تشکیل ۳ هزار استارتآپ در سال ۲۰۱۴ تا چشمانداز تشکیل بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ استارتآپ تا سال ۲۰۲۰ در هند، یک روند زودگذر نیست و عواملی مثل سرمایه در دسترس، استعدادهای مهندسی برتر و ماهیت کارآفرینی مولد دست به دست هم دادهاند تا هند را به قطب نرمافزاری دنیا تبدیل کنند. اکوسیستم «نرمافزار به عنوان خدمات» (SaaS) در هند، از نظر ظهور و تثبیت استارتآپهای جدید، شاهد افزایش فعالیت چشمگیری است. این اعتقاد در این صنعت وجود دارد که هند تا سال ۲۰۲۵ به قطب SaaS دنیا تبدیل خواهد شد. بهطور کلی، SaaS یک مدل توزیع نرمافزار است که در آن اپلیکیشنها توسط یک سرویسدهنده ابری میزبانی میشوند.
طبق یک گزارش تحقیقاتی مشترک از سوی شرکتهای گوگل و اکسل پارتنرز (Accel Partners)، کشور هند تا سال ۲۰۲۵ به صنعتی با درآمد ۱۰ میلیارد دلار که سهم ۸درصدی در بازار SaaS خواهد داشت، تبدیل میشود. این رشد که به واسطه استارتآپهای بومی مانند زوهو (Zoho)، فرشدسک (Freshdesk)، کیسفلو (KiSSFlOW)، شارژبی (Chargebee) و سیریون لبز (Sirion Labs) در سالهای گذشته به وجود آمده، داستان SaaS در هند را جذابتر کرده است.
ترکاکسن (Tracxn) که یک سامانه اطلاعات استارتآپها و پلتفرم تحقیقات بازار است، عنوان کرده که از سال ۲۰۱۰ بیش از یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار به شرکتهای هندی فعال در SaaS تزریق شده است و اکنون که تنها حدود یک ماه از شروع سال ۲۰۱۷ گذشته، هفت شرکت دیگر نیز در این حوزه تاسیس شدهاند. حال باید بررسی کرد که چه چیزی هند را به یک منبع قدرت در حوزه نرمافزار در سطح جهان تبدیل کرده است؟
فاکتورهای متعددی در این موضوع دخیل هستند:
تعجبی ندارد که کارشناسان این را یک نقطه عطف برای صنعت بومی SaaS میدانند. به گفته ام. تیاگاراجان، از موسسان اندیشکده iSPIRIT که به ترویج و تبلیغ شرکتهای نرمافزاری هندی اختصاص داده شده، تکنولوژی رایانش ابری الگوی نرمافزارهای خرید را بهطور اساسی متحول کرده است.
او توضیح میدهد:
"ارائهدهندگان سرویس SaaS به جای کار فروش، به خرید کمک میکنند و اگر تجربه خوبی ارائه دهند، دیگر مهم نیست نرمافزار مورد نظر در آمریکا تولید شده باشد یا هند.» شرکتهای SaaS هند تاکنون بهتر از همتایان خارجی خود توانستهاند خرید از راه دور را تسهیل کنند. چیزی که بیشتر به این موضوع کمک میکند سالها تجربهای است که هندیها در صنعت خدمات IT داشتهاند"
بهطور مشابه، و یجای رایاپاتی، مدیرعامل شرکت مینجار که سرویسهای مشاوره مبتنی بر رایانش ابری و دادههای بزرگ ارائه میکند، میگوید که استعدادها در هند فقط در مهندسی خلاصه نمیشوند.
رایاپاتی که شرکتش سال گذشته توانست ۵/ ۲ میلیون دلار درآمد کسب کند، بدون اینکه حتی یک نفر را برای فروش در آمریکا داشته باشد، میگوید:
"به جز مهندسانی در کلاس جهانی، در هند مدیران تولید حرفهای نیز داریم."
ایندوس کایتان، از شرکت سیریون لب میگوید که یک شرکت برای کمهزینه بودن به بازمهندسی کامل برای نحوه ایجاد یک محصول جدید نیاز دارد.
او میافزاید:
"به دست آوردن مزیت قیمتی از طریق پایین آوردن قیمتها عملی کوتاهمدت است. ما این کار را انجام نمیدهیم. مزیتی که ما ایجاد میکنیم به واسطه کیفیت کارآفرینان و افرادی که در این حوزه خاص کار میکنند، یک مزیت ذاتی است و همه اینها با یک سوم قیمت همان محصول در آمریکا، در اینجا در دسترس است."
منبع عکس"forbes
نویسنده: Suparna Goswami
مترجم: مریم رضایی از دنیای اقتصاد
منبع: پایگاه تخصصی نرم افزار ایران