و بازی کودک جنبه اعتیادآور پیدا کند و طوری نشود که هر چیزی حتا بازی با دیگر کودکان یا رفتن به پارک و شهربازی را فدای نشستن پای تبلت و اسمارتفون کند.