بادا ، سیستم عامل موبایل سامسونگ

Images
Images
Images
Images

بادا ، سیستم عامل موبایل سامسونگ

  • مقالات
  • 3,365 بازدید

بادا نام سیستم عامل موبایل سامسونگ است که نسخه اول آن در فوریه 2010 به دنیا معرفی شد و نسخه دوم این سیستم عامل در آگوست 2011 معرفی شد. (بادا یک لغت کره ای و به معنایدریاست) سامسونگ در 18 ماه گذشته بیش ار 10 مدل گوشی مختلف با این سیستم عامل ارائه کرده است که همگی از مشخصات فنی خوبی برخودارند و قیمت پایین تری نسبت به گوشی های اندرویدی دارند.

چشم انداز بادا

شعار بادا "تلفن هوشمند برای همه" است. بادا اصلا دنبال رقابت با اندروید و آیفون نیست! بلکه بادا به دنبال بازاری کشف نشده است. بادا میخواهد کسانی را که از موبایل های معمولی (feature phone) استفاده میکنند ، به سوی خود جذب کند. به همین دلیل است که قیمت گوشی هایی با سیستم عامل بادا، بسیار کمتر از معادل های اندرویدی اش است.

.

سرمایه گذاری روی بادا

برای گسترش یک اکوسیستم باید پول خرج کرد ! سامسونگ بعنوان دومین فروشنده ی موبایل در جهان پس از نوکیا، باید کاری کند تا شما بجای یک گوشی اندرویدی، یک گوشی با سیستم عامل بادا بخرید. سامسونگ برای رسیدن به این هدف باید سه دسته از افراد را راضی نگه دارد:

  •     خریدار
  •     فروشنده
  •     توسعه دهنده

موبایل های سامسونگ

گوشی های سامسونگ با سیستم عامل بادا

خریدار : واقعا چرا شما باید اندروید را با آن هم نرم افزاری که برایش نوشته شده رها کنید و یک گوشی با سیستم عامل بادا بخرید؟ دلیل شما یک چیز می تواند باشد: مشخصات فنی خوب با قیمت پایین. برای اینکار سامسونگ از سود خودش میزند تا قیمت گوشی های بادایی را پایین بیاورد. سیستم عامل بادا روی گوشی هایی با قیمت 170 هزار تومان هم عرضه شده اند، در حالیکه گوشی هایی با سیستم عامل اندروید حداقل 350 هزار تومان قیمت دارند. گوشیهای مدل Wave یا wave 2 هر کدام (با قابلیت هایی نظیر wifi, GPS, 3G, 5MP camera,1GHz CPU, 800x480 Super AMOLED screen) کمتر از 300 هزار تومان قیمت دارند. در حالیکه معادل اندرویدی آنها از خود سامسونگ حدود 500 هزار تومان قیمت دارند.

فروشنده : یکی از نقاط قوت سامسونگ نمایندگی های گسترده ی این کمپانی در کشورهای هدفش است و مسلما در کنار تبلیغات گسترده اش، راهکارهایی را برای راضی نگه داشتن نماینده ها و فروشندگان محصولات خود در پیش گرفته است.

توسعه دهنده : سامسونگ همچنین حدود 2.7 میلیون دلار برای مسابقات برنامه نویسی روی Bada جایزه گذاشته است تا برنامه نویسان به ساخت برنامه های گوناگون روی این سیستم عامل موبایل ترغیب شوند.

بازار فروش بادا

سامسونگ در بخش معرفی بادا میگوید که این سیستم عامل پیشینه ای 10 ساله دارد و هسته آن قبلا در گوشی های معمولی سامسونگ استفاده می‌شده و از این جهت امتحان خود را پس داده و به همین جهت سامسونگ با اضافه کردن رابط کاربری جدید، امکان مولتی تاچ، گرافیک 3 بعدی و امکان نصب نرم افزار، آنرا به دنیای گوشی های هوشمند آورده است. اپل در سال 2010 حدود 36 میلیون دستگاه آیفون فروخت، در همین سال سامسونگ تعداد 280 میلیون تلفن همراه به مشتریان خود فروخته است، هدف سامسونگ این است که تعداد زیادی از این خریداران را به سوی کاربران یک سیستم عامل واحد سوق دهد.

از کجا برنامه دانلود کنم ؟

بر اساس یک تحقیق که در سال 2008 توسط سایت compete.com از دارندگان گوشی های هوشمند به عمل آمد، 34 درصد دارندگان گوشی‌های هوشمند هرگز روی گوشی خود برنامه ای نصب نکرده بودند! و خیلی از کاربران می گفتند که مایلند روی گوشی خود برنامه نصب کنند، اما نمی دانند برنامه های قابل نصب را کجا گیر بیاورند!

ایجاد apple store یکی از اقداماتی بود که باعث شد کاربران آیفون به سمت خرید نرم افزارهای قابل نصب روی تلفن هوشمند خود روی آورند. سامسونگ نیز همانند اپل و گوگل فروشگاهی را برای دارندگان گوشی های سامسونگ راه اندازی کرده است تا مشتریان سامسونگ به راحتی بتوانند به هزاران برنامه و نرم افزار دسترسی داشته باشند.
کافیست سری به www.samsungapps.com بزنید. کلیه گوشی های هوشمند سامسونگ برنامه ای بنام Samsung apps دارند که برای دانلود نرم افزار از این فروشگاه طراحی شده است. دارندگان گوشی های بادا حتی لازم نیست مدل گوشی خود را بدانند. به محض اینکه شما با گوشیتان برنامه Samsung apps را باز کنید، وارد سایت نرم افزارهای بادا میشود و نرم افزارهایی را به شما نمایش می دهد که روی دستگاه تان قابل نصب است. تا آگوست 2011 تعداد 13000 نرم افزار برای سیستم عامل بادا نوشته شده و از این سایت قابل دانلود است.

دانلود نرم افزارهای سیستم عامل موبایل بادا

شناخت هسته سیستم عامل بادا

بادا از روی هسته لینوکسی FreeBSD و OpenBSD ایجاد شده است و یک نسخه یک بادا سیستم عاملی Single Task است، بدین معنا که سیستم عامل در هر لحظه فقط به یک برنامه اجازه ی اجرا می دهد که البته این کاستی با توجه به هدفی که بادا دنبال میکند قابل توجیه است، گرچه در نسخه دوم امکان MultiTasking به این سیستم عامل اضافه شده است. رابط کاربری بادا کنترل هایی را که برنامه نویسان بیشتر لازم دارند( مانند listbox , colorPicker و ...) را بصورت embed شده دارد.
این سیستم عامل از مرورگر قدرتمندی بر پایه ی webkit برای نمایش صفحات وب استفاده میکند (گوشی های آیفون، اندروید، پالم ، گوشیهای series60 نوکیا و همچنین تبلت آی پد ، تبلت آمازون کیندل و مرورگر گوگل کروم و سافاری اپل از موتور رندر وب‌کیت برای ایجاد و نمایش صفحات وب استفاده میکنند)

سیستم عامل بادا از Flash به طرز گسترده ای پشتیبانی میکند و فلش 9 را در داخل خود دارد. شما می توانید فایل های فلش را در برنامه ی خود Embed کنید و از اجرای آنها در گوشی هایی با سیستم عامل بادا اطمینان کامل داشته باشید .

سیستم عامل بادا فرایند مولتی تاچ را پشتیبانی میکند ، همچنین شتاب سنج، مغناطیس سنج و سنسوری برای حرکت گوشی دارد.

زبان های برنامه نویسی در بادا

نرم افزارهای native در بادا به زبان C++ نوشته میشوند ، این زبان محبوب برنامه نویسان است و برنامه نویسانی که میخواهند کار روی برنامه نویسی بادا را شروع کنند نیازمند یادگیری زبان دیگری نیستند. برای برنامه نویسی و تست برنامه های نوشته شده روی یک شبیه ساز، از Eclipse کمک گرفته شده است.

با توجه به اینکه این سیستم عامل فلش و HTML5 را به خوبی پشتیبانی میکند ، طراحان وب نیز می توانند برنامه هایی را در این پلتفرم ها ایجاد کنند و با استفاده از ابزارهای کامپایلر و مفسر، آنها را به برنامه های قابل اجرا بر روی بادا تبدیل کنند. این موضوع باعث می شود روند گسترش برنامه های بادا سرعت گیرد. هم اکنون 13000 برنامه برای سیستم عامل بادا نوشته شده است.

 

پست های تصادفی

امنیت و OWASP
امنیت و OWASP
کلمه OWASP مخفف شده Open Web Application Security Protocol Project است و یک متدولوژی یا بهتر بگوی...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو