طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا (Responsive) چیست؟

Images
Images
Images
Images

طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا (Responsive) چیست؟

  • مقالات
  • 2,302 بازدید

 

حتما تابحال با این موضوع روبرو شده اید که وقتی با موبایل یا تبلت خود در حال وبگردی هستید با صفحاتی مواجه شوید که از لحاظ سایز و اندازه با موبایل یا تبلت شما همخوانی نداشته باشند و برای دیدن مطلب یا لینک مورد نظر مادام عملیات zoom in و zoom out کنید و خلاصه جهت خواندن مطالب سایت به زحمت بیافتید چنین سایتی از تکنولوژی رسپانسیو بهره نمی برد.

 

با تکنولوژی طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا " Responsive design " این مشکلات برطرف میشود.

 

طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی رسپانسیو به این شکل عمل می نماید که سایت را برای ابعاد مختلف و متعارف گوشی های همراه و تبلت ها هماهنگ می کند و شما با تغییر سایز صفحه شاهد خواهید بود که فونت ها و لینک ها کاملا در سایز مناسب خودشان قرار دارند و شما به راحتی آنها را می بینید.

طراحی ریسپانسیو راهی است برای طراحی یک وبسایت که در همه نمایشگرها به خوبی دیده شود. در طراحی ریسپانسیو همه اشیاء و تصاویر و متن ها با توجه به اندازه صفحه نمایشگر در جای خود قرار میگیرند. یک کاربر دسکتاپ وقتی صفحه شما را میبیند ممکن است سایت شما را دو ستونه ببینید اما کاربر دیگری که از تلفن های هوشمند استفاده میکند سایت شما را یک ستونه میبیند.

 

با توجه به اینکه کاربران دسکتاپ اغلب دوست دارند تمام مطلب را ببینید و آن را بخوانند و از همه امکانات سایت استفاده کنند اما کاربران موبایل میخواهند همه چیز خلاصه باشد و خیلی سریع به همه امکانات سایت دسترسی داشته باشند شما می توانید تعیین کنید که چه قسمتهایی برای کاربران دسکتاپ و چه قسمتهایی برای کاربران تلفن همراه نمایش داده شوند.

 

اگر وب سایتی ریسپانسیو نباشد به مرور بازدید کنندگان خود را به دلیل عدم  سهولت وبگردی  از دست خواهند داد و این امر موجود کاهش بازدید و نهایتا کاهش رتبه وب سایت شما می گردد.  پس بهتر است هرچه سریعتر وبسایت های خود را به سمت طراحی ریسپانسو ببرید و یا اگر می خواهید وبسایت جدیدی راه اندازی کنید از این تکنولوژی در آن بهره ببرید.

 

"اگر طراحی وب سایت شما رسپانسیو نیست یعنی شما گاهی در دسترس نیستید!"

 

دردسر نمایش درست یک وب سایت در نمایشگرهای مختلف یکی از دغدغه های طراحان وب است. به این معنی که اگر یک کاربر سایت شما را با یک نمایشگر کامپیوترهای رومیزی (Desktop) ببیند و کاربر دیگری همان سایت را با یک تلفن هوشمند(Smart Phone) مشاهده کند هیچ فرقی بین این دو وجود نداشته و یا حداقل تفاوت را داشته باشد.

 

 قابلیت ریسپانسیو بودن طراحی سایت

 ریسپانسیو بودن طراحی سایت یعنی قابلیت انعطاف پذیری طراحی سایت و همچنین در برنامه نویسی سایت که هنگام بارگزاری صفحات با طول و عرض مختلف سایت با سرعت مناسب و بدون حذف موارد و اطلاعات ضروری صورت بگیرد. البته این به این معنا نیست که سایتهای غیر ریسپانسیو در تبلتها و گوشیهای هوشمند بارگزاری نمی شوند و دیده نمی شوند بلکه به شکل هوشمندانه کنترل نمی شوند.

یک طراحی سایت ریسپانسیو چند مرحله طراحی بیشتر از سایتهای معمولی دارد و باید قالبهای مختلفی را طراحی و شکل داد تا مطالب با دسته بندی موضوعی به شکلی مناسب در آنها قرار گیرند. وب سایتهایی که دارای قابلیت ریسپانسیو بودن در طراحی سایت نمی باشند معمولا در نمایش اطلاعات و مخصوصا تصاویر در ابعاد مختلف دچار اشکال می شوند و بخشی از تصاویر نمایش داده نمی شود و یا به نحو مطلوب مطالب در کنار هم قرار نمی گیرد.

 

مرورگرهای (Browser) مختلف هم تا حدی می توانند این کاستی ها را جبران نماییند و در نهایت عدم داشتن قابلیت طراحی سایت ریسپانسیو یعنی اینکه کاربرانی وجود دارند که وب سایت ما را خوب نمی بینند.

 

طبیعی است هرچه طراحی سایت شما ابعاد بیشتری از گوشیهای هوشمند را پوشش دهد سهم بیشتری از کاربران را شامل خواهد شد و احتمال اینکه طراحی گرافیک شما دستخوش تغییر شود به حداقل خواهد رسید و دقیقا به دلیل همین پوشش بیشتر کاربران طراحی سایت ریسپانسیو روز به روز سخت تر می شود چراکه دستگاه هایی که محبوبیت پیدا می کنند و مورد اقبال کاربران قرار می گیرند بیشتر می شوند .

 

تاثیر طراحی واکنش گرا در رتبه سایت

از آنجا که این قابلیت باعث میشود سایت شما در تمامی دستگاههای هوشمند دیده شود در نتیجه طیف وسیعتری از کاربران را پوشش خواهد داد و میزان بازدید از سایت نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. بدیهی است که تمامی این قابلیت ها باعث افزایش رتبه سایت در صفحات جستجوی گوگل (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) خواهد شد. 
 

 ابزار بررسی رسپانسیو بودن وب سایت

شما می توانید در این وب سایت نحوه نمایش وب سایت خود را در مدلهای معروف گوشیهای هوشمند و تبلتهای معروف بازار و دستگاه های اپل و همچنین رزولوشن های انتخابی خود مشاهده نمایید و مشکلات وب سایت خود را ببینید

 

نتیجه گیری

با توجه به آمار زیر و اعلام اینکه در کشور ما درصد استفاده کنندگان از گوشیهای هوشمند روز به روز بیشتر می شود استفاده از این نوع طراحی بسیار ضروری به نظر می رسد.

 

  • ۸۰% کسانیکه گوشیهای هوشمند دارند هنگام صبح قبل از اینکه دندانهای خود را مسواک بزنند گوشیهای خود را چک می کنند.
  •  
  • ۸۰% کسانیکه عضو شبکه اجتماعی فیسبوک هستند گوشیهای هوشمند ، تبلت و آیفون و یا کیندل ( تبلت انحصاری آمازون ) دارند.
  •  
  • ۸۰% کسانیکه گوشیهای هوشمند دارند هر ۱۵ دقیقه گوشی خود را برای مطالب جدید چک می کنند.

 

اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا

پست های تصادفی

رقص گوگل چیست؟
رقص گوگل چیست؟
یکی از بزرگترین چالش هایی که کسب و کار آنلاین امروز با آن مواجه است حفظ ارتباط در چشم موتورهای جس...
مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری
از نظر تاریخی، تا قبل از انقلاب صنعتی، تجارت و بازرگانی بیشتر، رابطه محور بوده است. پس از انقلاب ...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو