اپراتور یعنی واسطی که از طریق آن بتوان شماره ی پیامک را ثبت کرد و با کاربران در ارتباط بود. به عنوان نمونه 30001220 شماره ی پیامک اپراتور 3000 است.
هر کدام از این اپراتورها دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است. همچنین لازم به ذکر است کیفیت سرویس دهی در تمامی این اپراتورها به یک کیفیت نیست.
هیچ محدودیتی در انتخاب پنل ها نیست به این معنی که فرد متقاضی پنل هر کدام از اپراتورها را می تواند داشته باشد اما باید از تفاوت های آن ها با هم مطلع بود.
تمامی پیش شماره های فوق از طرف مخابرات به اپراتور های مختلف تخصیص داده شده اند ، بنابراین تفاوت اول این خطوط در اپراتور ارائه کننده و سیاست های آنهاست
به صورت کلی تفاوت خطوط در پیش شماره/تعداد ارقام قابل ارایه از سوی اپراتور /قیمت خطوط /سرعت ارسال /وضعیت گزارش دهی /برگشت هزینه و ارایه خدمات همراه اپراتور نظیر ارسال تفکیک جنسیتی و برخی امکانات دیگر می باشد
ارسال پیامک از خطوط بستگی به نرم افزار شما دارد که در برخی از پنل ها نظیر گاما پیامک شما با انتخاب خط میتوانید با پیش شماره های 2000،3000 و 5000و1000 و نام تجاری و خط ثابت ارسال پیامک به همه خطوط را در یک پنل انجام دهید و در برخی نرم افزار های دیگر تنها امکان ارسال پیامک از یک خط وجود دارد.
در برخی از خطوط برخی شماره های از لحاظ تعداد ارقام وجود ندارد برای مثال در خطوط 2000 خط 14 رقمی موجود نیست ،آمار دقیق را میتوانید در پایان و در جدول مربوطه ملاحضه فرمایید.
قیمت خطوط ارسال پیامک با توجه به تعداد ارقام آن محاسبه میگردد ولی در شرایط یکسان از نظر تعداد ارقام قیمت ها از بالاتر به پایین تر به شکل زیر می باشد .
خطوط 2000
خطوط 021
خطوط 3000
خطوط 1000
نام تجاری
خطوط 5000
به طور کل سرعت ارسال پیامک بستگی به شرایط لحظه ارسال پیامک شما دارد که اپراتور ارسال کننده در آن لحظه در چه وضعیتی باشد و صف پیامک های در حال ارسال شلوغ و یا خلوت باشد ولی در شرایط یکسان و بدون در نظر گرفتن ترافیک ارسال سرعت ارسال از خطوط به شکل زیر و از پر سرعت به کم سرعت خواهد بود .
خطوط ارسال 2000
خطوط ارسال 3000
خطوط ارسال 1000
خطوط ارسال 5000
خطوط ارسال 021
نام تجاری
به طور معمول و با توجه به ارسال های انجام شده تاکنون کیفیت ارسال از با کیفیت بالاتر به پاینتر به شکل زیر میباشد
خطوط ارسال 2000
خطوط ارسال 3000
خطوط ارسال 1000
خطوط ارسال 5000
خطوط ارسال 021
نام تجاری
نکته:بحث کیفیت ریزش به معنای بی کیفیتی بودن خدمات اپراتورها نمیباشد .
در سامانه پیام کوتاه گاما گزارش گیری در خطوط مختلف به شرح زیر میباشد .
خطوط 2000: گزارش گیری دقیق با نمایش وضعیت و کد رهگیری وضعیت در خطوط همراه اول و ایرانسل
خطوط 3000: گزارش گیری دقیق با نمایش وضعیت و کد رهگیری وضعیت در خطوط همراه اول و ایرانسل
خطوط 5000: گزارش گیری دقیق با نمایش وضعیت و کد رهگیری وضعیت فقط در خطوط ایرانسل
خطوط 1000: گزارش گیری دقیق با نمایش وضعیت و کد رهگیری وضعیت در خطوط همراه اول و ایرانسل
خطوط 021: گزارش گیری نامشخص و همراه با اختلالات فراوان
نام تجاری: بدون گزارش تحویل
خطوط 2000: هزینه برگشت شده شامل نرسیده به گوشی و لیست سیاه
خطوط 3000: هزینه برگشت شده شامل لیست سیاه
خطوط 5000: هزینه برگشت شده شامل لیست سیاه
خطوط 1000: هزینه برگشت شده شامل لیست سیاه
خطوط 021: بازگشت هزینه فقط درصورت عدم تحویل به اپراتور
نام تجاری: عدم بازگشت هزینه
مشاهده وضعیتها و برگشت هزینه چه مدت پس از ارسال قابل دریافت می باشد؟
مشاهده وضعیت ها پس از ارسال از هر سه خط بسته به زمان رسیدن به تلفن همراه دریافت کننده و ارسال وضعیت توسط اپراتور از 30 ثانیه تا 2 ساعت خواهد بود و وضعیت ها هر 2 ساعت یکبار انجام میشود و در مورد برگشت هزینه هم هر دو ساعت و تا 24 ساعت بسته به ارسال وضعیت ها توسط اپراتور انجام میگردد که در قسمت تراکنش های حساب در نرم افزار گاما پیامک قابل مشاهده خواهد بود
در ذیل یک مقایسه کلی بین خطوط انجام میشود ، این مقایسه طی تجربه چند سال بدست آمده و هیچ جنبه تبلیغاتی ندارد :
خط | مزایا | معایب | بازگشت هزینه پیامک های ناموفق |
021 | -1عدم وجود پیش شماره های 1000 ، 2000 یا 3000 6- ریزش بسیار کم 7- هزینه پایین راه اندازی نسبت به دیگر اپراتورها(به جزء اپراتور 3000) | 1- محاسبه ضریب 1.131 به ازای ارسال هر پیامک 2- عدم ارائه پیش شماره های سایر استانهای کشور 3- قطعی و اختلال زیاد 4- عدم ارائه گزارش تحویل دقیق 5- وجود سلسه مراتب وقت گیر در خرید خطوط | بازگشت هزینه به ازای پیامک های نرسیده به مخابرات پس از دریافت گزارش تحویل |
1000 | -1 سرعت بسیار بالا در ارسال | -1 ضریب 1.2برابر برای خطوط ایرانسل 3- تفاوت قیمت در واگذاری خطوط اختصاصی رند و غیر رند
| بازگشت هزینه پیام های نرسیده به مخابرات و لیست سیاه پس از به روز رسانی گزارش تحویل |
2000 | -1کیفیت ارسال بسیار بالا -4 عدم ارائه ضریب برای خطوط ایرانسل 5- قیمت مناسب خطوط 7 رقمی و آزاد بودن اکثر شماره های دلخواه | -1قیمت بالای خطوط اختصاصی | بازگشت هزینه پیامک های نرسیده به گوشی و نرسیده به مخابرات 48 ساعت بعد از ارسال پس از به روز رسانی گزارش تحویل |
3000 | -1سرعت بسیار بالا | -1عدم توانایی انتخاب 4 رقم اول بعد از 3000 به دلخواه | بازگشت هزینه پیامک های لیست سیاه و نرسیده به مخابرات به صورت خودکار |
5001 | -1سرعت ارسال بالا 4- تعرفه بسیار پائین خطوط 5- خرید خط اختصاصی در کمتر از یک ساعت 6- عدم محاسبه ضریب برای خطوط ایرانسل 7- امکان ارسال به شماره های ایرانسل با تفکیک محله
|
| بازگشت هزینه پیامک های نرسیده به مخابرات |
5002 | 1- سرعت ارسال بالا 2- پائین ترین تعرفه پیامک 3- امکان ارسال با تفکیک جنسیت و رده سنی 4- امکان ارسال به بانک ایرانسل به تفکیک شهر و استان 5- امکان استعلام لیست سیاه 6- عدم ارسال به شماره های لیست سیاه 7- امکان ارسال به تمام اپراتور های گیرنده 8- امکان ارسال تدریجی | 1- پنل مجزا | عدم بازگشت هزینه پیامک های ناموفق |
نام تجاری | 1-امکان ارسال با نام تجاری و برند شما به جای شماره های مجازی 2-سرعت ارسال بالا 3-امکان ارسال به شماره های لیست سیاه 4- ارسال فقط به خطوط ایرانسل | 1- قطعی و اختلال زیاد 2- عدم امکان گزارش گیری دقیق 3- عدم بازگشت هزینه پیامک های ناموفق | عدم بازگشت هزینه پیامک های ناموفق |
9000 | 1- امکان ارسال به شماره های ایرانسل بر اساس کدپستی و محله ای با تفکیک سن و جنسیت 2- امکان ارسال به شماره های حاضر در دکل های مخابراتی 3- امکان ارسال به شماره ها بر اساس روز تولد افراد | این سرشماره فقط امکان ارسال به خطوط ایرانسل را دارد | با توجه به اینکه ارسال به شماره های فعال و روشن ارسال میشود هیچ گونه بازگشت هزینه ای نخواهد داشت |