سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات مبتنی بر دی‌اِن‌اِی با قابلیت نگه‌داری هزاران سال

Images
Images
Images
Images

سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات مبتنی بر دی‌اِن‌اِی با قابلیت نگه‌داری هزاران سال

  • عمومی
  • 2,042 بازدید
در هر لحظه هزاران عکس توسط کاربرانی از سرتاسر دنیا در مراکز داده‌های مربوط به شرکت‌های بزرگ ذخیره می‌شود. از عکس نوزاد تا جدیدترین ماهواره‌ها. ذخیره‌سازی این حجم بی‌پایان عکس، نیازمند مراکز داده بسیار وسیع و حجم زیادی از سخت‌افزارها است.

دانشگاه واشنگتن با همکاری محققان شرکت مایکروسافت، روشی پیشنهاد داده‌اند که با کمک آن می‌توان حجم زیادی از داده‌های دیجیتال را در فضایی فوق‌العاده محدود ذخیره‌سازی کرد. در این روش به‌منظور رمزگذاری (encode)، ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌های دیجیتال، از مولکول‌های دی‌اِن‌اِی استفاده کرده‌اند. ظرفیت ذخیره‌سازی مولکول‌های دی‌اِن‌ای، میلیون‌ها بار بیشتر از ابزارهای ذخیره‌سازی فعلی است.

این گروه که متشکل از محققانی از حوزه‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی (bioengineering) و مهندسی برق است، حاصل کار خود را در قالب مقاله‌ای منتشر کرده‌اند. این گروه نه تنها موفق به رمزگذاری داده‌های دیجیتال مربوط به چهار فایل تصویری روی توالی‌های دی‌اِن‌ای شده‌اند، بلکه توانسته‌اند این فرایند را به طور معکوس نیز اجرا کنند؛ به طوری که می‌توانند بدون از دست رفتن حتی یک بایت از اطلاعات، عکس را از روی دی‌اِن‌ای بازیابی کنند. این روش حتی برای ذخیره و بازیابی تصاویر ویدیویی نیز کاربرد دارد.

«Luis Ceze»، دانشیار علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «این مولکول شگفت‌انگیز تولید شده است تا به طور مؤثری همه اطلاعات مربوط به ژن‌های شما و چگونگی عملکرد یک سیستم زنده در آن ذخیره شود.» این اطلاعات بسیار فشرده هستند و پایداری زیادی دارند؛ به طوری که سال‌ها باقی می‌مانند. او اضافه می‌کند: «در حقیقت ما کاربری آن را طوری تغییر دادیم تا داده‌های دیجیتال نظیر عکس‌ها، ویدیوها و اسناد روی آن ذخیره شود، طوری که صدها یا شاید هزاران سال قابل دسترسی و مدیریت باشد.»

 

پست های تصادفی

ایمیل‌های هك شده
ایمیل‌های هك شده
چطور می‌توانید بفهمید ایمیل شما هک شده است؟ پس این مقاله را تا انتها بخوانید!دوستان شما...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو