تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌ها برای ذهن کودکان خطرناک نیستند

Images
Images
Images
Images

تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌ها برای ذهن کودکان خطرناک نیستند

  • عمومی
  • 2,211 بازدید
آیا دستگاه‌های هوشمندی مانند تبلت و اسمارت‌فون برای ذهن کودکان مضر و خطرناک هستند؟ واقعا تاثیرات مثبت و منفی بازی با دستگاه‌های هوشمند برای کودکان چیست؟ این سوالی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از دانشمندان و محققان به دنبال یافتن جواب‌اش هستند. اما جدیدترین تحقیق مرکز تحقیقات کودکان سیاتل امریکا می‌گوید این تجهیزات آن‌چنان که تصور می‌شود خطرناک نیستند.

نتایج تحقیقات این مرکز نشان می‌دهد تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌ها روی فرآیندهای ذهنی و توسعه فکری کودکان تاثیر می‌گذارند اما به همان شیوه‌ای که بازی کردن با دیگر اسبا‌ب‌بازی‌ها و وسایل تاثیرگذار خواهد بود. به زبان دیگر؛ اگر توسعه‌دهنده‌گان تبلت و اسمارت‌فون بتوانند نرم‌افزارها و برنامه‌هایی طراحی کنند که مناسب توسعه ذهنی کودکان باشد؛ این تجهیزات نه تنها مضر نیستند بلکه بهتر از بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار می‌توانند به توسعه ذهنی و فکری کودکان کمک کنند. 

کودکان از دست زدن به صفحه‌نمایش لذت می‌برند و دوست دارند چیزهایی را تغییر دهند و با رنگ‌ها و اشیا بازی کنند و اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای را ببینند. این لذت می‌تواند مثبت و سازنده باشد یا به یک اعتیاد تبدیل شود. در این میان توسعه‌دهنده‌گان برنامه‌های موبایل و در بخشی از کار والدین هستند که باید فرآیند بازی و یادگیری کودک روی تبلت و اسمارت‌فون را هدف‌مند مدیریت و کنترل کنند. نتایج تحقیقات مرکز تحقیقاتی کودکان سیاتل نشان می‌دهد نرم‌افزارها و صفحه‌نمایش‌های لمسی ذهن یک بچه را نابود نمی‌کنند؛ به شرطی که بازی با این دستگاه‌ها به یک اعتیاد و مثلا شش ساعت پشت سرهم بازی کردن تبدیل نشود. چون در آن صورت ذهن کودک فرصتی برای اکتشاف در دنیای بیرون را نخواهد داشت و چیزهایی که باید در این مقطع از زندگی تجربه کند را از دست می‌دهد و ذهنش فقط با ساختار این دستگاه‌ها خو می‌گیرد.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت استفاده معتدلانه و مناسب از دستگاه‌های هوشمند امروزی که در هر خانه‌ای چندین عدد یافت می‌شود و نمی‌توان کودک را ازشان دور یا منع کرد؛ اشکالی ندارد و مضر نیست اما والدین باید مواظب باشند این سرگرمی و بازی کودک جنبه اعتیادآور پیدا کند و طوری نشود که هر چیزی حتا بازی با دیگر کودکان یا رفتن به پارک و شهربازی را فدای نشستن پای تبلت و اسمارت‌فون کند.

 

پست های تصادفی

هکرهای صیاد
هکرهای صیاد
فیشینگ نوعی سرقت هویت است که از طریق شبکه‌های رایانه‌ای انجام می‌شود. حملات م...
فیلترینگ کارساز نیست
فیلترینگ کارساز نیست
 باید این نکته را در نظر داشت که شاید در آینده نزدیک برای دسترسی به شبکه‌های اینترنتی و...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو